هر آنچه که در مورد پرورش و نگهداری کاکتوس لازم است بدانید

هر آنچه که در مورد پرورش و نگهداری کاکتوس لازم است بدانید
 
در هوای گرم از کاکتوس نگهداری کنید
در طی تابستان در طول روز بسیاری از نقاط کاملا در زیر نور آفتاب قرار می گیرند که اگر گرمای منعکس شده را هم به آن اضافه کنیم، این مناطق می توانند گرمای مضاعفی داشته باشند و به همین دلیل ساده بسیاری از گیاهان سنتی که در فضای باز قرار می گیرند خشک می شوند.به جای آن که برای سر سبز نگه داشتن گیاهان یک یا چند ساله تلاش کنید، یا حیاطی بدون گیاه و خشک داشته باشید می توانید گلدان هایی از کاکتوس تهیه کنید تا در برابر آفتاب و گرما مقاومت کافی داشته باشند و فضای شما را نیز سرسبزتر کنند. برای تهیه گلدان هاباید نکاتی را رعایت کنید از جمله:
محل قرار گیری
برای قرار دادن گلدان حاوی کاکتوس در مکان مناسب باید توجه کنید که گلدان رو به کدام جهت قرار دارد. اگر گلدان رو به شمال باشد ، در سایه بیش از حد قرار می گیرد، در حالی که اگررو به سوی غرب داشته باشد، گرمای انعکاسی زیادی دریافت می کند، حال اگر ره به جنوب باشد،محل ایده آلی برای قرار گیری این گلدان ها خواهد بود. سعی کنید نقطه ای انتخاب کنید که بیشتر اوقات روز آفتاب گیر است. این گیاهان که آفتاب دوست هستند، البته اگر به مدت دو یا سه ساعت از روز در سایه قرار بگیرند، از اشعه های شدید خورشید در امان خواهند بود.
گلدان مناسب
گلدانی که برای گیاهان انتخاب می کنید به هر رنگ،نقش و شکلی که باشد باید در قسمت پایین حفره کوچکی برای تخلیه آب داشته باشد. گلدان های سفالی، لعاب دار و پلاستیکی، همه برای گیاهان کاکتوس مناسب هستند، سعی کنید از گلدان هایی بسیار بزرگ برای کاکتوس استفاده نکنید، چون مدت زمان بیشتری به طول می انجامد تا خاک آن ها خشک بشود، در نتیجه ریشه گیاه پوسیده می شود. یک قانون کلی برای انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس این است که ۵ تا ۱۰ سانتی متر بین برگ های کاکتوس تا لبه گلدان فاصله باشد. برای کاکتوس های ستونی، این فاصله باید نصف طول آن باشد. لازم به ذکر است که کاکتوس ها نیز مانند بسیاری از گیاهان رشد می کنند و نیاز به گلدان بزرگتر پیدا می کنند یا نیازشان به آفتاب بیشتر می شود.
خاک
در حالی که کاکتوس نیاز به نگهداری کمی دارد، خاک آن باید به گونه ای باشد که کاملا خشک بشود، در غیر این صورت دچار پوسیدگی می شود. خاک های مخلوطی که فرمولاسیون مخصوص کاکتوس دارند، بهترین انتخاب برای این گیاه هستند. چون مدت بیشتری مرطوب می مانند و پس از خشک شدن، آب به سختی می تواند در آن نفوذ کند. البته شما هم می توانید خاک مناسبی برای آن تهیه کنید. فرمول های مختلفی برای درست کردن این خاک وجود دارد، اما مناسب ترین آن، مخلوط مساوی از شن و ماسه، خاک گل کاری و پر لایت(سنگ مروارید).
انتخاب گیاه
کاکتوس ها دارای انواع و اشکال مختلف هستند، ساقه آن ها به شکل هایی کروی، ستونی و برگ­های گرد و پهن و غیره هستند که تمایل زیادی به نور خورشید دارند. هر کدام را که انتخاب می کنید حتما به میزان نور خورشیدی که نیاز دارند آگاه بیابید و از آن جایی که کاکتوس خاری بسیار تیزی دارند، آن ها را در جایی قرار بدهید که رفت و آمد کمتری وجود دارد.
کاشت و نگهداری
بیشتر انواع کاکتوس ها دارای خارهای تیز هستند، پس هنگام کار با آن ها احتیاط لازم را به عمل بیاورید. راه های مختلفی برای احتیاط وجود دارند از جمله استفاده از دستکش باغبانی که هنگام کار با کاکتوس های بزرگ بسیار ضروری هستند. برای کاکتوس های کوچک تر از حوله یا برگ روزنامه که چند بار تا خورده یا یک جفت انبرک بسیار مناسب هستند. کاکتوس های متنوع را می توانید به صورت تکی یا سه تایی در یک گلدان قرار بدهید. علاوه بر این کاکتوس های مختلفی را هم می توانید در یک کلدان بکارید و تنوع رنگی و بافت ویژه به وجود بیاورید. در این صورت اطمینان بیابید که به یک اندازه آب نیاز داشته باشند.
کود
کاکتوس هایی که در گلدان کاشته می شوند، در طی ماه­های رشد یعنی در بهار و تابستان، هر ماه نیاز به کودی دارند که نیتروژن کمی داشته باشد. هر کودی که استفاده می کنید، سعی کنید نصف میزان توصیه شده را استفاده کنید.
آب دهی
تعداد دفعات آبدهی به عوامل مختلف بستگی دارد از جمله فصل، دمای محیط، رطوبت هوا و اندازه گلدان. خاک گلدان قبل از آبدهی باید کاملا خشک باشد و آنقدر باید به گلدان آب بدهید تا از حفره پایین گلدان آب بچکد. در فصل های بهار و تابستان مراقب چین و چروک های روی ساقه کاکتوس باشید. چون این امر به نشانه نیاز به آب بیشتر آن هاست. این موضوع که کاکتوس ها نیاز به آب ندارند، اسطوره ای بیش نیست و آن ها آب مورد نیاز خود را در ساقه و برگ هایشان ذخیره می کنند و در فصل های گرم سال که موقع رشد آن ها است، از آن استفاده می کنند. با فرارسیدن پاییز، تعداد دفعات آب دهی کمتر می شود.خانواده
نوشته هر آنچه که در مورد پرورش و نگهداری کاکتوس لازم است بدانید اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

هر آنچه که در مورد پرورش و نگهداری کاکتوس لازم است بدانید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog