مروری بر مشکلات گوش

چرک گوش
يکي از بزرگترين شکايات افراد بسته شدن گوش است که معمولاً به خاطر چرکي که با گوش پاک کن داخل گوش مي برند ايجاد مي شود. اين مشکل علاوه بر اينکه حس بسته شدن گوش را در شما ايجاد مي کند، شنوايي شما را نيز پايين مي آورد، صداي زنگ ايجاد مي کند و گاهي با درد همراه است.
هيچ نيازي به تميز کردن گوش ها با گوش پاک کن نيست. گوش خودش مکانيزمي براي تميز کردن داخل خود دارد. چربي ها و روغن هاي موجود در گوش باعث مي شود که هر ذره اي داخل آن گير کند و بعد به شکل چرک بيرون بيايد. اين کار بدون اينکه حتي متوجه آن شويد اتفاق مي افتد.
وقتي سعي مي کنيد گوشتان را تميز کنيد، اين چرک ها دوبار به عقب برمي گردند و در آنجا جمع مي شوند. حتي نيازي نيست که گوش هايتان را با حوله هم خشک کنيد. اجازه بدهيد خودشان به طور طبيعي خشک شوند يا اگر خيلي اصرار داريد با سشوار با حرارت پايين آنهار ا خشک کنيد.
روغن زيتون به نرم کردن چرک گوش و بيرون آمدن آن کمک مي کند. همچنين مي توانيد از داروخانه ها قطره مخصوص اينکار را خريداري کنيد. گاهي اوقات هم لازم است که اين چرک ها توسط متخصص گوش با سرنگ بيرون کشيده شوند.
خارش گوش
اين مشکل بسيار ناراحت کننده است و وقتي گوش ها تحت اثر اگزما يا پسوريازيس مي شوند ممکن است موجب بروز ناراحتي مداوم شود. اما خاراندن يا سيخونک زدن به آن پوشش حساس گوش را تخريب کرده و باعث مي شود عفونتي با نام اوتيس اکسترنا وارد آن شود.
اين مشکل در مواقعي که گوش به خاطر شنا کردن پر از آب مي شود هم ممکن است اتفاق بيفتد. کانال گوش ورم مي کند باريک شده و درد مي گيرد. در اين مواقع مشکل شنوايي براي فرد اتفاق مي افتد و معمولاً هم ترشحاتي از آن بيرون مي آيد.
براي درمان اين مشکل لازم است که از قطره هاي آنتي بيوتيک يا مسکن هاي قوي استفاده شود. در موارد شديدتر، لازم است که گوش توسط يک متخصص گوش تميز شود.
سوراخ کردن گوش
هر چيزي که پوست را تخريب کند مي تواند موجب بروز عفونت شود. اين مسئله معمولاً با سوراخ کردن گوش اتفاق مي افتد مخصوصاً اگر حين يا بعد از عمل سوراخ کردن مراقبت ويژه از گوش انجام نشود. بايد به دقت توصيه هاي مراقبتي را انجام دهيد.
خيلي افراد به بسياري از فلزها و بدليجاتي مثل نيکل حساس هستند و باعث مي شود که بيرون گوش ورم کند و ناراحتي براي فرد ايجاد شود.
آفتاب سوختگي
بالاي گوش بسيار درمقاب آفتاب و اشعه مضر UV حساس است. سرطان پوست گوش ها را نيز تحت اثر قرار مي دهد. حتماً وقتي در معرض آفتاب هستيد از کرم هاي مرطوب کننده يا کلاه استفاده کنيد.
مشکلات گوش در کودکان
اکثر نوزادان و کودکان با گوش هايشان مشکل دارند. ازجمله متداولترين اين مشکلات مي توان به گوش درد اشاره کرد که معمولاً در اثر عفونت اتفاق مي افتد و همچنين مشکلات شنوايي که ممکن است منجر به مشکلات حرف زدن و يادگيري شود.
عوامل مشکلات گوش
مهمترين دليل ايجاد گوش درد، عفونت ويروسي (يا باکتريايي) است که معمولاً از مشکل عفونت دستگاه تنفسي ايجاد مي شود. اين مسئله موجب التهاب گوش مياني که اوتيتيس مديا نام دارد شده و مي تواند پيشرفت کرده و به وضعيتي به نام چسب گوش تبديل مي شود که در آن گوش مياني از مايعات چسبناک انباشته مي شود.
اين عفونت ها ممکن است منجر به اختلالات شنوايي شود.
اما، از دست رفتن شنوايي در کودکان دلايل ديگري نيز مي تواند داشته باشد که مشکلات ژنتيکي، اختلالات مادرزادي، عفونت هاي دوران بارداري مادر، مننژيت يا آسيب هاي سر در دوران کودکي از آن جمله است.
تورم گوش خارجي که اوتيتيس اکسترنا نام دارد ممکن است به خاطر عفونت، آماس پوست، اگزما، يا موجودات خارجي در گوش باشد.
چرک گوش معمولاً در دوران کودکي اتفاق نمي افتد.
چه کساني در معرض خطرند؟
اوتيتيس مديا يا التهاب گوش مياني تا سن 8 سالگي کودکان را تهديد مي کند که تقريبا 20% از کودکان زير 4 سال يکبار در سال دچار آن مي شوند.
از دست رفتن شنوايي نيز ممکن است در هر سني بعد از تولد در کودک کشف شود.
علائم مشکلات گوش
مهمترين علامت اوتيتيس مديا درد و تب است. بچه هاي کوچک شايد قادر به توضيح درد خود نباشند اما بسيار تحريک پذير هستند و ممکن است به نقطه اي که در آن درد دارند اشاره کنند.
خارج شدن ترشحاتي از گوش مي تواند نشان دهنده اين باشد که پرده گوش پاره شده است، مخصوصاً اگر درد از بين برود. همچنين مي تواند نشانه اي از اوتيتيس اکسترنا باشد. گوش چسبناک نيز مي تواند منجر به از دست رفتن شنوايي يا مشکلاتي در آن شود.
از دست رفتن شنوايي ممکن است در نوزادان کوچک يا کودکان بزرگتر کشف نشود اما مطمئناً پدر و مادر متوجه عدم واکنش فرزندشان نسبت به صداها خواهند شد.
روش هاي درمان
با مسکن هاي ساده مي توانيد درد گوش را از بين ببريد.
اگر به بروز عفونت گوش مشکوک بوديد حتماً به پزشک مراجعه کنيد—اوتيتيس مديا از طريق نگاه کردن به داخل گوش با استفاده از وسيله اي به نام گوش بين تشخيص داده مي شود.
آنتي بيوتيک ها هم ممکن است به چنين بيماراني تجويز شود اما در اکثر موارد، اوتيتيس مديا خود به خود در عرض چند روز از برطرف مي شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  گوش چسبناک ممکن است نياز به جراحي پيدا کند و در اين عمل يک لوله باريک و کوچک به نام گرومت وارد گوش شده و مايعات چسبناک را بيرون مي کشد.
از دست رفتن شنوايي بايد کاملاً توسط پزشک متخصص با انواع آزمايشات مورد بررسي قرار گيرد تا تحت مناسبترين درمان قرار گيرد.
اگر درمورد شنوايي فرزندتان نگراني داريد حتماً مسئله را با پزشک داخلي خود مطرح کنيد.

مروری بر مشکلات گوش


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog