نقد و بررسی هواوی P10 در دیجی‌کالا مگ

دیجی‌کالا مگ - منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی
معمولا گوشی‌های هواوی را به خاطر ارزان بودن‌شان به دوستان پیشنهاد می‌کنم، اما هواوی P10 علاوه بر قیمت قابل‌قبول، طراحی زیبایی هم دارد. البته هواوی سعی کرده این ‌بار حاشیه‌ی موفقیت را حفظ کند و به دور از هرگونه تغییر اضافی غیرمنطقی ، پرچم‌دار جدیدش را روانه‌ی بازار کند. حداقل این تغییرات در ظاهر گوشی زیاد نیستند و من فقط شباهت زیاد P10 را با نسل قبلی‌اش می‌بینم. هواوی هم مثل ال‌جی تمام تلاش خود را به کار بسته تا چیزی تولید کند که از هر نظر مناسب باشد و خریدارش بتواند از هر نظر روی آن حساب باز کند. در ادامه برای‌تان در مورد هر بخش از گوشی هواوی P10 می‌نویسم تا بیشتر با این گوشی آشنا شوید.
 
طراحی و ساخت (چند تغییر کوچک)
هواوی سعی کرده، P10 را با در نظر گرفتن زبان طراحی قبلی خود  و این بار تا حدودی شبیه به آیفون بسازد. البته هواوی P10 شباهت زیادی به گوشی‌های جدید سامسونگ دارد. قاب جلویی گوشی با حسگر اثرانگشتی که از قاب پشتی به زیر نمایشگر انتقال پیدا کرده، شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های سامسونگ دارد. از طرفی قاب پشتی هم شبیه به آیفون ۷ طراحی‌شده است. قاب پشتی یکپارچه است و بافتی دارد که مانع سر خوردنش از دست می‌شود. نوار‌های باریک پلاستیکی آنتن دهی به لبه‌ها منتقل شده‌اند تا یکپارچگی آن بیش از هر زمانی دیده شود؛ دقیقا مثل کاری که اپل برای آیفون ۷ انجام داده است. قاب پشتی گوشی کاملا فلزی است و جلوه‌ی زیبایی دارد. منتقل شدن حسگر اثرانگشت به زیر نمایشگر باعث زیبایی قاب پشتی و در مقابل خارج شدن قاب جلویی از تناسب شده. هواوی شبیه به سامسونگ فکر نمی‌کند و هنوز به حسگر اثرانگشت ارزش می‌دهد؛ شاید همین موضوع باعث شده تا جایی مناسب برای آن در نظر گرفته باشد. بالای قاب پشتی جایی برای دو دوربین گوشی و فلش آن‌ها در نظر گرفته‌شده که با پوشش شیشه‌ای پوشانده شده است. یکی از مواردی که برایم جالب بود، بافت فلزی قاب پشتی است که مانع از به‌جا ماندن عرق، اثرانگشت و یا چربی روی این قاب می‌شود؛ البته این بافت مانع بزرگی در برابر خط‌و‌خش هم است.

شاسی اصلی براق طراحی‌شده و گوشه‌های گرد آن تا جای ممکن پرداخت شده‌اند تا جلوه‌ی خوبی داشته باشند. مثل هواوی P9 ، کلید روشن/خاموش در این گوشی هم از نظر دیداری و لمسی متفاوت طراحی‌شده تا کاربر در هر شرایطی بتواند تفاوت آن با سایر کلید‌ها را حس کند یا ببیند. این کلید حاشیه‌ای باریک به رنگ قرمز دارد و هاشور‌هایش هنگام لمس متفاوت بودنش را به رخ می‌کشد.
در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ، حسگر اثرانگشت در هواوی P10 به صورت پیش‌فرض با کلید خانه یکپارچه نیست و تنها برای شناسایی انگشت‌تان کارایی دارد. در این حالت نمی‌توانید از حسگر اثر انگشت برای بازگشت یا رسیدن به صفحه اصلی کمک بگیرید. اما این تمام ماجرا نیست و هواوی در بخش تنظیمات، گزینه‌ای را قرار داده که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید تمام عملیاتی کنترلی را با همین حسگر انجام دهید. در این حالت دیگر کلید‌های کنترلی مجازی نمایشگر را نخواهید دید.
طراحی کلی گوشی مناسب هر سلیقه‌ای است و می‌تواند هر خریدار مشکل‌پسندی را راضی نگه دارد. در کنار این موضوع، وزن گوشی با توجه به اضافه شدن ظرفیت باتری در مقایسه با نسل قبلی؛ همان ۱۴۵ گرم باقی‌مانده است.
 
صفحه‌نمایش (حفظ داشته‌ها)
دلیل قانع‌کننده‌ای برای کم شدن اندازه‌ی نمایشگر هواوی P10 در مقایسه با P9 به ذهنم نرسید تا آن را برای‌تان مطرح کنم. تنها موردی که شاید دلیل این موضوع باشد، انتقال حسگر اثرانگشت، که حالا کلید چند قابلیتی هم می‌توان به آن گفت، به زیر نمایشگر است. نمایشگر از همان پنل‌های IPS-NEO مخصوص هواوی استفاده می‌کند و تغییری در آن ایجاد نشده،.اندازه‌ی صفحه‌نمایش ۵٫۱ اینچ است و به خاطر همین کوچک شدنش حالا در هر اینچش چیزی در حدود ۴۳۲ پیکسل دارد.

مشخصات فنی را کنار بگذاریم، این نمایشگر آن‌قدری خوب است که بتوان در هر شرایطی روی آن حساب کرد. روشنایی مناسب، نمایش کامل طیف رنگ‌هایی که در طبیعت می‌بینیم، دیدن ساده‌ی محتویات از زوایای خیلی باز و در انتها مناسب بودنش برای انجام هر عملیاتی، ویژگی‌هایی هستند که در آن وجود دارند و نمی‌توان هیچ ایرادی به نمایشگر P10 وارد کرد.
 
سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی (اختصاصی از هواوی برای هواوی)
دقیقا مثل میت ۹ جدید‌ترین پرچم‌دار هواوی هم از نسل جدید تراشه‌های HiSilicon یعنی مدل Kirin 960 استفاده می‌کند. درحالی‌که P9 هم گوشی قدرتمندی بود و از پس اجرای تمام برنامه‌ها و بازی‌ها برمی‌آمد، این‌بار هواوی یک تغییر بزرگ در تراشه‌ی ۹۶۰ در مقایسه با ۹۵۵ ایجاد کرده و آن هم استفاده از یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید و قدرتمند است. این تراشه، پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G71 را مدیریت می‌کند که در کنار پردازنده‌ی هشت هسته‌ای، عملکرد P10 را در مقایسه با P9، نزدیک به ۵۰ درصد بهبود بخشیده است.
با این تراشه،؛ عملکرد P10 با گوشی‌هایی مثل گلکسی S7 برابر شده است. اما مقدار رم گوشی در مقایسه با گوشی دو سال گذشته‌ی هواوی، یعنی میت ۸ یکسان باقی‌مانده و پیشرفتی نداشته است. شاید این مورد به خاطر بهبود عملکرد و اجرای عملیات در نسخه‌ی جدید اندروید باشد. برای این گوشی در حدود ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته‌شده؛ همچنین می‌توانید از شکاف سیم‌کارت دوم برای استفاده کارت حافظه‌ی میکروSD  استفاده کنید.

نکته‌ی جذاب در مورد P10 این است که با توجه به ابعاد و وزن مشابه با P9، باتری با ظرفیت بیشتری دارد.  باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی که با توجه به تراشه و نمایشگر کم‌مصرف این گوشی می‌تواند تا یک‌و‌نیم روز استفاده‌ی ترکیبی را دوام بیاورد.
همان‌طور که انتظار می‌رفت، P10 به‌طور پیش‌فرض از اندروید ۷ نسخه‌ی نوقا استفاده می‌کند. هواوی نسخه‌ی پنجم رابط کاربری Emotion UI را برای این گوشی در نظر گرفته است. جدا از امکانات جدید اندروید ۷، مثل امکانات شخصی‌سازی جدید، هواوی یک سری امکان جدید به رابط کاربری اختصاصی خودش اضافه کرده است. مهم‌ترین قابلیت جدید، امکان اضافه کردن «منوی برنامه‌ها» یا همان App Drawer است. در گوشی‌های شرکت هواوی، آیکون تمام برنامه‌ها مثل رابط کاربری گوشی‌های آیفون، در صفحات اصلی پخش شده‌اند؛ ولی حالا در P10 این قابلیت وجود دارد که مثل دیگر گوشی‌های اندرویدی، فقط آیکون برنامه‌هایی را که نیاز دارید در صفحات اصلی قرار دهید.
 
دوربین (دوتایی ناموفق)
حالت کلی دوربین P10 تفاوت زیادی با P9 ندارد، اما سنسور‌ها تغییر کرده‌اند تا کیفیت تصاویر را بهبود دهند. هواوی هنوز به قرار دادن دو دوربین که یکی از آن‌ها تصاویر سیاه‌و‌سفید ثبت کند اعتقاد دارد. دو دوربینی که در P9 استفاده شده بودند سنسور‌های ۱۲ مگاپیکسلی داشتند و دوربینی که تصاویر سیاه‌و‌سفید ثبت می‌کرد، استفاده‌ی چندان زیادی به جز جذب نور بیشتر نداشت. اما در P10 موضوع کمی فرق دارد؛ دوربین سیاه‌و‌سفید سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی دارد. هواوی سعی کرده نهایت مانور را روی این سنسور داشته باشد؛ طوری که می‌توانید با P10 تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی رنگی ثبت کنید (استفاده از جزییات حسگر ۲۰ مگاپیکسلی و اطلاعات رنگی دوربین ۱۲ مگاپیکسلی) و البته به کمک این دو دوربین تا ۲ برابر زوم اپتیکال داشته باشید، دقیقا مشابه کاری که اپل برای آیفون بزرگ‌ترش انجام داده بود.

هر دو دوربین دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 دارند و طبق اطلاعات بعضی از سایت‌های نه‌چندان قابل‌اعتماد از سنسورهای لایکا استفاده می‌کنند (این مورد کاملا قابل تایید نیست). مجموعه‌ی دوربین هواوی P10 امکان ثبت تصاویر بوکه (عکاسی از سوژه با حالت تار کردن زمینه‌ی پشت)، تصاویر HDR، تصاویر سیاه‌و‌سفید، ضبط ویدیو‌های آهسته و با سرعت‌بالا و همچنین‌ حالت‌های مختلف عکاسی مثل عکاسی با نور، پانوراما و HDR را فراهم می‌کند.
کیفیت تصاویر هواوی P10 در مقایسه با سایر دوربین‌های هم‌رده‌اش مناسب است؛ اما زمانی که نوبت به مقایسه با سایر پرچم‌داران بازار برسد، دوربین P10 حرفی برای گفتن ندارد و اصلا نمی‌توانید روی آن حساب باز کنید. تصاویر ثبت‌شده در هر حالتی نویز دارند که اصلا با کیفیت و شفاف به نظر نمی‌رسند. البته باید گفت تصاویری که در نور کافی به ثبت رسیده‌اند جزییات بیشتری دارند و ایراد کمتری می‌توان به آن‌ها گرفت.

دوربین سلفی P10 سنسوری ۸ مگاپیکسلی دارد و با توجه به دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 تصاویر روشنی ثبت می‌کند. در مقایسه با دوربین اصلی، تصاویر دوربین سلفی کیفیت و روشنایی بیشتری دارند. دوربین سلفی P10 در هر شرایطی صورت شما را تشخیص می‌دهد این می‌تواند دلیل ثبت بهترین تصاویر ممکن باشد.
 
جمع‌بندی
خرید یک پرچم‌دار به معنی خرید بهترین گوشی بازار نیست؛ حتی به معنی خرید بهترین گوشی یک برند هم نیست. چیزی که هواوی امسال در P10 به آن توجه داشته، ساخت یک گوشی با نهایت کارایی و بازده ممکن است که کاربر بتواند با اعتماد کامل به تمام قسمت‌هایش، اقدام به خرید آن کند.
 


مطلب نقد و بررسی هواوی P10 در دیجی‌کالا مگ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

نقد و بررسی هواوی P10 در دیجی‌کالا مگ


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog