ادامه اجرای طرح تحول سلامت نیازمند منابع پایدار است/ ضرورت افزایش سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده به ۵ درصد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سید مهدی فرشادان ، نماینده مردم سنندج درخصوص ضرورت رفع مشکل اعتبارات وزارت بهداشت و درمان مجلس، گفت: این وزارتخانه درحال حاضر به دلیل نبود منابع پایدار درانجام وظایف خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.
نماینده مردم سنندج و دیوان‌دره درمجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ایجاد راه‌کارهای مناسب برای صرفه‌جویی درمنابع و رفع نواقص طرح تحول سلامت، افزود: طرح تحول سلامت در دولت یازدهم  یکی از افتخارات مسئولان بود و باید اقدامات لازم را در ایجاد مسیر مناسب برای ادامه اجرای آن فراهم کرد، بنابراین می‌توان با تدوین طرح و یا استفاده از پیشنهادهای علمی شرایط مناسب را برای ادامه اجرای طرح تحول سلامت در نظر گرفت.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان دراجرای طرح تحول به منابع حاصل از هدف‌مندی یارانه‌ها دلخوش بود، تصریح کرد: اختصاص یک درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت یکی از منابع پایداری است که برای حوزه سلامت وجود دارد، هرچند که نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده کمتر از 2 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده‌است.
فرشادان با بیان اینکه سهم وزارت بهداشت از هدف‌مندی یارانه‌ها یعنی 10 درصد را می‌توان صرف حوزه‌های دیگر کرد، گفت: اما می‌توان سهم وزارت بهداشت از  یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به 5 درصد افزایش داد، همچنین باید در هزینه کرد منابع صرفه‌جویی‌هایی هم صورت گیرد؛ یا اینکه باید دولت را به نوعی ملزم به انجام تعهدات خود در اختصاص منابع مورد نیاز برای وزارت بهداشت کرد.
این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید گزارشی از روند هزینه کرد منابع و اعتبارات اختصاص یافته این وزارت‌خانه را به کمیسیون‌های مرتبط درمجلس ارائه دهد، افزود: امیدواریم در بودجه سال 97 تدابیر مناسبی را برای اختصاص منابع پایدار به حوزه سلامت در نظر گرفته شود. البته اعتبار لازم برای اجرای طرح تحول از منابع وزارت بهداشت و درمان مجزا است؛ به‌طوری‌که وزارت بهداشت حدود 25 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد.
وی با تاکید براینکه وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی خود در اجرای طرح تحول استفاده کرده‌است، تصریح کرد: اگر نتوان بودجه وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول را مدیریت کرد، چالش جدی برای دولت دوازدهم به وجود می‌آید.
فرشادان همچنین درخصوص توجه به عدالت تعرفه‌ای در تمامی رشته‌های پزشکی، گفت: باید تعرفه‌ها در تمامی رشته‌های پزشکی به میزانی باشد که پزشک نیازها و امورات را مرتفع کند، به عنوان مثال درسال‌های گذشته تعرفه یک عمل جراحی آپاندیس تا حدی پایین بود که پزشک تمایلی به انجام این عمل را نداشت؛ البته درحال حاضر میزان تعرفه‌ها نسبت به سالیان گذشته تا حدودی اصلاح شده‌است.
نماینده مردم سنندج و دیوان‌دره درمجلس شورای اسلامیبا بیان اینکه درصورت نیاز باید کتاب تعرفه‌ها را با موافقت دو وزارت‌خانه بهداشت و رفاه اصلاح کرد، افزود: اگر مبنا و پایه در تعیین تعرفه‌ها یعنی کتاب ارزش نسبی اصلاح شود، به‌طور حتم افزایش تعرفه‌ها درهرسال با عدالت بیش‌تری انجام می‌شود.
 وی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تأکید براینکه کتاب کالیفرنیا در تعرفه ‌های پزشکی سندی مرجع است، تصریح کرد: اگر اختلاف در میزان تعرفه‌ها با کتاب مبنا بسیار زیاد است، باید ایراد و اشکال‌ها را رفع کرد؛ ضمن این‌که افزایش سلیقه‌ای تعرفه‌ها برای برخی رشته‌های پزشکی نیز غیرمنطقی است.
انتهای پیام/
http://fna.ir/a22cc1


ادامه اجرای طرح تحول سلامت نیازمند منابع پایدار است/ ضرورت افزایش سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده به ۵ درصد


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog