عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه



نام
عمارت مسعودیه

کشور
ایران

استان
استان تهران

شهرستان
تهران

اطلاعات اثر

کاربری
عمارت

دیرینگی
دوره قاجار

دورهٔ ساخت اثر
دوره قاجار

اطلاعات ثبتی

شمارهٔ ثبت
۲۱۹۰

تاریخ ثبت ملی
۲۷ دی ۱۳۷۷


عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران ، میدان بهارستان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به.عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ عمارت مسعودیه بادستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل.السلطان فرزند ناصرالدین شاه پس از آقامحمد در ۱۲۹۵ ق، به سرکارگری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است.

عرصه مجموعه به مساحت ۱۵۶۰۰ متر مربع و به صورت زمین کشیده.ای در جهت شمال شرقی جنوب غربی و به شکل ذوزنقه است.. ضلع شرقی آن ۱۸۸/۵ متر، ضلع غربی۱۳۸/۵ متر و ضلع جنوبی ۸۶ متر است.، با زایده.ای (حیاط آبدارخانه.) در جنوب غربی که چاپ خانه آموزش و پرورش در آن قرار دارد. عمارت.های اصلی عبارتند از: عمارت دیوان خانه.، عمارت سفره خانه (وجه تسمیه آن بر حسب قرینه.ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام کاخ موزه و تالار آیینه است.)، حیاط سید جوادی.، عمارت سید جوادی.، حیاط مشیری.، عمارت مشیرالدوله.، حیاط خلوت.، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده.رو، عمارت سر در کالسکه.رو، باغ دیوان.خانه و بناهای جدید از شمال به جنوب. عبارتنداز: ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی.، حراست.، نگهبانی.، بانک ملی.، پست برق.، گل.خانه.، سرویس بهداشتی ساختمان سه طبقه آجری (گزینش.) ساختمان سه طبقه آجری (شورای آموزش و پروش.)، ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی (سمعی و بصری.)،ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار (عکاسی و...)انبارهای موقت.، بناهای جدید یک طبقه.، چاپ خانه واقع در شرق حیاط و آبدارخانه.، ساختمان جنوب غربی مجموعه..
معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی و ناظر آن میرزا رضا قلی خانی ملقب به سراج الملک است.
عمارت مسعودیه در طول سالهای عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بود. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه.های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.
بنای بسیاری از ساختمان.های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. در حدود سال.های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق.های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود را گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق.های آن به عتیقه.های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه.گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شد [۳]
در فاصله سال.های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ ش، از عمارت مسعودیه برای مدت کوتاهی به عنوان دانشکده افسری استفاده شده است.

هیئت وزیران در جلسه ۱۰/۱۲/۷۶ بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با استفاده از ماده ۱۱۴ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۲، تصویب کرد که حق استفاده از عرصه و اعیان ساختمان قدیمی وزارت آموزش و پرورش، واقع در خیابان اکباتان به سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار شود. این مصوبه در واقع براساس توافق وزارت خانه.های فرهنگ و ارشاد اسلامی (که سازمان میراث فرهنگی وابسته به آن است) و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت و پس از انجام نقشه برداری و تهیه مدارک لازم، مجموعه به شماره ۲۱۹۰، در تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۷۷در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و حریم و ضوابط آن در تاریخ بهمن ماه ۱۳۷۷ تعیین و تصویب و به مراجع قانونی اعلام شد. عمارت.های اصلی عبارتند از:
عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه (وجه تسمیه آن بر حسب قرینه.ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام کاخ موزه و تالار آیینه است)، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده.رو، عمارت سر در کالسکه.رو، باغ دیوان.خانه و بناهای جدید از شمال به جنوب
عمارت مسعودیه.


عمارت مسعودیه


ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی، بانک ملی، پست برق، گل.خانه، سرویس بهداشتی
ساختمان سه طبقه آجری (گزینش)
ساختمان سه طبقه آجری (شورای آموزش و پرورش)
ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی (سمعی و بصری)
ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار (عکاسی و...)
انبارهای موقت، بناهای جدید یک طبقه، چاپ خانه واقع در شرق حیاط و آبدارخانه، ساختمان جنوب غربی مجموعه.

عمارت مسعودیه ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۰ میزبان پانزدهمین جشن خانه سینما بود.

منبع

عمارت مسعودیه


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog