airplane معرفی هواپیمایی قشم

هواپیمایی قشم در حال حاضر یک ایرلاین دولتی متعلق به وزارت نفت است که با ۱۳ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی خود پروازهای داخلی و خارجی خود را توسعه بخشیده است.

هواپیمایی قشم (Qeshm Airlines) _ یکی از هواپیمایی.های دولتی کشورمان _ در سال ۱۳۷۲ با اجاره هواپیما، فعالیت پروازی خود را با نام فراز قشم شروع کرد. از سال ۱۳۷۵ با انعقاد قرارداد اجاره با مالکین هواپیماهای مسافری پهن پیکر پروازهای خود را در مسیرهای تهران- قشم، تهران- دبی و دیگر شهرهای ایران انجام داده است. در ابتدا پروازهای مسافری قشم ایر با دو فروند هواپیما آغاز شد و این ایرلاین توانست تا سال ۱۳۷۹ تعداد ۷ فروند هواپیما را در اختیار خود بگیرد. در سال ۱۳۸۵ مالکان قشم ایر تصمیم به واگذاری شرکت گرفتند و سرانجام در سال ۱۳۸۸ شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی مالک این شرکت گردید. در تاریخ ۹۱/۱۰/۱۸ نام شرکت از هواپیمایی فراز قشم به هواپیمایی قشم تغییر یافت. نهایتا این شرکت در سال ۱۳۹۳ به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران واگذار گردید.
ناوگان هواپیمایی قشم


ناوگان هواپیمایی قشم شامل هواپیماهای زیر است :

۴ فروند هواپیمای 100RJ


بی.ای.ئی ۱۴۶ (آرجی ۱۰۰): یک هواپیمای مسافربری متوسط ساخت شرکت بریتیش آئرواسپیس (هم اکنون بخشی از بی.ای.ئی سیستمز) در کشور انگلیس است. نخستین پرواز آن در سپتامبر ۱۹۸۱ انجام شد و دو سال بعد کاربرد تجاری یافت. در سال ۱۹۹۲، نمونه بهبود یافته این هواپیما با عنوان Avro RJ به بازار آمد. در نهایت ساخت این هواپیما از سال ۲۰۰۱ پس از تولید ۳۸۷ فروند متوقف شد. این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن است که زیر بال.های آن قرار گرفته.اند. این هواپیما به علت بالا بودن بال.هایش ، قابلیت عملیات در فرودگاه.های باند کوتاه را دارا می.باشد؛ اما به همین دلیل از راحتی کمتری برخوردار است و در هنگام لندینگ تکان.های جانبی بیشتر دارد. این هواپیما به ده.ها کشور دنیا فروخته شده و در ایران، در ناوگان شرکت هواپیمایی قشم (۴ فروند) و با تعداد ۱۱۲ صندلی مورد استفاده قرارمی.گیرد. در حال حاضر یکی از مهم.ترین انتقادها به هواپیماهایی از این نوع در ایران، کم بودن فضای نشستن مسافران است.

۴ فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰


فوکر ۱۰۰: هواپیمایی مسافربری ساخت شرکت فوکر در کشور هلند است. این هواپیما از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. این هواپیماها از روی مدل قدیمی.تر فوکر اف ۲۸ ساخته شدند. در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی.شود. در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. ۴ فروند لز این هواپیما در ناوگان هواپیمایی قشم و با تعداد ۱۰۰ صندلی مورد استفاده قرار می.گیرد.

۲ فروند ایرباس ۳۲۰


خانواده ایرباس ۳۲۰: خانواده.ای از هواپیمای لاغر پیکر مسافربری، ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس ای ۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت. این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری ۳۲۰ به حساب می.آید. دیگر هواپیماهای این سری عبارت.اند از: ایرباس ای ۳۱۸، ایرباس ای ۳۱۹ و ایرباس ای۳۲۱. هماکنون تعداد ۲ فروند از این نوع هواپیما در ناوگان هوایی هواپیمایی قشم و با تعداد ۱۶۲ صندلی پرواز می.کنند.

۳ فروند ایرباس A300-600

ایرباس ۶۰۰-۳۰۰: یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. نخستین بار در ۶ آبان ۱۳۵۱ (۲۸ اکتبر ۱۹۷۲) معرفی شد و دو سال بعد رسما به خدمت شرکت.های هواپیمایی در آمد. ساخت این گونه هواپیما در ژانویه ۲۰۰۷ متوقف شد. هماکنون تعداد ۳ فروند از این نوع هواپیما در ناوگان هوایی هواپیمایی قشم و با تعداد تقریبی ۳۰۰ صندلی پرواز می.کنند.

مقاصد پروازی هواپیمایی قشم


مقاصد داخلی هواپیمایی قشم ایر: مشهد، ساری، شیراز، رشت، کیش، قشم، بندرعباس، شهرکرد، تهران، اهواز، ابوموسی، ماهشهر، اصفهان شرکت هواپیمایی قشم علاوه بر انجام پروازهای داخلی، عتبات عالیات و دمشق، پروازهای خارجی به مقاصد دبی، شارجه، راس الخیمه، منامة بحرین را برقرار کرده است. قشم ایر علاوه بر جابه.جایی مسافرین، با در اختیار داشتن ۲ فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ باری حمل بار تا ظرفیت ۵۰ تن را در مسیرهای مختلف از جمله تهران- شانگهای، تهران- استانبول، تهران- کابل، تهران-دبی و تهران-اسلام-آباد را عهده.دار بوده است.

حوادث هواپیمایی قشم


در ۲۱ فروردین ۱۳۹۴، یک فروند ایرباس A300-600 مسیر استانبول - تهران، در هنگام برخاستن از فرودگاه آتاتورک دچار حادثه انفجار در موتور سمت راست خود شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید. در ۳ تیر ۱۳۹۴، در پرواز مسیر ارومیه - تهران، قبل از پرواز در ابتدای باند پرواز، خلبان به علت مشاهده دود در کابین درخواست بازگشت به پارکینگ می.کند. پس از هدایت هواپیما به پارکینگ، مسافران این پرواز تخلیه می.شوند. در ۳۰ فروردین ۱۳۹۵، پرواز مسیر تهران - نجف، هنگام نشستن در فرودگاه نجف دچار نقص فنی در لاستیک و عدم امکان فرود روبه.رو شد و به تهران بازگشت.

airplane معرفی هواپیمایی قشم


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog