رییس بنیاد مسکن در نشست خبری: در ۴ سال، ۵ میلیارد تومان در روستاها کار شده است




هفت‌برکه (گریشنا): نشست خبری با رییس بنیاد مسکن گراش، اولین نشست خبری امسال بود که روز شنبه ۲۶ فروردین ۹۶ در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد. بیژن جمشیدی، رییس بنیاد مسکن که هفته‌ی پیش در جلسه شورای اداری، گزارش عملکرد داده بود (اینجا)، روبه‌روی خبرنگاران هفت‌برکه و نشریه عصر گراش نشست تا به سوالاتشان پاسخ دهد.
جمشیدی با تشکر از رسانه‌ها و مجموعه فرمانداری این نشست خبری را شروع کرد: «این اتفاق خیلی خوب است که ما بتوانیم انتقادات و سوال‌ها را بشنویم و پاسخگو باشیم. این می‌تواند الگویی برای بقیه شهرستان‌ها باشد.» او با تاکید بر پاسخگویی‌اش گفت: «خبرگزاری‌ها می‌توانند مستقیم سوالاتشان را برای خود بنده از طریق موبایل بفرستند تا مکتوب به آنها جواب بدهم. البته نه اینکه من را در یک گروه واتساپی صدنفره عضو کنند و انتظار داشته باشند بتوانم به همه جواب بدهم.»

اصلی‌ترین وظیفه‌ی بنیاد مسکن چیست؟
بنیاد مسکن در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ به دستور امام به عنوان حساب صد تشکیل شد و در جای‌جای کشور در بانک ملی جهت ساخت مسکن محرومین حساب باز شد. در سال‌های مختلف و بر اساس سیاست‌های کلی دولت‌ها، یک سری کارها به بنیاد مسکن محول شد، از جمله طرح سنددار کردن روستاها، اجرای طرح هادی روستایی و ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر. اصلی‌ترین کار بنیاد مسکن ایجاد مسکن در روستاها و تامین زمین جهت جوانان و قشر مستضعف و نیازمند روستاهاست. تامین ناظرین و دفاتر روستایی هم از جمله کارهای ماست.
 
بخشی از آماری که شما در گزارش عملکردتان در جلسه شورای اداری مطرح کردید، سوال‌برانگیز بود. مثلا این که شما گفته بودید بیش از ۴۰۰ سند در حوزه روستایی در یک سال صادر شده است.
بله، ۴۲۰ فقره سند طبق اسنادی که ما با اداره ثبت داریم، صادر شده است. برای این کار هیات رسیدگی تشکیل می‌شود که شامل رییس بنیاد مسکن، رییس ثبت اسناد و یک قاضی است. این هیات پرونده‌هایی که در بنیاد وصول شده است را بررسی و رای صادر می‌کند. این آمار محرمانه هم نیست و در اختیار هر سه اداره کل ذکر شده هم هست. ما در سال قبل از حیث تناسبی جزو شهرستان‌های برتر شدیم. این آمار در کل روستاهای شهرستان هم پخش شده است، مثلا ما در زینل‌آباد و محمدزینا و خلیلی سند صادر کرده‌ایم. البته در فداغ برای سال گذشته پرونده‌ی ارسالی نداشتیم، اما ۴۹ فقره سند صادر کرده‌ایم. الآن صد پرونده برای فداغ هم در دستور کار است که آنجا را هم ساماندهی کنیم.
 
در شهرک خلیلی چه؟ سندهای آنجا هم به مردم واگذار می‌شود؟
خلیلی از سنوات قبل مشکل مالکیتی داشته است. این قضیه هنوز هم ادامه دارد. در شانزده هکتاری مساله حل شد و رای به نفع مالک بود. زمین ده هکتاری هنوز مورد اعتراض است. الآن هم در اداره منابع طبیعی در حال پیگیری هستیم و اگر عزیزان آن اداره این موضوع را تسریع کنند و سند را به ما تحویل بدهند، ما هم به مردم سند می‌دهیم. البته در مواردی که بنیاد مسکن اقدام به واگذاری می‌کند، یکی از شروط اولیه‌اش اقدام به ساخت است.
 
در فداغ، قرار بوده زمین ‌ هایی در محدوده قلعه دولاب (در مسیر فداغ به طرف سد) به واجدین شرایط واگذار شود. بنیاد مسکن از مردم خواسته که نام‌ نویسی کنند . اما الآن چند ماه گذشته و خبری نشده است. قرار بوده افرادی که واجد شرایط هستند معرفی شوند. کی قرار است افراد واجد شرایط انتخاب و زمین ‌ ها واگذار شود؟
ما در قلعه دولاب تقریبا سیزده هکتار تحویل گرفتیم. کارهای فنی اولیه مثل نقشه‌برداری و توپوگرافی انجام شده است. یک مساله خاصی آنجا در مورد زمین‌شناسی‌اش وجود دارد شیب تندی دارد و امکان قواره‌های کوچک نیست. و طی بازدیدی که کارشناسان استانی انجام دادند مقرر شده است که اراضی بالای هزار متر تفکیک شود. دو جلسه تفکیک این زمین‌ها تاکنون در این مورد تشکیل شده، و مشاور از این طرح دفاع کرده است. ولی کارشناسان ایراداتی بر این طرح گرفتند که قرار است در جلسه یک ماه آینده مطرح شود که امیدواریم این ایرادات هم برطرف شود و تصویب شود. به محض تصویب در اختیار اهالی قرار می‌دهیم.
هرچند سیاست ما هم از سال‌های گذشته تغییر کرده و به سمت و سویی می‌رویم که زمین‌های روستایی از نظر مساحت بزرگ‌تر باشند تا روستاییان فضای باز بیشتری در اختیار داشته باشند و بتوانند حیوانات خانگی و ادوات کشاورزی را در آن نگهداری کنند. تا شیوه زندگی روستایی پابرجا باشد.
ما یک قسمت هم در ورودی فداغ، جنب کمربندی به طرف بیرم، در حال رایزنی هستیم که یک سری مشکلات حریم راه دارد.
 
قرار بوده یک شهرک غربی هم به فداغ الحاق شود.
شهرک غربی مشکل مالکیت دارد. بخش اعظم این زمین‌ها مالک و متولی مشخصی ندارد. در دوره شورای قبل این زمین‌ها را واگذار کرده‌اند. ما از آنها خواستیم که مالک یا مالکین را به ما معرفی کنند که اقدام کنیم. ظاهرا مالکین در صدد انجام کار نیستند، فقط یک عده آمده‌اند و گفته‌اند این زمین‌ها را هبه می‌کنیم به شورا، ولی هیچگونه سند مالکیتی در اختیار شورا نگذاشته‌اند. ما آمادگی داریم که اگر مالک یا مالکینی متولی این زمین‌ها شوند، تمام تلاشمان را برای حل مشکل آنجا انجام دهیم.
 
الآن مردم آنجا زمین گرفته‌اند و ساخت‌وسازهایی هم انجام شده است. کی وضعیت مشخص می‌شود؟
کسی آنجا ساکن نیست. ۹ مورد ساخت‌وساز شده است که از سال‌های قبل است. از زمانی که من آمده‌ام، یک پروانه ساخت هم برای آنجا صادر نشده است و هیچ ساخت‌وسازی هم انجام نشده است.
 
یعنی می‌فرمایید آنجا به صورت غیر مجاز واگذار شده است؟
یک سری اقدامات اولیه شده است، اما مصوبات قانونی استانی را اخذ نکرده‌اند. اگر مالک مشخص شود ما حاضریم اقدامات قانونی را پیگیری کنیم.
 
یعنی بنیاد می‌خواهد دوباره از مردم پول بگیرد برای این زمین‌ها؟
نه، ما هیچ پولی نمی‌خواهیم بگیریم. ما در راستای رفع این مشکل کار می‌کنیم. تصور کنید مثلا الآن ساخت‌وساز شود، و فردا یک نفر بیاید و بگوید من مالک این زمین هستم. آن موقع هم بنیاد مسکن و هم شورای روستا و هم استان زیر سوال است. البته یک سری اقدامات را شورا انجام داده، ولی هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده‌ایم.
 
کی به نتیجه می‌رسید؟
اقدام باید از طرف شورا یا مالک باشد. ما امروز هم حاضریم در استان اقدامات قانونی را شروع کنیم. ما در این مرحله اصلا نمی‌توانیم وارد شویم، چون بار حقوقی برای بنیاد دارد. ما جلسه گرفته‌ایم و دعوت کرده‌ایم که بیایند و مشکل را حل کنند.
 
در مورد ارد هم این سوال مطرح است که بعضی زمین‌ها آنجا به مزایده گذاشته می‌شود به جای این که واگذار شود. درست است؟ ساز و کار قانونی این مساله چیست؟
ما مجازیم کمتر از ده درصد از اراضی را جهت تعریف پروژه‌های جدید در روستا با موافقت شورا و دهیاری و بخشداری و حتی فرمانداری، به مزایده بگذاریم. ما سال گذشته در ارد مزایده داشتیم و موافقت این ارگان‌ها را هم گرفتیم. ما امکان واگذاری یک سری زمین‌ها را نداریم، مثلا زمین‌های دونبش که متقاضی زیادی دارد و تنش ایجاد می‌کند. ما سیاستی را در واگذاری در ارددر پیش گرفتیم: اراضی سر دونبش را به هیچ‌کس واگذار نکردیم. بخش عمده‌ی درآمد این بخش، در خود روستا هزینه می‌شود.
ما در ارد مشکل زمین تقریبا نداریم. امسال سی هکتار تحویل گرفته‌ایم و در صدد تفکیک هستیم. یعنی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ قواره امسال و سال آینده تفکیک می‌کنیم. امسال در صددیم بیش از سیصد نفر از واجدین شرایط را در ارد ساماندهی کنیم.
در این سه سال که من به اداره آمده‌ام، سرعت ساخت‌وساز را هم برده‌ایم بالا. اخطار داده‌ایم و پیگیری کرده‌ایم و بیش از ۱۳۰ پروانه ساخت برای ارد صادر کرده‌ایم.
 
در چه روستاهایی زمین واگذار نکرده‌اید تاکنون؟
در کنار زیارت موفق نشده‌ایم به دلیل عدم تحویل از طرف منابع طبیعی. زینل‌آباد هم همین موضوع است. در بشیرآباد هم مشکل داریم.
 
این مساله تعامل شما با منابع طبیعی به چه شکلی است؟
ما درخواست می‌دهیم و جوانب مختلف حقوقی و نوع زمین و استعداد زمین و … را منابع طبیعی می‌سنجد و برای کمیسیون ماده چهار در استان فرستاده می‌شود. در صورت تحویل در آنجا، تغییر و تحول صورت می‌گیرد. همه درخواست‌های ما در منابع طبیعی است. امیدواریم این کار را تسریع کنند.
 
وضعیت در کنگ‌وریشه چطور است؟
ما در کنگ‌وریشه هیچ مساله‌ای نداریم. آنجا ما هشت هکتار یعنی هشتاد قطعه زمین داریم، ولی حتی یک متقاضی نداریم. هر کسی مراجعه کند به او زمین می‌دهیم.
 
نحوه قیمت‌گذاری زمین در روستا چگونه است؟
قیمت‌گذاری را که کمیته‌ی قیمت‌گذاری در مرکز استان انجام می‌دهد. قیمت زمین‌های روستاها استخراج می‌شود و ۷۵ درصد قیمت روستا را بنیاد مسکن قیمت‌گذاری می‌کند. مثلا اگر زمینی ده میلیون تومان قیمتش باشد، ما آن زمین را به صورت دولتی هفت میلیون و نیم در نظر می‌گیریم. از این مبلغ، سه میلیون هم برای آماده‌سازی می‌گذاریم. یعنی حداقل‌ترین قیمت را داریم برای زمین در نظر می‌گیریم. مردم ۷۵ درصد قیمت واقعی زمین را می‌دهند ولی در واقع ۴۰ درصد قیمت واقعی را پرداخت می‌کنند. سازمان‌های حمایتی اعم از کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد شهید هم تخفیف‌هایی بر این مبلغ دارند. یعنی وقتی بیست تا چهل درصد هم از این جاها تخفیف گرفتند، بعضا ما اراضی رایگان می‌دهیم، با توجه به شناسایی نیاز مبرم یک خانواده روستایی. ما سال گذشته هشت مورد اینچنینی داشتیم. ۴۵ مورد هم به افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی زمین دادیم.
 
با چه شرایطی واگذاری زمین‌ها صورت می‌گیرد؟
در موضوع متقاضیان واگذاری زمین روستایی هم اولین شرط این است که دارای کارت پایان خدمت باشند. بعد هم متقاضیانی که مجرد هستند می‌بایست سنشان بالای ۲۵ سال باشد. برای متقاضیان متاهل شرایط سنی وجود ندارد. بعضا تعداد ثبت نام‌کنندگان با تعداد زمین‌ها جور در نمی‌آید. پس یک سری شرایط حداقلی می‌گذاریم، مثل تعداد فرزند، سال ازدواج، سن ازدواج، سطح تحصیلات و پوشش سازمان‌های حمایتی. برای افرادی که برای ما ثابت شود که خانه دارند، زمین تعلق نمی‌گیرد. و تاییدیه‌ی شورا و دهیاری در مورد سکونت در روستا را داشته باشند. متقاضیان شهری که می‌خواهند برگردند به روستا، آنها را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.
 
درآمدهای حاصل از این فروش زمین‌ها کجا و چطور هزینه می‌شود؟
یک سری درآمدها که در قسمت زمین روستایی هست، که سالانه تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد این درآمدها را خرج خود روستاها می‌کنیم. شاید بعضی از این هزینه‌ها دیده نمی‌شود، مثل همین نقشه‌برداری و مطالعات طرح و جلسات تفکیک و مشاوره‌ها و غیره.
 
ما محل‌هایی در حاشیه‌ی شهر گراش داشتیم که زمانی قرار بود به عنوان نقطه جمعیتی روستایی تعریف شوند، مثل احمدآباد و سلطان‌آباد. این محلات وضعیت‌شان هنوز مشخص نشده؟
این بحث کلی است و در حوزه ما نیست. زمانی به حوزه ما می‌رسد که کد روستا داشته باشد.
 
چه اقداماتی از طرف بنیاد مسکن می‌توان کرد برای این محلات؟
یک سری اقدامات از طرف فرمانداری شده، و یک سری اقدامات هم باید مجموعه سیاسی شهرستان باید پیگیری کند.
 
بنیاد مسکن هم می‌تواند دخالت یا کمکی بکند یا نه؟
نه، در حال حاضر نه. در صورت تصویب کد روستایی در مجموعه ما قرار می‌گیرد و بعد ما اقدامات قانونی را برای نقشه‌برداری و سامان‌دهی این تمرکزگاه‌ها انجام می‌دهیم.
ما قبلا هم این موارد را داشته‌ایم. مثلا کنار زیارت کد روستایی داشت، ولی هنوز مشکل داشت و به عنوان روستای تحت‌الشعاع ما نبود. با اعتباری که از طریق خود فرمانداری و بودجه داخلی بنیاد تامین شد، اقدام به تهیه طرح هادی کردیم.
 
در انتخابات شوراهای این دوره، چند نقطه‌ی روستایی هم تعریف شد که قبلا نداشتیم، از جمله فاریابی در فداغ یا پشت پری و تنگ خور در خلیلی. برای اینها قرار است طرح هادی تهیه شود؟
هنوز چیزی در این خصوص به ما اعلام نشده است. وقتی شورای روستایی این نقاط تشکیل شد، اولین درخواست باید از طریق خود شورا بیاید. جایی طرح هادی برایش تهیه می‌شود که بیش از بیست خانوار ساکن داشته باشد. در صورت وجود خانه‌ی مسکونی و البته تامین اعتبار، ما برای اینها هم طرح هادی تهیه می‌کنیم.
 
در صحبت‌های خودتان هم این نکته بود که بخشی از وظیفه‌ی بنیاد مسکن، تامین مسکن برای قشر مستضعف است، حتی اگر در روستا نباشد. در گراش به عنوان تنها نقطه شهری شهرستان هم اقدامی برای تامین مسکن نیازمندان شده است؟
ما در صد در صد شهرهای ۲۵ هزار نفر داریم این کار را انجام می‌دهیم. در جلسات مختلف ما این درخواست را داشته‌ایم از مسئولان شهرستان و استان و کشور، چون ما تنها شهرمان در شهرستان، خود گراش است که جمعیت‌اش بالای ۲۵ هزار نفر است. یعنی عملا ما در دو حوزه نمی‌توانیم کار کنیم: یکی سنددار کردن خود شهر گراش، و یکی هم در بحث وام‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.
ولی خوب، درخواست یک زمین چهار هزار متری در کنار دانشکده علوم قرآنی را دو سال است داریم پیگیری می‌کنیم و با پیگیری فرماندار به نتایج خوبی رسیده‌ایم. نظر مساعد مدیر کل راه و شهرسازی هم بر این است که تغییر و تحول بشود. امیدواریم بتوانیم در خمین شش ماه اول سال، این زمین را تحویل بگیریم و شرایط را برای اقشار کم‌درآمد اعلام کنیم.
ما در کنار این موضوع، هیات امنای حساب صد امام را هم در شهرستان داریم با ریاست فرماندار، و با عضویت امام جمعه و خود بنده. اعضای غیر دائم هم داریم. تاکنون یک جلسه امسال برگزار کرده‌ایم. امیدواریم بتوانیم در این هیات امنا هم اقدامات خوبی را انجام بدهیم.
 
در روستاها هم ساخت‌وساز غیرمجاز داریم؟
متاسفانه بله. جوی از قبل در روستاها حاکم بوده است که هر کس وام می‌خواهد برود پروانه بگیرد. ما سعی کردیم در این چندسال این برداشت غلط را در میان عامه مردم از بین ببریم. یک سری افراد هم به صورت غیر مجاز در خانه‌هایشان ساخت‌وساز می‌کنند. ساخت‌وساز با بلوک غیر فنی هم اقبال زیادی در روستاها دارد. آمار تخلفات در این زمینه خیلی بالاست و آنها را به مراجع قانونی اعلام می‌کنیم.
 
چه راهکارهایی برای مقابله با این تخلفات دارید؟
راهکار ما این است که ده‌یارها باید مردم را تشویق کنند. ما هم حاضریم تسریع کنیم مرحله صدور پروانه را. حتی در این ماه، پرسنل بنیاد مسکن به صورت برنامه‌ریزی شده هر دو روز در یکی از مراکز بخش و روستاها حضور پیدا می‌کنیم تا کار مردم تسریع شود. این برنامه را به زودی اعلام می‌کنیم. تجربه این کار را هم قبلا در ارد و فداغ داشته‌ایم و جواب داده است.
 
عمده‌ی این تخلفات در همین زمینه‌هاست یا تصرف زمین هم هست؟
اگر زمین‌های دولتی باشد، به شدت از طریق مرجع قضایی پیگیری و جلوگیری می‌کنیم.
 
بنیاد مسکن چه نوع وام‌هایی می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد؟
در حال حاضر، ما متولی سه نوع وام هستیم: یک، وام بازسازی روستایی برای کسانی که می‌خواهند خانه‌ای را از سفر تا صد بسازند و بنیاد مسکن از ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان به آنها وام کم‌بهره پنج درصد می‌دهد. دو، وام حوادث روستایی از قبیل سیل، مثلا در مورد همین بارندگی‌های سال قبل که کارهای اولیه‌اش انجام شده و امیدواریم وام‌ها تا یک ماه آینده ابلاغ شود تا به محض ابلاغ به متقاضیانی که هم برای گراش و هم برای روستاها تشکیل پرونده داده‌اند اطلاع‌رسانی کنیم. نوع دیگر وام هم وام تعمیر منازل روستایی و به صورت قرض‌الحسنه است و مبلغش بین دو تا چهار میلیون تومان است و امیدواریم امسال ابلاغ شود.
ما ۳۵۰ فقره وام برای سال ۱۳۹۶ در اختیار داریم که از این تعداد تاکنون ۵۰ فقره به ما ابلاغ شده است.
 
آیا بانک برای پرداخت این وام‌ها شرایط سختی ندارند؟ متقاضیان می‌گویند شرایط اخذ وام‌ها خیلی سخت و برای روستاییان تقریبا ناممکن است.
تغییری که از پارسال صورت گرفته این است که دولت محترم شرایط ضمانت وام را تسهیل کرده و بانک‌ها را مکلف کرده است که در زمینه‌ی وام‌های روستایی و شهری زیر ۲۵ هزار نفر شرایط آسان‌تری در نظر بگیرند. قبلا دو تا ضامن کارمند لازم بود، اما الآن تنها یک ضامن معتبر که نیاز نیست حتما کارمند باشد و فقط فردی باشد که تاکنون چکش برگشت نخورده باشد کافی است. از طرف دیگر، سند همان ملک را هم می‌توان به عنوان تضمین به بانک داد. ما تقریبا به هشتاد درصد منازل روستایی سند داده‌ایم. پس سند همان ملک هم می‌تواند ارزیابی شود و به عنوان ضامن وام در نظر گرفته شود.
 
بارندگی‌های اخیر هم نشان داد که مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و همچنین بافت فرسوده گراش را بسیار جدی گرفت.
ما بحث مقاوم‌سازی را سه چهار سال است به عنوان هشدار به مردم می‌دهیم. باید این را قبول کنیم که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بافت شهرستان ما فرسوده است. این آمار بسیار بالاست و در بحث روستا خیلی کار هست. برای بافت فرسوده ما سه تعریف می‌توانیم داشته باشیم: بی‌دوام، کم‌دوام، و یک سری منازل که در حال حاضر مشکلی ندارند، ولی باید مقاوم‌سازی شوند. ما سالانه از استان سهمیه گرفته‌ایم اما متاسفانه با استقبال خوبی تا الآن مواجه نشده‌ایم. در بحث شهری چون بالای سی هزار نفر است عملا نمی‌توانیم کاری بکنیم. من آمار خاصی از بافت فرسوده گراش ندارم، اما باید بالای سی یا چهل درصد باشد. اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد، با بحران مواجه می‌شویم.
انشالله این وام سیل سال گذشته راه بیفتد گراش هم شامل می‌شود. در صورت همکاری خود اهالی و عقب‌نشینی برای باز کردن کوچه‌ها ما حاضریم به این کار سرعت بدهیم. اعلام شده است که این وام سی میلیون است که بخشی از آن هم به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. بعضا هم اعتراض دارند که با بیست میلیون و سی میلیون نمی‌شود خانه ساخت، و درست هم می‌گویند. این کمک دولت است جهت مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی.
در سال‌های دور ما در روستا اصلا بحث نظارت نداشتیم، اما الآن این بحث جا افتاده است که باید مهندس ناظر و نقشه اصولی و پروانه ساخت داشته باشند.
 
چند تا از روستاهای شهرستان طرح هادی ندارند؟
کلیه‌ی روستاهای ما دارای طرح هادی هستند.
 
ولی در مورد بعضی از آنها از تصویب طرح هادی بیش از ده سال می‌گذرد و باید دوباره تهیه شود، درست است؟
بله، بازنگری روستای خلیلی سال گذشته آغاز شده است. در سال ۹۶ و ۹۷ دو روستای دیگر هم برای بازنگری داریم، از جمله فداغ. ولی عمده‌ی روستاها طرح هادی جدید دارند.
یک نقطه تمرکز روستایی هم داریم در دشت رحمانی ایجاد می‌کنیم جهت ساماندهی عشایر و سکونت‌گاه‌های پراکنده چک‌چک و کسرالدشت و بقیه جاها. در صددیم ده هکتار زمین از منابع طبیعی بگیریم برای این نقطه.
 
چند تا از روستاهای گراش طرح بهسازی دارند؟
آنهایی که طرح بهسازی ندارند را چون کمترند بگویم. کنگ‌وریشه ندارد چون کد پروژه ندارد. حسین‌آباد و بشیرآباد هم ندارد. محمدزینا هم کد پروژه ندارد. یعنی تا الآن اعتباری برایشان در نظر گرفته نشده است. در بحث بهسازی هر سال پروژه جدید تعریف می‌شده، ولی در این چهار سال گفتند پروژه جدید تعریف نشود و پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد چون تعدادشان خیلی بود.
به غیر از این چهار روستا، بقیه روستاها کد پروژه‌شان فعال است و هر ساله اعتبار از طرف فرمانداری و دستگاه‌های زیربط چه بنیاد چه استان و چه از دو درصد نفت و گاز برایشان در نظر گرفته می‌شود. ما امسال در زینل‌آباد و آغصه هر کدام شش هزار متر زیرسازی داریم. خلیلی دیون سال‌های گذشته را داریم. فداغ تقریبا صد میلیون تومان خرید وسایل بازی و تفریحی برای پارک داریم که به مناقصه گذاشته‌ایم.
 
به طور کلی چقدر در روستاهای شهرستان هزینه شده است؟
جمع اعتباراتی که امسال از طریق فرمانداری و بخش‌های مختلف برای شهرستان در نظر گرفته‌ایم ۵۷۰ میلیون تومان است. جمع اعتباراتی که در این چهار سال گذاشته‌ایم، دو میلیارد و چهارصد تومان از منابع مختلف بوده است. البته علاوه بر این اعتبار ما، اعتباراتی هم ادارات دیگر گذاشته‌اند، و می‌شود گفت نزدیک پنج میلیارد کار شده است. مثلا ما برای بلوار ارد، نزدیک دویست میلیون تومان زیرسازی و تک‌لبه و … کار کرده‌ایم، و حدود سیصد میلیون تومان هم اداره راه برای آسفالت هزینه کرد. مثال دیگر، بلوار فداغ را ما با ۴۵۰ میلیون کار کردیم، شورا بین پنجاه تا صد میلیون هزینه برق دادند و حدود صد میلیون هم اداره برق آنجا هزینه کرد.
 
روستاها طرح جامع هم دارند؟
روستاها طرح جامع ندارند. همان طرح هادی طرح کامل آنهاست و همه ابعاد خانوارهای روستایی در آن دیده می‌شود، از اشتغال گرفته تا مسائل اجتماعی. طرح هادی کالبد روستا را سامان‌دهی می‌کند و فضاهای روستایی را جهت ساخت‌وساز مشخص می‌کند و به روستا هدف می‌دهد.
 
تعامل و همکاری‌تان با شوراها و دهیاری‌ها در چه سطحی است؟
تقریبا با همه شوراها و دهیاری‌ها ارتباط تنگاتنگی داریم و با همه آنها دوست هستیم. بله، شاید در سیاست‌های اجرایی مشکلاتی هم باشد، ولی از نظر اخلاقی با همه‌شان دوست‌ایم.



  ارسال مطلب به دوستان
  Print This Post


















Source Article from http://www.gerishna.com/archives/67716 رییس بنیاد مسکن در نشست خبری: در ۴ سال، ۵ میلیارد تومان در روستاها کار شده است
ادارات – گریشنا | خبر و فرهنگ در گراش
وابسته به موسسه فرهنگی هنری هفت برکه گراش

نوشته رییس بنیاد مسکن در نشست خبری: در ۴ سال، ۵ میلیارد تومان در روستاها کار شده است اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

رییس بنیاد مسکن در نشست خبری: در ۴ سال، ۵ میلیارد تومان در روستاها کار شده است


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog