حمله برنی سندرز به ترامپ در دفاع از برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، برنی سندرز سناتور دموکرات ایالت ورمونت، طی یک سخنرانی با حمله به سیاست‌خارجی دونالد ترامپ، حمایت خود را از برجام اعلام کرد.
سندرز در سخنرانی روز 21 سپتامبر (30 شهریور) خود در کالج وست‌مینستر در شهر فولتون ایالت میسوری، از سیاست خارجی دونالد ترامپ پیرامون حوزه‌های گوناگون به ویژه ایران و روسیه و از رویکردهای داخلی ترامپ به ویژه گفته‌های او پیرامون خشونت‌های شارلوتزویل، به شدت انتقاد کرد.
سندرز گفت: «من به همکارانم در کنگره و همه آمریکایی‌ها می‌گویم: ما باید این توافق را حفظ کنیم. رئیس‌جمهوری ترامپ نشان داده است بی‌توجه به کارایی برجام قصد دارد از این توافق کنار بکشد؛ همان کاری که در قبال توافقنامه پاریس انجام داد. این اشتباه بزرگی خواهد بود.» در عوض، این سناتور دموکرات از دولت اوباما به خاطر مذاکره با ایران و دست یابی به برجام دفاع کرد و آن را نمونه‌ای از «رهبری واقعی» و «قدرت واقعی» خواند.
این سخنرانی که پیش از ضرب الاجل 15 اکتبر (23 مهر) صورت گرفت، نشان دهنده اوج نگرانی بخشی از جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکا درباره آینده برجام است. قرار است دونالد ترامپ در تاریخ 15 اکتبر، پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را تایید یا رد کند. طبق این توافقنامه، ایران قبول کرده است در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.
به گزارش ان. بی. سی نیوز ( NBC News ) دونالد ترامپ قصد دارد از تایید برجام خودداری کند و تعیین تکلیف این مساله را به کنگره ایالات‌متحده واگذار کند. سپس او در پی آن است به اتحادیه اروپا فشار بیاورد که دوباره با ایران به مذاکره بنشیند و شرایط سختگیرانه‌تری وضع کند.
به گفته برنی سندرز، کنار کشیدن آمریکا از این توافق به توانایی و اعتبار آمریکا در مذاکرات آتی این کشور با کشورهای دیگر، لطمه وارد می‌کند و این پرسش را پیش می‌آورد که چرا یک کشور دیگر باید با یک رئیس‌جمهوری بی ملاحظه و یک کنگره غیر مسئول، به توافق برسد؟
برنی سندرز گفت که ایالات متحده باید به جای سیاست «اول آمریکای دونالد ترامپ» - که آن را طی مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال گذشته مطرح کرده بود - سیاست خارجی خود را بر مبنای مشارکت و همکاری با کشورهای دیگر بنا کند.
این سناتور دموکرات افزود که ایالات‌متحده باید در توافق اقلیمی پاریس باقی بماند، مشارکت فعالانه‌تر و مسئولانه‌تری در سازمان ملل‌متحد داشته باشد و با کشورهای دیگر وارد مذاکرات و گفتگوهای سازنده‌تر شود.
برنی سندرز از سخنرانی اخیر دونالد ترامپ در سازمان ملل‌متحد هم به ویژه اینکه او طی سخنرانی خود در سازمان ملل، هیچ اشاره‌ای به دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نداشت، به شدت انتقاد کرد.
سندرز در سخنرانی خود، همانگونه که در کارزارهای درون حزبی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین گفته بود، باز هم از جنگ عراق انتقاد کرد و آن را جنگی فاجعه بار خواند که در منطقه خاورمیانه، بی‌ثباتی و ویرانی به بار آورده است.
سندرز گفت: «مداخله آمریکا و استفاده از قدرت نظامی توسط آمریکا، اغلب پیامدهای ناخواسته‌ای را پدید آورده است که باعث آسیب‌های بی‌شماری شده‌اند.» او همچنین با اشاره به اینکه اهمیت مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی را درک می‌کند، گفت: «جنگ علیه تروریسم برای مردم آمریکا و رهبری آمریکا فاجعه بار بوده است.»
به گفته سندرز: «یک رویکرد نظامی خشن، با شفافیت و پاسخ گویی اندک، امنیت ما را افزایش نمی‌دهد. این تنها مشکل را بدتر می‌کند. یکی از سوءبرداشت های عمده این است که آنگونه که نیروی نظامی تعیین کننده است، دیپلماسی تعیین‌کننده نیست.»
برنی سندر همچنین از فرصت استفاده کرد و به سیاست‌های داخلی دونالد ترامپ تاخت. او به ویژه با اشاره به سخنان ترامپ پیرامون خشونت‌های شارلوتزویل، سخنان او را باعث افزایش خشونت‌های راست افراطی دانست.
در پایان سندرز به استراتژی نظامی آمریکا حمله کرد و گفت این استراتژی، جامعه آمریکا را به شکلی از جامعه الیگارشی تبدیل می‌کند که در آن عده‌ای اندک با منافع ویژه و فوق‌العاده، نفوذ بی‌حد و حصری پیدا می‌کنند.
سخنرانی اخیر برنی سندرز، که بیشتر روی سیاست خارجی متمرکز شده بود، نشان دهنده تغییری عمده در رویکردهای اوست. او در مبارزات درون حزبی دوکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، بیشتر روی مسائلی چون مراقبت‌های بهداشتی و کاهش نابرابری‌های اقتصادی تاکید داشت.
به نظر می‌رسد این سناتور دموکرات، از حالا خود را برای مبارزات درون حزبی دموکرات‌ها و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 آماده می‌کند و می‌خواهد نشان بدهد که در زمینه سیاست خارجی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.
در کارزارهای درون حزبی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، هیلاری کلینتون مهمترین رقیب برنی سندرز در حزب دموکرات، بارها به مواضع سندرز در زمینه سیاست خارجی حمله کرده و او را تحت فشار گذاشته بود.

منبع: ( The Hill )

حمله برنی سندرز به ترامپ در دفاع از برجام


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog