لکنت زبان را چگونه باید درمان کرد؟

لکنت زبان را چگونه باید درمان کرد؟
هر چه کودک بزرگ­تر می شود، بیشتر تلاش می کند تا گفتاری طبیعی در حضور دیگران داشته باشد، ولی از آن جایی که این عارضه، یک”عادی شرطی شده” است، کمتر موفق می شود. تلاش­های مکرر به همراه شکست­هایی پی در پی، شخص را ناامید، شتابزده و آشفته می سازد و به تدریج، تمرکز او را از خود دور می کند و به دیگران انتقال می دهد؛ به طوری که مهم ترین دغدغه ­ی جوان به جای “درمان” ، این است که مخاطبین  متوجه لکنت او نشوند. مانند این است که شخص دندان درد شدیدی داشته باشد و به خود بپیچد، ولی در برخورد با مردم لبخند بزند تا کسی متوجه درد او نشود!
“لکنت” از نگاه فرد لکنت دار یعنی ناتوانی، بی کفایتی، اضطراب، دودلی و ترس، یعنی خود کم بینی و احساس درد ناک متفاوت بودن،یعنی از سویی تحمل پتک”لکنت کردن” در حضور دیگران و از سوی دیگر، چشیدن زهر نشخوار فکری و دچار و چون وچرا شدن در خلوت خود. او برای دوری از تهاجم این احساسات و این که اطرافیان، او را ناتوان و بی کفایت تلقی ننمایند، آگاهانه یا ناخودآگاه، تلاش می کند با اجرای” ترفند پنهان کاری” ، لکنت خویش را از دید مخاطبین مخفی کند.
ترفند­های پنهان کاری
تلاش آشکار و نهان شخص را که به منظور آشکار نشدن لکنت صورت می گیرد، پنهان کاری می نامند که به سه دسته تقسیم می شود:
۱-ترفند­های ساده(که بیشتر متوجه گفتار شخص است): تغییر در تن صدا، لهجه و تلفظ، مترادف گویی، درنگ، بازگشت، تولید صدا­های کمکی و …
۲-ترفند­های ذهنی(که بیشتر متوجه ذهنیت خود شخص است): حرافی، حاشیه گویی، تغییر دادن رفتار و شخصیت خود، سکوت و …
۳- ترفندهای برنامه ریزی شده(که بیشتر به مخاطبین و شرایط بیرونی شخص مربوط می شود): او تلاش می کند قرار ملاقات را در پارک یا محیطی بگذارد تا بهتر بتواند گفتار خویش را هدایت کند یا با اجرای فرآیند دفاعی”جابه جایی وارونه” موقعیت و واقعیت خود را بر عکس نشان می دهد، برای مثال تلاش می کند به جای “درمان شونده”، در قالب صاحب نظر و درمان کننده فعالیت نماید. باید دانست این ترفند­هاف حتی اگر مخاطب را متوجه لکنت نکند، هیچ باری از خاطر فرد بر نمی دارد و به علاوه ، سبب عمیق تر شدن مشکل می شود، و او بیشتر در دام “عوارض لکنت زبان” می اندازد.
این که شخص در برخورد با دیگران دچار لکنت شود، یا با اجرای ترفند­ها او را دور بزند، مثلا به جای “سلام” بگوید”خوبید؟” و یا با استفاده از دست یا به اصطلاح لکنت شکن! بر روی لکنت ظاهری پل بزند، عملا هیچ گونه تاثیر ماندگاری بر روند لکنت او نخواهد داشت، زیرا هر سه حالت ، تنها با واکنش لکنت ذهنی(آنچه در ذهنیت فرد شرطی شده ) است، طبیعی است که ندادن واکنش، نمی تواند در اصل موضوع(آسیب) تاثیری داشته باشد./راز
نوشته لکنت زبان را چگونه باید درمان کرد؟ اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

لکنت زبان را چگونه باید درمان کرد؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog