رییس آبفا در نشست خبری: نگران آب در تابستان نباشید



هفت‌برکه (گریشنا): دومین نشست خبری مدیران ادارات گراش دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۹۶ در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد. در این روز قرار بود دو نشست خبری با اداره آبفا شهری و ناحیه مقاومت سپاه بسیج شهرستان گراش برگزار شود. اما سرهنگ درستکار، فرمانده سپاه گراش، به نشست خبری نیامد. او دلایل برگزار نشدن این نشست خبری را عدم دریافت مجوز از مراجع بالادستی و همچنین حساسیت‌های انتخاباتی عنوان کرد. اما خرسند، رییس اداره آبفا شهری شهرستان گراش، پذیرای خبرنگاران هفت‌برکه و نشریه آیینه گراش بود تا به سوالات مردم جواب دهد.
سیاوش خرسند از ششم بهمن ۱۳۹۵ به اداره گراش آمد تا جایگزین صادق جباری شود ( خبر در هفت‌برکه ). با او درباره‌ی عملکرد یکساله‌ی اداره، توسعه شبکه، واگذاری کنتورها، وضعیت فاضلاب و تصفیه‌خانه گراش صحبت کردیم.

رییس اداره آبفا شهری نشست خبری را با گزارشی از عملکرد یک‌ساله اداره آبفا شروع کرد و گفت: «آب‌رسانی به شهر گراش از یک مسیر ۲۰۰ کیلومتری از سد سلمان اتفاق می‌افتد. خط انتقال سد سلمان شهرهای جنوبی استان فارس را که ۹ شهر و ۴۰ روستا است، آب‌رسانی می‌کند که گراش هم با داشتن تخصیص ۱۶۴ لیتر در ثانیه آبرسانی می‌شود.» او در ادامه به تامین آب شرب گراش از چاه‌ها اشاره کرد و گفت: «دومین آیتم آب‌رسانی در گراش، تامین آب شرب از هشت حلقه چاه‌ موجود در شهرستان است که قابلیت استحصال دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.»
خرسند در ادامه اشاره‌ای به بازسازی شبکه فرسوده شهر داشت و افزود: «در سال ۹۵، چهار کیلومتر از شبکه فرسوده شهر که نیاز به بازسازی داشت، از جمله در شهرک آزادگان، خیابان درمانگاه، محله بند و شیخ، شهرک هشتاد هکتاری و بیدله مورد بازسازی قرار گرفت. قسمتی از شهر مثل شهرک آزادگان توسعه شبکه آب‌رسانی داشت و حدود هفت کیلومتر توسعه شبکه داشتیم. در رابطه با خط انتقال به مخزن پنج هزار گراش، دو هزار و ۵۰۰ متر از این خط انتقال که عموما از وسط زمین و باغات مردم رد می‌شد اصلاح گردید. سایز خط انتقال ۲۲۵ است. همچنین در سال جاری دو حلقه چاه تجهیز شد که در موارد ضروری قابل استفاده است. تعداد ۳۲۳ مورد اتفاقات شبکه توزیع و ۲۱۸ مورد اتفاقات انشعابات داشتیم که رفع گردید. در سال گذشته حدود ۷۶۹ فقره انشعاب به مردم فروش رفته و ۳۷۰ مورد کنتورهای خراب تعویض شده است.»
سیاوش خرسند درباره وضعیت بهداشتی و شیمیایی آب شرب گراش نیز گفت: «در حال حاضر وضعیت بهداشتی آب گراش در وضعیت مطلوبی است و کلرزنی هم در سد سلمان و هم در خود شهر انجام می‌شود. این کلرزنی روزانه انجام می‌شود و ما ۱۵۵ مورد کلرزنی در طول ماه داریم. در ماه چندین نوبت نمونه آب برای وضعیت بهداشتی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. برای وضعیت شیمیایی هم از آزمایشگاه سد سلمان استفاده ‌می‌کنیم که به نوبت وضعیت شیمیایی و املاح آب در آنجا کنترل می‌شود.»
رییس آبفا شهری گراش در پایان گزارش اشاره کرد: «خدمات دولت در چند سال گذشته به شهر گراش خیلی خوب بوده و مشکلات را رفع کردند.»
 
آیا باید نگران تامین آب در تابستان باشیم؟
امسال با توجه به بارش‌های خیلی خوبی که داشتیم، وضعیت سد سلمان در وضعیت نرمالی است و از نظر وضعیت ذخیره آب مشکلی نداریم. اما بالاخره اتفاقات وجود دارد که تلاش می‌کنیم اگر مشکلی پیش آمد در حداقل زمان آن را حل کنیم. توصیه‌ی ما این است که مردم حتما بر روی پشت بام مخزن آب برای موارد ضروری داشته باشند.
وضعیت چاه‌های گراش چطور است؟ آیا استفاده‌ای هم از آن‌ها می‌شود؟
چاه‌های آب گراش خوشبختانه آب شیرین دارند و این یکی از موهبت‌های خداوند در این منطقه است. چاه‌ها برای موارد اضطراری تجهیز شده است که اگر لازم باشد از آن استفاده می‌کنیم. اداره آبفا شهری گراش هفت حلقه چاه قابل استفاده دارد.
در بخش توسعه شبکه سرعت کار چطور است؟ مردم می‌گویند کارها کند پیش می‌رود.
وظیفه ذاتی ادارات آب و فاضلاب، در واقع اصلاح شبکات توزیع آب است و دولت بابت اصلاح همین شبکه‌ها به ادارات کمک دارد. ولی برای توسعه شبکه‌های شهری، قانون مشخص کرده است که به عهده متقاضیان و تفکیک‌کنندگان زمین است. به همین دلیل روالی دارد که روالش از اصلاح شبکه کمی طولانی‌تر است.
پس این که مردم می‌گویند اداره آبفا گفته خودِ مردم باید مشارکت داشته باشند تا ما شبکه را توسعه بدهیم، درست و قانونی است؟
بله. طبق قانون ۲۲ و ۲۴ قانون مسکن و شهرسازی، تفکیک‌کنندگان زمین موظف هستند نسبت به انجام امور زیربنایی اقدام کنند.
اداره آبفا سقفی هم برای دادن انشعاب دارد؟
خیر. ما چنین سقفی نداریم و هر جا شهر از نظر مسکونی و تجاری توسعه داشته باشد و در چهارچوب قانون باشد و مجوز لازم از شهرداری کسب کند، ما مشکلی برای دادن مجوز نداریم.
آیا ۷۶۹ انشعابی که فرمودید در سال گذشته به فروش رفته، تعدادشان به نسبت بالا است یا پایین؟
به نسبت شهرستان‌های دیگر، برای گراش بالا است. و این نشان می‌دهد ساخت‌وساز در گراش به نسبت شهرستان‌های دیگر رونق داشته است.
مدتی پیش، تعدادی از کنتورهای مسکن مهر جمع‌آوری شد. مردم می‌گویند اخطار کافی نبوده است.
ما هرکاری که انجام می‌دهیم در راستای خدمت‌رسانی به خود مردم است. حتی اگر در جایی آب را قطع کنیم، به نفع خود مردم است. در مسکن مهر، بعضی از انشعاب‌ها از نظر ما شامل مابه‌التفاوت می‌شدند که باید مبالغ خیلی زیادی پرداخت می‌کردند. اگر کسی انشعابی را بخرد و برای طولانی‌مدت قبضش را پرداخت نکند، شامل مابه‌التفاوت در پرداخت خرید انشعاب می‌شود، یعنی انشعابش جمع‌آوری می‌شود. اما در مسکن مهر، به خاطر اینکه این اتفاق نیفتد، با اینکه هم قبض فرستاده بودیم و هم بنر زده بودیم، کنتورها جمع‌آوری شد. البته مردم مجددا به اداره مراجعه کردند و با پرداخت قبض، کنتورهایشان را دریافت کردند. من خواهش می‌کنم به خاطر اینکه بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه بدهیم، پول آب را به موقع پرداخت کنند و اگر چند ماه گذشت و قبضی دریافت نکردند، خودشان به اداره مراجعه کنند.
در قبض‌های آب، هزینه‌ای درج شده به نام تبصره ۳. این تبصره چیست؟
تبصره ۳ برای بحث اصلاح و آب‌رسانی شبکه‌های آب‌رسانی و منابع تولید است. خط انتقال ۲۰۰ کیلومتری که از سد سلمان می‌آید تا به گراش برسد، کل هزینه آن را شهرهای بین راهی یعنی ما خودمان پرداخت می‌کنیم. ماهانه بابت نگهداری این خط انتقال که پنج ایستگاه پمپاژ دارد، مشکلات برق، نگهبان، خدمات، آزمایشگاه و … همه این‌ها را باید ما خودمان پرداخت کنیم. این تبصره برای همین مورد است. مبلغ آن هم به میزان مصرف بستگی دارد. هر چه بیشتر مصرف کنید، مبلغ تبصره ۳ هم بیشتر می‌شود.
درباره کنتورهایی که به باغ‌شهری‌ها داده شده، انتقادهایی وجود دارد. در این چندساله که باغ‌شهری‌های غیر مجاز ساخته شده، آیا به آنها کنتور جدید داده شده است؟
خیر. از زمان زیاست من هیچ انشعاب جدیدی به باغ‌شهری‌ها نداده‌ایم.
آیا برنامه‌ای هم برای جمع‌آوری کنتورهایی که از قبل گرفتند دارید؟
ما تعهداتی گرفته‌ایم که اگر ضرورتی پیش آمد به صورت موقت انشعاب را قطع می‌کنیم.
یعنی کنترلی بر نحوه مصرف آنها دارید؟
بله. ما اشراف دقیق داریم و اگر تخلفی صورت گیرد، مورد برخورد قرار می‌گیرند. یکی از این کنترل‌ها از طریق مصرفی است که در قبض‌ها مشخص است. اگر جایی کم مصرف شود یا اگر زیاد مصرف شود، ما می‌توانیم کنترل کنیم.
گفتید چهار هزار متر از شبکه گراش اصلاح شده است. چه مقدار دیگر نیاز به اصلاح می‌بینید؟
حدودا ۲۰ درصد دیگر از شبکه شهر گراش نیاز به بازسازی دارد. البته ما باید به صورت سالانه این اصلاحات را داشته باشیم.
مردم گاهی اعتراض دارند که بعضی‌ از این تعمیرات به موقع انجام نمی‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟
شرکت آب و فاضلاب استان فارس برای استفاده از وسایلی که به کار می‌بریم، استانداردهای خاص خودش را دارد. اگر مراجعه یا تماسی با ۱۲۲ اتفاقات آب گرفته شده باشد، در اسرع وقت انجام می‌شود.
تعامل اداره آبفا با شهرداری چطور است؟
اداره آبفا هیچ مشکلی با شهرداری ندارد و تعامل خوبی با هم دارند. تعمیرات و پر کردن چاله‌ها با اداره آبفا است، ولی آسفالت کردن آن با شهرداری است. ما با شهرداری حساب و کتاب داریم.
برای آسفالت بعضی از کوچه‌ها شهرداری می‌گوید مردم باید خودشان کمک کنند. این جریانش چیست؟
من سازوکارهای شهرداری را نمی‌دانم. تا مرحله پر کردن کانال با ما است و بعد از آن، ما نامه می‌زنیم به شهرداری که کار ما تمام شده است و برای آسفالت اقدام کنید. دیگر از اینجا به بعدش با شهرداری است.
تصفیه‌خانه انتهای خیابان بسج در چه مرحله‌ای است؟
مطالعه فاز یک فاضلاب شهر گراش انجام شده است و مطالعه‌ی فاز دوم هم در حال انجام است. می‌دانید که مطالعه طرح‌های زیست‌محیطی که طرح‌های طولانی‌مدت و بااهمیتی هستند، زمان‌بر است.
پیش‌بینی می‌کنید تا کی احداث تصفیه‌خانه شروع و کی تمام می‌شود؟
پیش‌بینی دقیقی نمی‌توانم بکنم. مطالعه فاز دو که تمام شد، باید این طرح کد بودجه بگیرد، چون از بحث‌های کلان است.
در زمان بارندگی، شبکه‌های انتقال آب سطحی بخصوص در خیابان‌ها چه وضعیتی دارد؟
هدایت آب‌های سطحی به کانال جزو وظایف شهرداری است. ما در بخش فاضلاب در ایام بارندگی مشکلی نداشتیم.
رهاسازی آب در کوچه‌ها را چطور مدیریت می‌کنید؟
برای ما مهم این است که آب از کنتور استفاده شود. منتها اگر کسی بهداشت عمومی را به مخاطره بیندازد، جزو شرح وظایف مرکز بهداشت به عنوان مدعی‌العموم بهداشت مردم است که به اینها تذکر بدهد و حتی ازشان شکایت کند. این پس‌آب‌ها باعث تجمع حشرات و رشد انگل می‌شود و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.
ولی این مساله باید با تعاملی بین شهرداری، آبفا و مرکز بهداشت حل شود. درست است؟ آیا برنامه‌ای برای اینکار دارید؟
معمولا اکیپ‌های مشترکی برای اخطار به کسانی که رعایت نمی‌کنند با مدیریت مرکز بهداشت شهرستان اتفاق می‌افتد. ولی متولی این جریان، مرکز بهداشت است.
 


  ارسال مطلب به دوستان
  Print This Post


















Source Article from http://www.gerishna.com/archives/68358 رییس آبفا در نشست خبری: نگران آب در تابستان نباشید
گریشنا | خبر و فرهنگ در گراش
وابسته به موسسه فرهنگی هنری هفت برکه گراش

نوشته رییس آبفا در نشست خبری: نگران آب در تابستان نباشید اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

رییس آبفا در نشست خبری: نگران آب در تابستان نباشید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog