airplane معرفی هواپیمایی ایران ایرتور

هواپیمایی ایران ایرتور که در ابتدا به عنوان زیر مجموعه هواپیمایی هما فعالیت می.کرد، اکنون به بخش خصوصی واگذار شده و با هفت فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی خود به مقاصد مختلف داخلی و خارجی پرواز دارد.


شرکت هواپیمایی ایران ایرتور (Iran Airtour Airline) یک ایرلاین خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۵۱ توسط ایران ایر (هواپیمایی هما) راه.اندازی شد. خطوط هوایی ایران ایرتور هم.اکنون میان تهران و دیگر شهرهای ایران و چند کشور آسیای میانه برجا است. پایگاه اصلی این شرکت هواپیمایی فرودگاه بین.المللی مشهد است. ایران ایرتور هر هفته بیش از ۵۰ پرواز داخلی و خارجی دارد. ایران ایرتور از سال ۶۱ نسبت به برقراری تورهای منظمی در مسیر مشهد مقدس اقدام و استقبال از این تورها باعث شد تا دو سال بعد راه اندازی تورهای منظم به سایر کشورها را آغاز و به تدریج تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور را برقرار نمایید.

این شرکت که تا سال ۱۳۸۹، یکی از ایرلاین.های دولتی ایران محسوب می.شد، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، با قیمت ۵۴ میلیارد تومان به شرکت هصایار که یکی از زیرمجموعه.های وزارت دفاع ایران بود، واگذار شد؛ ولی به دلیل برگشت خوردن ۴ چک پرداخت متوالی این شرکت، این واگذاری لغو شد و مزایدهٔ دیگری در ۵ دی ۱۳۹۴ انجام شد که به موجب آن، این شرکت هواپیمایی، با قیمت ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوص واگذار شد.

ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور


هواپیمایی ایران ایرتور در حال حاضر هفت فروند هواپیمای فعال MD با مشخصات ذیل در اختیار دارد:

UR-BXM

McDonnell Douglas MD-82 built : 1987

UR-CHW

McDonnell Douglas MD-82 built :1988

UR-BXL

McDonnell Douglas MD-82 built : 1988

UR-CHX

McDonnell Douglas MD-82 built : 1992

UR-CHZ

McDonnell Douglas MD-82 built : 1993

UR-BXI

McDonnell Douglas MD-82 built : 1993

UR-CHY

McDonnell Douglas MD-82 built : 1993

مقاصد پروازی هواپیمایی ایران ایرتور


آبادان

فرودگاه آبادان

اهواز

فرودگاه اهواز

بغداد عراق

فرودگاه بین.المللی بغداد

بندرعباس

فرودگاه بین.المللی بندرعباس

بوشهر

فرودگاه بوشهر

بندر چابهار

فرودگاه کنارک

دزفول

فرودگاه دزفول

دبی امارات متحده عربی

فرودگاه بین.المللی دبی

اصفهان

فرودگاه بین.المللی شهید بهشتی اصفهان

کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه

مشهد

فرودگاه بین.المللی شهید هاشمی.نژاد مشهد

رشت

فرودگاه سردار جنگل رشت

ساری

فرودگاه دشت ناز ساری

شیراز

فرودگاه بین.المللی شهید دستغیب شیراز

تبریز

فرودگاه بین.المللی شهید مدنی تبریز

تهران


فرودگاه بین.المللی امام خمینی فرودگاه بین.المللی مهرآباد

ارومیه

فرودگاه بین.المللی شهید باکری ارومیه

یزد

فرودگاه شهید صدوقی یزد

زاهدان

فرودگاه بین.المللی زاهدان

سوانح هواپیمایی ایران ایرتور


در ۱۹ بهمن ۱۳۷۱ هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور که در حال برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران بود با یک هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال فرود بود برخورد کرد. در این حادثه ۱۳۱ نفر کشته شدند. در ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ (۱۲ فوریه) هواپیمای توپولوف-۱۵۴ پرواز ۹۵۶ ایران ایرتور مسیر تهران-خرم.آباد در نزدیکی خرم.آباد، در منطقه کوهستانی سفیدکوه و در ارتفاع ۹۱۰۰ پایی به کوه برخورد کرد و منهدم شد و ۱۱۹ نفر سرنشین آن کشته شدند. در ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ هواپیمای توپولوف-۱۵۴ مسیر بندرعباس-مشهد به هنگام فرود در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک.های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آنش سوزی در قسمت جلوی بدنه گردید. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۴ نفر زخمی شدند.

حوادث هواپیمایی ایران ایرتور


در ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، پرواز پرواز شماره ۹۸۵ در مسیر شیراز - تهران که با ۷ ساعت تأخیر برخاست پس از گذشت ۳۰ دقیقه به دلیل نقص فنی و خاموش شدن موتور هواپیما به فرودگاه شیراز بازگشت. ۲۴ فروردین ۱۳۹۴، پرواز هواپیمای MD با شماره ۸۰۵۶ مسیر تهران - اهواز در زمان فرود با مشکل بازشدن چرخ هواپیما مواجه شد و پس از ۴۵ دقیقه سرانجام با سیستم اضطراری چرخ.های هواپیما باز شد و هواپیما در فرودگاه اهواز به زمین نشست. ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، پرواز شماره ۹۹۵ مسیر هوایی قشم - مشهد، هنگام فرود در فرودگاه از مسیر خود خارج شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید. ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، پرواز شماره ۹۰۰ مسیر هوایی مشهد - تبریز، بعد از فرود در باند فرودگاه بین.المللی شهید مدنی تبریز و هنگام دور زدن، هواپیما از باند خارج می.شود و پس از متوقف شدن همه مسافران از هواپیما خارج می.شوند. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.

airplane معرفی هواپیمایی ایران ایرتور


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog