پاسخ به سوالات جنسی دختر بچه ۷ ساله را چگونه بدهیم؟

متن سوال:
چند وقت پیش دست دختر ۷ ساله ام به طور اتفاقی به بخشی از بدن من به عنوان پدرش خورد و کنجکاوانه در موردش پرسید، چه جوابی باید به او می دادم؟
پاسخ:
به گزارش اویس ، باسلام خدمت شما پرسشگر محترم برادر گرامى ، خوشحالیم که در ذهنى منطقى شما ، بهره‌گیرى از نظر دیگران را به عنوان راهى براى عبور از مشکلات و ابهامات مى‌داند .
در پاسخ به سوال مهم تان بطور خلاصه مى‌توان گفت که اگر اکنون فرزندتان ، سوال خود را فراموش نموده ، شما درصدد پاسخگویى نباشید. اما اگر هنور کنجکاو است مى‌توانید آلت تناسلى را وسیله دفع ادرار معرفى کنید که نسبت به جنسیت ، داراى شکل متفاوت است و اگر کنجکاوى او ادامه داشت ، از حیوانات اهلى یا خانگى به عنوان وسیله‌اى براى آموزش استفاده کنید . در ادامه پاسخ ، مطالب مفیدى در این زمینه تقدیم نگاه تان مى‌کنیم .
فرزندان ما در زندگى چند نوع رشد را تجربه مى‌کنند : رشد جسمانى ، رشد شناختى ( تغییر در شیوه تفکر ) ، رشد اخلاقى ( شناخت خیر و شر و تشخیص خوبى و بدى ) ، رشد اجتماعى ( جدا شدن فرزند از خانواده و رفتن او به سمت اجتماع ) ، رشد روانى ( اعتماد به نفس ، تقویت اراده و . . . ) و رشد جنسى ( تحولات هورمون‌ها و فعالیت غدد جنسى ) .
کودکان هر لحظه ممکن است از والدین درباره منشأ تولد ، چگونگى به دنیا آمدن ، جنسیت و . . . بپرسند . متاسفانه بسیارى از والدین در این هنگام دست و پاى خود را گم مى‌کنند و با تشویش و نگرانى به این مى‌اندیشند که آیا فرزند کوچک آنها دچار انحراف خطرناکى شده است؟ بعضى والدین سعى مى‌کنند این قبیل پرسش‌ها را مسکوت بگذارند ، برخى نیز پاسخ‌هاى انتزاعى و فانتزى به کودک مى‌دهند ، اما برخورد درست والدین با این پرسش‌ها چگونه باید باشد ؟ شروع کنجکاوى‌هاى جنسى کودکى که به سمت رشد جنسى مى‌رود از نظر رشد شناختى نیز تغییر مى‌کند و این هر دو منجر به پرسش‌ها و کنجکاوى‌هایى درباره این گونه مسائل خواهد شد .
به عبارت دیگر ، کودکى که رشد شناختى ندارد و هنوز در مرحله نوباوگى و نوزادى است طبیعتا هیچ پرسشى درباره اینگونه مسائل ندارد ، اما هر چقدر رشد مى‌کند و تحولات را در خودش مى‌بیند کنجکاوى‌هایش نیز به همان میزان بیشتر مى‌شود البته اوج این کنجکاوى‌ها در دوره بلوغ اتفاق مى‌افتد .
شاید به همین علت است که این سنین را سن بحرانى زندگى مى‌شناسیم . تغییرات فیزیکى بدن در این دوره مى‌تواند براى فرد ابهام ایجاد کند. در خانواده‌هایى که ارتباط مناسبى بین پدر و فرزند وجود ندارد شاهد هستیم این مسائل ( پرسش‌هاى جنسى ) در گروه همسال بررسى مى‌شود که چه بسا به دلیل نداشتن اطلاعات درست ، موجبات گمراهى را فراهم مى‌کند بنابراین بسیار حیاتى است که والدین با در نظر گرفتن مقطع سنى کودک به پرسش‌هاى او پاسخ دهند وگرنه فرزندشان به سمت دوستان و همسالان خود گرایش یافته و در فضایى نامطلوب اطلاعات گمراه کننده‌اى دریافت خواهد کرد .
والدین باید به خاطر داشته باشند هیچ‌گاه نباید در هیچ مقطع سنى به کودکان پاسخ غلط داده شود . در دوران کودکى ، فرزندان ما بسیار زودباور هستند . اگر به آنها گفته شود شما را از بیمارستان خریده‌ایم یا خدا شما را از آسمان براى ما فرستاده است و . . . به احتمال زیاد باور مى‌کنند و در خیالپردازى هایشان به کار مى‌برند اما آنها به طور مسلم با بزرگ تر شدن خود پى به نادرستى این اطلاعات مى‌برند و حکم صادر مى‌کنند : « پدر و مادر من دروغ گفته‌اند ، در نتیجه پدر و مادر من دروغگو هستند بنابراین مى‌توانند دروغ‌هاى دیگرى هم بگویند و اتفاقا به خاطر این که مى‌توانند دوباره دروغ بگویند پس غیرقابل اعتماد هستند .
پس من بعد از این مشکلات و سوالاتم را با آنها در میان نخواهم گذاشت » . همان طور که در این نتیجه‌گیرى‌هاى سلسله‌اى مى‌بینید موضوع جدى‌تر از آن است که تصور مى‌کنیم . یک دروغ به نظر مصلحتى که شاید اهمیت چندانى براى والدین نداشته باشد در درازمدت مى‌تواند ریشه جدایى فرزند از کانون خانواده باشد . پزشکان متخصص معتقدند وقتى والدین به پرسش‌هاى کودکانشان اهمیت مى‌دهند و پاسخ‌هاى سنجیده‌اى براى ابهام‌هاى آنها دارند ، ذهن فرزندانشان به سمت آرامش سوق مى‌یابد ، در صورتى که فرار از سوال یا پاسخ‌هاى فانتزى ذهن کودک را بیشتر درگیر موضوع مى‌کند .
آموزش و راهنمایى در دوره بلوغ ، اهمیت بسیار زیادى دارد . واقعا والدین باید به ضرورت این راهنمایى‌ها پى ببرند و تغییرات جسمى و ذهنى دوره بلوغ را در فضایى مثبت و با ادبیاتى صحیح براى فرزندانشان شرح دهند . خیلى مهم است که در این دوره فرزند ما آگاهى‌هاى صحیحى درباره اینگونه مسائل داشته باشد تا آنها به تابویى در ذهن او تبدیل نشوند وگرنه دریافت نکردن اطلاعات درست مى‌تواند تاثیر منفى در زندگى زناشویى او داشته باشد از طرفى به تحریک کنجکاوى‌هاى او در دوره کودکى نیز منجر مى‌شود .
فراموش نکنید صحبت درباره این موضوع تنها زمانى باید باشد که کودک کنجکاوى نشان مى‌دهد یا سوالاتش را مى‌پرسد ، بنابراین وقتى کودک سوالى درباره مسائل جنسى نمى‌پرسد نیازى به توضیح دادن نیست .
پس در پاسخ به سوالات جنسى کودکان قبل از بلوغ باید یک سرى مسایل مورد توجه قرار بگیرد :
اول اینکه وقتى با این سوال مواجه شدیم ، باید به خودمان مسلط باشیم و از نگرانى و شرم دچار لکنت نشویم .
دوم اینکه باید شنونده خوبى باشیم و اجازه بدهیم کودک سوال‌اش را کامل بپرسد .
سوم اینکه موقع جواب دادن هم نباید جواب‌هاى ما با شوخى و مسخرگى همراه باشد و نباید دروغ گفته شود .
چهارم اینکه آموزش باید تدریجى باشد . لازم نیست همه اطلاعات را یک جا در اختیار کودک قرار دهند و باید از شرح و بسط بى‌مورد پرهیز کنند .
پنجم اینکه آموزش باید متناسب با سن و درک کودک و به زبان ساده و قابل فهم باشد .
ششم اینکه در سنین دبستان و پیش از دبستان پاسخ‌ها اگر غیرمستقیم باشد ، بهتر است .
هفتم اینکه اگر سوالى را اشتباه پاسخ دادیم ، باید به اشتباه‌مان اقرار کنیم و اطلاعات درست را در اختیار آنها قرار دهیم .
برادر عزیز ، عمل به آموزه‌هاى جامع دین ، فرمانبردارى از عقل و کسب مهارتهاى زندگى ، سعادت مادى و معنوى انسان را تضمین خواهد نمود . منتظر مکاتبات بعدى شما هستیم . موفق و پیروز باشید.
نوشته پاسخ به سوالات جنسی دختر بچه ۷ ساله را چگونه بدهیم؟ اولین بار در خبرگزاری اویس پدیدار شد.

پاسخ به سوالات جنسی دختر بچه ۷ ساله را چگونه بدهیم؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog