وقتی جدی نگرفتیم و گفتیم اینجا خبری نیست: بازی مرگ‌بار «نهنگ آبی» اولین قربانیان خود در ایران را گرفت

در حالی که تصور نمی‌شد بازی خطرناک و مرگ‌بار «نهنگ آبی» در ایران نیز طرفدارانی داشته باشد و بتواند قربانی بگیرد؛ اما فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان اعلام کرد علت سقوط دو دختر دانش‌آموز ۱۵ و ۱۶ ساله اصفهانی از روی پل عابر پیاده؛ تحت تاثیر بازی «نهنگ آبی» بوده است. متاسفانه بر اثر این حادثه یکی از دختران با سن ۱۵ سال در دم فوت می‌کند و دختر ۱۶ ساله دیگر به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل می‌شود.

آگهی متنی میان‌متنی:

دیروز؛ عکس‌هایی از پرش یا سقوط دو دختر دانش‌آموز از روی پل عابر پیاده‌ای در شهر اصفهان تمام کانال‌های تلگرام و شبکه‌های مجازی را پر کرد. ابتدا اعلام شد هنوز علت سقوط آن‌ها مشخص نیست اما امروز نیروی انتظامی می‌گوید: «این دو نوجوان قبل از پرت کردن خود توسط یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی کرده و علت این کار را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده اند.»
حدود یک ماه پیش؛ صدا و سیما و بسیاری از سایت‌های اینترنتی درباره این بازی خطرناک اطلاع‌رسانی کرده و هشدارهایی به جوانان و والدین دادند.
بازی یا چالش «نهنگ آبی» Blue Whale در سال ۲۰۱۳ در کشور روسیه عرضه شده و به تدریج کاربران کشورهای دیگر به آن معتاد شدند. این بازی به صورت یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار قابل دانلود و نصب روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوترها نیست بلکه در فضای مجازی ارتباط‌گیری و بازی می‌شود.
مدیران بازی؛ سعی می‌کنند وظایف و کارهایی را به اعضای جدید واگذار کنند و آن‌ها باید طی ۵۰ روز مرحله به مرحله این کارها را انجام داده و به مدیر خود گزارش بدهند. کاربر پس از اتمام هر کار یا مرحله؛ باید با فرستادن عکس به مدیر خود گزارش بدهد.

در این بازی شیطانی؛ کاربران در آخرین مرحله باید اقدام به خودکشی و پرت کردن خود از مکانی بلند کنند. اعمال بازی شامل دیدن فیلم‌های ترسناک، گوشی دادن به موسیقی‌های وحشتناک و لطمه زدن به اعضا و جوارح خود همچون بریدن لب و حک کردن یک شکل بر روی بازو است.
گفته می‌شود این بازی توسط یک دانشجوی اخراجی از دانشگاه روان‌شناسی ساخته شده و هدف آن تمیز کردن جامعه از افراد پوچ و بی‌فایده است. این افراد با دست خودشان جامعه را پاک‌سازی می‌کنند.
چالش «نهنگ آبی» بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که در جامعه تصور می‌شود. در سال ۲۰۱۶؛ این بازی شدیدا میان نوجوانان روسی رواج یافته و منجر به مرگ چندین دانش‌آموز شد. کشور هند بالاترین خودکشی در این بازی را دارد.
شاید یک ماه پیش و هنگامی که نام این بازی در سر زبان‌ها افتاد؛ بیشتر مردم و غالبا والدین باور نمی‌کردند یک دانشجو یا دانش‌آموز ایرانی بر اثر تلقین یک بازی در ظاهر مسخره؛ دست به خودکشی بزند ولی حالا شاهدیم که اولین مرگ در ایران به ثبت رسیده است.
هنوز اطلاعات بیشتری درباره حادثه دیروز اصفهان نداریم و شاید برای نتیجه‌گیری و ربط و بسط دادن‌اش زود باشد اما بازی‌هایی مانند «نهنگ آبی» از شکاف‌ها و ضعف‌های ساختارهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی استفاده کرده و افراد دارای مشکلات روحی روانی یا گرفتار افسردگی را مجذوب خود می‌کنند و اگرچه باورش سخت است ولی در نهایت ممکن است به مرگ این افراد منجر شود.

وقتی جدی نگرفتیم و گفتیم اینجا خبری نیست: بازی مرگ‌بار «نهنگ آبی» اولین قربانیان خود در ایران را گرفت


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog