تهوع و استفراغ در بارداری

یکی از علایم و عوارض بارداری تهوع و استفراغ است که گاهی شدید شده و نیاز به پیگیری و درمان دارویی پیدا میکند ولی اکثرا مادران باردار با رعایت یک سری از توصیه های ساده روزانه میتوانند با این مشکل کنار بیایند
علت تهوع بارداری
در بارداری هورمونهای بدن زن بارداراز قبیل استروژن  تغییرات شدیدی دارند و باعث تغییرات و گاهی مشکلاتی در بارداری میشوند که یکی از این مشکلات تهوع بارداری است.افزایش قدرت بویایی و هم چنین ضعیف شدن دسنگاه گوارش هم میتواند باعث تشدید این حالت در بارداری شود.
معمولا زن باردار اولین نشانه های تهوع را بین هفته چهار تا شش بارداری حس میکنند که شدت کاملا متفاوتی دارند و اکثرا در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب شدت تهوع بیشتر است اما در کل طول روز میتواند ادامه داشته باشد.معمولا این مشکل تا 14 یا 16 هفته بارداری از بین میرود اما در موارد کمی ممکن است تهوع تا ماه های آخر بارداری هم ادامه داشته باشد
در بعضی از زنان باردار ممکن است استفراغ به حدی شدید باشد که باعث مشکلاتی مانند دهیدراسیون یعنی کم شدن مایعات یدن و  اختلالات اسید و باز و کتوز یا  اسیدی شدن خون که در اثر نرسیدن مواد غذایی به بدن است رخ دهد.
 توصیه هایی برای کاهش تهوع و استفراغ حاملگی
یکی از راهکارهای ساده و تاثیر گذار این است که صبحها قبل از برخواستن از رخت خواب  یک تکه نان خشک یا بسکویت  بخورید. استفاده از بیسکوییت های زنجبیلی میتواند تاثیر خوبی روی کاهش تهوع بارداری داشته باشد.
تعداد وعده های غذایی تان را افزایش دهید و به جای سه وعده غذا چهار یا پنج وعده غذا اما با حجم کمتر میل کنید.
در زمان آشپزی درها و پنجره ها را باز کنید تا بوی غذا مخصوصا بوهای تند آزاردهنده نباشد.
بعضی غذا ها معده را تحریک کرده و باعث تشدید تهوع میشوند مانند غذاهای تند و چرب و پر ادویه،در نتیجه هر چه از این غذاها کمتر استفاده کنید حالتان بهتر است.
خوردن مایعات در حجم بالا و مخصوصا همراه غذا میتواند یاعث افزایش تهوع شود.سعی کنید مایعات را در بین وعده ها مصرف کنید نه همراه آنها.
غذا را خوب بجوید و به آرامی غذا بخورید.
سعی کنید پس از صرف غذا استراحت کنید.
گرسنه ماندن به مدت طولانی میتواند باعث ایجاد تهوع شود.سعی کنید قبل از احساس شدید گرسنگی، چیزی میل کنید تا معده خالی نماند.
از مصرف عطر و اسپری مخصوصا با بوی تند اجتناب کنید.هم چنین از مصرف مواد شوینده با بوهای تند پرهیز کنید.
سعی کنید آهسته تغییر وضعیت دهید تادچار افت فشار ناگهانی به علت تغییر وضعیت نشوید.
از رژیم غذایی سرشار از پروتین استفاده کنید.
سعی کنید حداقل دو ساعت بین مصرف غذای ابکی و جامد فاصله بیندازید.
بعد از استفراغ  یک نوشیدنی کم شیرین مانند شربت نعنا ،شربت آبلیمو یا چای نعنا بنوشید تا عوارض آزاردهنده استفراغ را کم کند.
در هنگام تهوع،وضعیت مناسب به خود بگیرید.(با احساس حالت تهوع،برای رفع آن روی صندلی بنشینید و با خم کردن کمر سر را بین دو پا قرار دهید
اطرافیان زن باردار مخصوصا همسر میتواند با حمایت روحی و روانی به کاهش این علایم یا تحمل راحت تر این مشکل کمک کند.

درمان دارویی تهوع بارداری:
همان طور که میدانید مصرف دارو، مخصوصا در سه ماهه اول بارداری میتواند تاثیر بدی روی جنین داشته باشد و حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.
قرص ویتامین ب6 میتواند باعث کاهش این حالت شود و کپسول زنجبیل (کپسول زینتوما) نیز موثر است. در موارد شدید دکتر داروهای ضد استفراغ تجویز میکند.

تهوع و استفراغ در بارداری


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog