گوگل در حال نهایی کردن خرید بخشی از شرکت HTC: تکرار حس پشیمانی خرید موتورولا یا یک خرید سودآور برای هر دو شرکت؟

سرانجام، شنیده‌های قبلی در مورد گوگل و HTC در حال پیوستن به واقعیت هستند و HTC هم حالا تأیید کرده که بخشی از قسمت موبایل این شرکت با قیمت ۱٫۱‌ میلیارد دلار به گوگل فروخته خواهد شد. این دو شرکت که پیش از این در مورد گوشی‌های پیکسل با هم مشارکت داشتند، بعد از این خرید همکاری‌ای از نوع تازه را تجربه خواهند کرد.

آگهی متنی میان‌متنی: برنامه‌ریزی روزانه به شیوهٔ افراد موفق و ثروتمند را بیاموزید (کتاب الکترونیک رایگان)

این خرید البته شامل امتیاز استفاده غیراختصاصی گوگل از محصولات فکری این شرکت هم خواهد شد.
البته این خرید باعث نخواهد شد که مثل خریده شدن نوکیا توسط مایکروسافت، فعالیت گوشی‌سازی HTC متوقف شود و جالب است بدانید که HTC در حال آماده شدن برای رونمایی از پرچم‌دار بعدی خود است.
خرید شرکت تایوانی HTC دومین خرید بزرگ گوگل محسوب می‌شود. شش سال پیش، گوگل قسمت موبایل شرکت موتورولا را با قیمت ۱۲٫۵ میلیارد دلار خرید. انتظار می‌رفت این خرید بتواند اکوسیستم اندروید را متحول کند.
مثل برخی دیگر از فعالیت‌های گوگل، این شرکت ابتدا از این خرید بسیار مسرور بود. در ابتدا تحت نظارت گوگل یک کارخانه موتورولا در آمریکا افتتاح شد و حتی گوشی پرچم‌دار موتو ایکس به بازار معرفی شد که مشتری‌های می‌توانستند، سفارش شخصی‌سازی آن را ارائه بدهند و تحویل بگیرند.
اما در سال ۲۰۱۴ ورق برگشت و گوگل شرکت موتورولا را به لنوو فروخت. تازه قیمت این فروش، خیلی کمتر از آن ۱۲٫۵ میلیارد دلار کلان بود.

در نهایت حتی برخی از کارشناسان ارزیابی کردند که شاید این خرید تنها برای به چنگ آوردن پتنت‌های باارزش موتورولا انجام شده بود. اما به هر حال این خرید اصلا برای گوگل موفقیت‌آمیز نبود.
بعد از این خرید ناموفق، گوگل برنامه نکسوس خود را با مشارکت با گوشی‌سازان دیگر، ادامه داد.
به تازگی هم که برنامه تولید سخت‌افزار گوگل به سمت پیکسل، پیکسل XL، گوگل هوم و گوگل وای فای رفته است.
همین HTC پیکسل‌های گوگل را در سال ۲۰۱۶ ساخت.

اما خرید HTC‌ از سوی گوگل به این معنی است که گوگل به صورت مستقیم سازندگان گوشی‌های اندرویدی را به چالش خواهد کشید و سامسونگ، ال جی و هووای باید نگران باشند.
ضمن اینکه اگر شنیده باشید، گوگل در ابتدای سال میلادی جاری، گوگل یکی از معماران تراشه اپل را خرید و این خرید نشان داد که گوگل در زمینه سخت‌افزار می‌خواهد کارهای جدی کند.
اما از آن سو اگر به تاریخ HTC بنگریم می‌بینیم که این شرکت تاریخی غنی و ابتکارهای بسیار خوب در زمینه طراحی داشته، اما گویا همیشه چیزی نامرئی را کم داشته که باعث شده نتواند به موفقیت برسد.
شاید یادتان نیاید که زمانی HTC به خاطر ساخت گوشی ویندوزی مشهور بود و سپس با گوشی Dream که در آمریکا G1 خوانده می‌شد در سال ۲۰۰۸ مشهور شد. این گوشی شاید نخستین محصول اندرویدی تجاری قابل اعتنا در آن زمان بود.

بعد از آن ما همیشه از HTC شاهد عرضه گوشی‌های یا طراحی بدنه نسبتا متفاوت و ابتکارهای خوب بودیم، اما همان طور که اشاره کردیم، مشکلاتی مثلا در زمینه بازاریابی یا نقایصی مثل زمخت بودن برخی گوشی‌های یا دستکاری‌های غیرمحبوب اندروید باعث می‌شد که مشتری‌ها در نهایت تمایلی برای خرید انبوه گوشی‌های این شرکت نداشته باشند. در این زمینه البته باید در پستی به صورت مشروح صحبت کنیم.

گوگل در حال نهایی کردن خرید بخشی از شرکت HTC: تکرار حس پشیمانی خرید موتورولا یا یک خرید سودآور برای هر دو شرکت؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog