کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه

اینکه کودکان اضطراب روز اول مهد کودک را تجربه کنند امری بدیهی و قابل درک است. تصور کنید که خود شما ناگهان مجبور شوید که محیط راحت و آشنای خانه را ترک کرده و در محیطی کاملا تازه قرار بگیرید که همه چیز و همه کس در آنجا متفاوت هستند، حتما دچار استرس خواهید شد.

در روز اول مهدکودک، جریان معمول زندگی کودک تغییر کرده و توقعات جدیدی از او انتظار می رود، این در حالی است که احتمالا پدر و مادرها کودک را توجیه نکرده اند و به او قوت قلب نداده اند تا احساس بهتری داشته باشند. در این حالت هیچ جای تعجب نیست که اولین روزهای مهد کودک همراه با اشک و آسیب های روحی به کودکان باشد.
اما راهکارهایی وجود دارد که با بکارگیری آنها توسط والدین و معلمین، کودکان در مهد کودک ها احساس بهتری داشته و به آنها کمک می شود تا ترس و اضطراب روز اول مهد کودک را کاهش دهند.
نکات و استراتژی های لازم برای روز اول مهد کودک و مدرسه
کم اهمیت شمردن مرحله جدید زندگی
بزرگ کردن توقعات و پررنگ کردن روز اول مهد، به عنوان امری بسیار مهم که موجب تنش و عصبانیت بیشتر کودک شود، مطمئنا نتیجه معکوس خواهد داشت. به جای این کار، سعی کنید تا مهد کودک را با چیزی که او همیشه با آن آشنایی داشته مقایسه کنید، برای مثال این قیاس میتواند مربوط به کلاس موسیقی یا نقاشی وی باشد محلی که او از بودن در آنجا لذت می برده است. برای او توضیح دهید که مهد کودک جایی است که وی میتواند در آنجا دوستان تازه ای پیدا کرده و اوقات خوشی را سپری کند، درست مثل اوقاتی را که سابقا با جمع کودکان گذرانده است و همچنین با وجود اینکه فیلمبرداری از روز اول مهد کودکتان بسیار وسوسه انگیز است توصیه ما اینست که دوربین خود را در خانه بگذارید و از کودک خود فیلم نگیرید.
مدرسه را با خانه مرتبط سازید.
برخی مدارس شرایطی ایجاد میکنند تا معلمین پیش از شروع مدارس با کودکان ملاقات داشته باشند. با مدیر مدرسه صحبت کنید و از آنها بخواهید چنین ملاقاتی را برای شما ترتیب دهند. همچنین برخی معلمین از والدین میخواهند تا یک عکس خانوادگی به آنها بدهند تا با قرار دادن آن در برد کلاس، به کودک احساس نزدیکی به خانه را بدهند. به همین شکل، با داشتن یک کپی از فعالیت های هر روزه ی مدرسه، در خانه و صحبت کردن در مورد آن با کودک، به شما کمک میکند که محیط مدرسه را کمی در خانه ملموس کنید.
با کودک خود کتابی در مورد شروع مدرسه بخوانید.
مطالعه تجربیات کودکان دیگری که روز شروع مهد احساس تنش و ترس داشته اند برای کودکی که همان احساس را دارد میتواند آرامش به همراه داشته باشد.
سعی کنید تنش خود را به حداقل برسانید.
درست مثل کودکتان، طبیعی است که شما نیز با دیدن ناراحتی کودکتان دچار اضطراب شوید. همچنین زمانی که شما دیگر کودکان را میبینید که شاد و سرحال بازی می کنند در حالی که فرزند شما هنوز هم نمیخواهد از شما جدا شود، قابل درک است که شما نیز احساس ناامیدی کنید.
اما اینجا نکته ای بسیار مهم است که لازم است شما به ذهن بسپارید: اینکه در نهایت کودک شما به این فضا و به کلاسش عادت می کند. این عادت کردن برای برخی کودکان کمی بیشتر از سایرین طول می کشد، اما در نهایت این اتفاق صورت می پذیرد، به ویژه اگر واکنش شما به او همراه با درک و صبوری بوده و اینکه برای این مساله ارزش قائل شوید که: کودک شاد کودکی است که دوست دارد به مدرسه رفته و دوستانش را ببیند (این اتفاق خواهد افتاد)
مدت زمان زیادی در مدرسه نمانید:
فرزند خود را مطمئن سازید که برمیگردید و تنها به یک خداحافظی مختصر بسنده کنید. ماندن در مدرسه تنها، کار را دشوارتر ساخته، بخصوص برای فرزندتان در روز های آینده، زمانی که شما را میبیند که دارید مدرسه را ترک میکنید، در این زمان او بیش از پیش گریه سر داده چرا که او میداند که گریه کردن، حرکتی موثر است تا شما را نزد خود نگه دارد.

به همان اندازه که برای شما دردناک است که فرزندتان را در حالی که گریه میکند ترک کنید، شانس اینکه او سریعتر با جمع کودکان اخت شده و پس از اینکه از نظر وی دور شدید به بازی با کودکان بپردازد بیشتر خواهد شد. اما دزدکی و پنهانی از مدرسه نروید، چرا که این مساله روی اعتماد کودکتان به شما تاثیر گذاشته و تنش جدایی را بدتر می کند.
شناسایی علت اضطراب کودک:
دقیقا او از چه چیزی میترسد؟ با فرزندتان حرف بزنید و دریابید که او دقیقا نگران چیست. آیا او فکر میکند که شما باز نمیگردید؟ آیا او تصور میکند که فرد دیگری قصد بردن او را دارد؟ و یا انکه او نمیداند دستشویی کجاست و یا اینکه نمیداند میخواهد در آن محیط چه کند؟ زمانی که شما مشخص کنید که ترس های او برای چیست، قادر خواهید بود تا بهتر متوجه نگرانی های او شده و او را راهنمایی کرده و همراه با معلمش راه کار هایی برای کنترل آنها پیدا کنید.
به معلمین اطمینان داشته باشید:
بی شک کودک شما تنها عضو کلاس نیست که اضطراب جدایی را تجربه می کند و همچنین اولین کسی هم نیست که بعد از پدر و مادرش و یا پرستارش، برای دریافت آرامش به معلمش مراجعه می کند. معلمین با تجربه، آماده کار های روزانه صبح گاهی از قبیل، اواز ها، بازی ها و دیگر فعالیت های جالب و سرگرم کننده هستند تا زمانی که او به محیط اطرافش عادت کرد، او را همگام با فعالیت های کلاس کند.
وسیله راحتی مورد علاقه فرزندتان را به همراهش ببرید:
اگر فرزندتان وسیله ای دارد که به آن علاقه مند است، با معلمش صحبت کنید و اجازه بگیرید تا آن را به همراه داشته باشد. برخی مدارس این امکان را در اختیار کودکان قرار می دهند تا آنها بتوانند وسایلی را که میخواهند با خود به مدرسه ببرند اما با این شرط که آنها را در کیف خود نگه داشته و تنها در زمان استراحت مجاز به استفاده از آنها باشند. در بیشتر موارد، بودن چنین وسیله ای در کنار کودک به وی احساس امنیت می دهد.
زمان محدودی را برای مدت زمانی که این تنش  طول میکشد تعیین نکنید:
برای برخی کودکان ممکن است اضطراب روز اول مدرسه بیشتر از چند روز طول نکشد و حتی ممکن است این اتفاق اصلا برایشان رخ ندهد. اما برای برخی دیگر ممکن است این ترس ها و گریه ها تا هفته ها طول بکشد. از انجایی که هر کودک شخصیت، تجارب و نگرانی های خاص خود را دارد که هر کدام از آنها ممکن است روی شروع مدرسه شان تاثیر گذار باشد، از این رو مدت زمانی که وی با مدرسه خوی بگیرد بین کودکان متفاوت است. پیش از علم بر این مساله، ممکن است کوک بی میل شما بخواهد تا دوستانش را در مدرسه ببیند و در فعالیت ها و بازی های مدرسه مشارکت داشته باشد. در صورتی که اضطراب کودک شما تا چند روز و یا حتی چند ماه به طول انجامید، با گذر زمان از این مرحله عبور کرده و تبدیل به یک دانش آموز با اعتماد به نفس می شود.
ترجمه: آتنا هوایی





کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه
به این مطلب رای دهید









شاید برای شما جالب باشد:

 این مطلب را برای دوست خود ارسال نمایید

کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog