سنت سفره هفت سین در کشورهای دیگر

سنت سفره هفت سین در کشورهای دیگر

ما سفره هفت سین پهن می کنیم و آن ها….
هر یک از ملت دنیا فرهنگ قابل توجه و متفاوتی دارند . این سنت ها و رسوم جالب به خصوص برای روزهای سال نو در هر کشوری خواندنی و تماشایی است
خوردن ۱۲ انگور در ۱۲ ثانیه باقی مانده به سال نو …. ریختن سرب مذاب در آب سرد ..بردن درخت کریسمس به عمیق ترین دریاچه جهان….
این ها از جمله عجیب ترین رسوم سال نو در گوشه و کنار جهان اند …. در آستانه نوروزی دیگر و تحولی دوباره  در گردش فصول هستیم . هم زمان با فرا رسیدن نوروز باستانی ، سنت ها و مراسم مختلف جانی دوباره می گیرند  که عمدتا ریشه در چند صد سال گذشته دارند … نکته جالب این که در سایر کشور های جهان و هم زمان با این تحولات شیرین و جذاب که به خصوص در آستانه سال نوی مسیحی روی می دهد.. طیف گسترده ای از جشن های قدیمی زنده می شوند تا شرکت کنند گان در آن ها برای چند ساعتی هم که شده سفری به گذشته های دور خود داشته باشند . در این گزارش سری به کشور های مختلف جهان زده آیم تا روایت های شیرینی از جشن ها و شادی هایشان را بازگو کنیم  . در بسیاری از کشور های جهان عقیده بر این است که اگر بخواهیم شاد بودن در آغاز سال نو را تجربه کنیم ، تنها راه ، شرکت در جشن های عمومی سال نو و میهمانی های مربوط به آن نیست . در بسیاری از کشورهای جهان از روسیه گرفته تا مکزیک و اسپانیا و چین مردم به زنده کردن ، جشن های قدیمی خود روی آورده و با خاطراتی که از آن ها دارند زندگی می کنند.
روسیه
در روسیه که هم زمان با آغاز سال نوی مسیحی ، همیشه هوا سرد ،وشهر های آن به نوعی یخ زده است جشن های زیبایی برگزار می شود که با سردی بیش از حد هوا در ارتباط نزدیک است. یکی از این جشن های زیبا و جذاب مربوط به دریاچه معروف بایکال این کشور پهنا ور است .در این جشن تا صد ها هزار تن از مردم این کشور و حتی توریست های خارجی و عکاسان و خبر نگاران،   خود را به این دریاچه زیبا می رسانند تا شاهد برگزاری جشنی عجیب باشند ، در این نیایش واره درخت عجیبی که برای سال نو انتخاب شده به اعماق این دریاچه برده می شود ، در حالی که این دریاچه عمیق تر ین دریاچه جهان است !  اما نکته مهم این است که در این موقع از سال این دریاچه معمولا یخ زده است و نفوذ به آن کار چندان ساده ای نیست . برای این منظور چند غواص حرفه ای با استفاده از وسایل مخصوص که در اختیار دارند ، حفره بزرگی در یخ دریاچه ایجاد کرده و سپس به عمق ۴۰ متری در یاچه (  جایی که می توانند بر بستر آن حرکت کند )  می رسند ،یکی از این غواصان،  درخت کریسمس را با خود به کف دریاچه حمل می کند و این در حالی است ،  که سایر غواصان،  حرکات مخصوص آکروباتیک را به دور درخت انجام می دهند . در همین لحظه است که مردم جمع شده در اطراف دریاچه به شور و شادی می پردازند  ….  فکر کن !
مکزیک
مکزیکی ها به مراسم آغاز سال نو توجه زیادی دارند و یکی از دلایل اصلی آن  این است که در چنین روز هایی با مردگان خود ارتباط نزدیکی بر قرار می کنند . مکزیکی ها در چنین روز هایی احترام ویژه ای برای رفتگان خود قائل می شوند ،  چون از این نکته مطمئن اند ، که با آن ها در ارتباط اند . مردم این کشور معتقدند که سال نو فرصت مناسبی برای گفت و گویی با مردگان است .  در یکی از این جشن ها مردم در اتاق تاریکی به گرد هم جمع می شوند و این در حالی است که تنها یک شمع روشن در مرکز اتاق نور افشانی می کند . مردم به دور شمع نشسته و در حالی که دستان خود را به یک دیگر داده اند ،   با گفتن کلمات و عبارات خاصی زیر زبان ،  ارواح مورد نظر خود  را صدا می زنند . آن ها در این صدا زدن ها به دنبال ارواح عاقل خود هستند تا با برقراری ارتباط با آن ها بتوانند از آن چه قرار است برای خودشان در قالب ” تقدیر ”  رقم بخورد ،  آگاهی پیدا کنند ،  این جشن از جمله جشن های معروف در مکزیک است که همه ساله و با شور و نشاط خاصی در آستانه سال نو برگزار می شود و اتفاقا شمار زیادی از مردم نیز از مدت ها قبل خود را برای برگزاری بهتر و هیجان انگیز تر آن آماده می کنند . برخی معتقدند که این جشن ریشه در بیش از یک هزار سال پیش دارد و در میان مردم باستانی این کشور اهمیت و قداست بالایی داشته است .
ژاپن
وقتی نام کشور هایی مثل ژاپن و چین در خصوص برگزاری جشن ها و آیین های مختلف با بهانه های گوناگون از جمله سال نو به میان می آید ، باید منتظر انبوهی از جشن ها بود که از شنیدن آن ها خستگی از فکر و روح انسان به در می شود . در ژاپن ، سال نو ( در زبان محلی ” اوشاگاتسو  “)  زمانی است که در  آن مردم به پاکیزگی روح و روان خود پرداخته و تمامی گناهان و معصیت ها را از خود دور می کنند . در این کشور و به خصوص در نواحی سنتی نشین آن ،  مردم در نخستین روز های سال نو رشته های سنتی می خورند که در زبان محلی به آن ” توی کوشی سوبا ” گفته می شود . این عبارت یعنی ” رشته هایی برای سال نو ” . این غذای سنتی و البته محترم و مقدس ،  باید در نیمه شب ۳۱ دسامبر ،  یعنی زمانی که سال نو آغاز می شود ،  خورده شود ، در لحظه ای که این رشته ها خورده می شوند ،  مردم باید به زمزمه های بودایی و ۱۰۸ ضربه ای  که به حلقه ای مخصوص وارد می کنند  ، گوش فرا دهند ، اما چرا ۱۰۸ حلقه  و نه ۱۰۷ یا ۱۰۹ ؟ ۱۰۸ حلقه سمبلی برای دوری کردن از ۱۰۸خوی و صفت بد و ناپسند شیطانی است که انسان ها را در جریان زندگی روزمره به دام خود می اندازند . در ژاپن ،  این جشن تاریخی ریشه ای بسیار عمیق دارد و هیچ کس از اطلاعی درباره چگونگی به وجود آمدن آن ندارد …. اما همه ساله انگار این جشن برای نخستین بار است که برگزار می شود و ژاپنی ها با شور و هیجان خاصی به آن می پردازند .
یونان
در یونان ، آغاز سال نو با جشن جالب توجه و البته خوشمزه ای با پختن کیک ” سنت باسیل ” نام دارد و هنگام پخت ، در مواد آن تنها یک سکه طلا یا نقره می اندازند.  پس از آماده شدن کیک ، آن را به قطعات زیادی بریده و شرکت کنندگان در جشن آن را می خورند . اعتقاد  بر این است که هر کس سکه را در سهم خود پیدا کند ، سالی توام با بخت خوش،  شادی و نشاط خواهد داشت .
آلمان
در آلمان ، پیش بینی سال نو و آن چه قرار است در سال جدید روی دهد در قالب جشنی جذاب و در تاریخی برگزار می شود و جالب این است که بر گزاری آن قدمتی چند صد ساله دارد . این جشن Lead pouring یا سرب ریختن نام داشته و در حقیقت نوعی  روش جالب توجه برای پیش بینی آینده در آستانه سال نو ی مسیحی است . شرکت کنند گان در این جشن ، چندین گلوله سربی را در قاشقی قرار داده و آن را روی شعله آتش می گیرند.  سرب به زودی ذوب می شود و سپس سریعا آن را در ظرفی از آب سرد می ریزند . سرب مذاب به سرعت در آب سرد جامد شده و با شکل خاصی به کف ظرف می رود . افرادی که در این جشن جالب توجه شرکت می کنند ، بر اساس شکلی که سرب پیدا می کند ، پیش بینی هایی درباره آینده از خود ارائه می کنند . به عنوان مثال اگر سرب به شکل توپ در آید ، نشانه خوشبختی و خوش یمنی در سال جدید است و اگر سرب به شکل علامت ” مثبت ”  در آید ، احتمالا فرد مورد نظر در سال جدید خواهد مرد !
اسکاتلند
در اسکاتلند به جشن سال نو .Hogmanay گفته می شود  . در این جشن مردم دست به کار عجیبی می زنند :   آن ها بشکه های قیر را در آتش می اندازند و بشکه های افروخته را از تپه ها به پایین سرازیر می کنند …. به عقیده مردم اسکاتلند این کار نشانی بر پایان سال کهنه و تغییر و تحول به سوی آغاز سال نو است .
هند
هند را باید سرزمین جشن ها و آیین ها دانست . در بخشی از شمال این کشور پهناور ، مردم در آستانه سال نو فستیوال چراغ ها را برگزار می کنند . البته ساعت دقیقی برای برگزاری این جشن در نظر گرفته نشده و در فاصله زمانی بین اکتبر و نوامبر و بر اساس تقویم گریگوری ارمنستان برگزار می شود . در روز برگزاری جشن ،  خیابان ها مملو از چراغ های نفتی می شوند ، به گونه ای که شب و روز شهر فرقی با هم ندارد .
تایلند
در این کشور آسیایی جشن مخصوصی برای آغاز سال نو برگزار می شود که ”  آب پاشیدن ”  نام دارد ،  به طوری که انبوه مردم در خیابان ها جمع شده و بر سر و صورت هم آب می پاشند …. این کار سمبلی برای بارش باران در سال نو است . همچنین از این جشن به آزادی نیز تعبیر می شود و طی آن پرندگان زیادی از قفس ها به سوی آسمان پر داده و ماهی ها از تنگ های کوچک به دریا رانده می شوند .
اسپانیا
مردم اسپانیا انسان های عجیب و بعضا بامزه ای هستند که این ویژگی خاص شان عمدتا به پایبندی آن ها به جشن و آیین هایی بر می گردد که برای چند صد سال است برای آن ارزش و احترام قائل اند . مردم این کشور باید حتما از این  نکته مطمئن شوند که ۱۲ ثانیه باقی مانده به ساعت صفر ثانیه بامداد روز اول ژانویه ،  حتما ۱۲ دانه انگور خورده باشند . این سنت آیینی ،  به گفته بسیاری از توریست های داخلی و خارجی این کشور ، نوعی جشن عجیب و غریب محسوب می شود که درباره علت اصلی و فلسفه نهفته در پشت آن صحبت های زیادی شده است .این اعتقاد وجود دارد که یکی از پادشاهان اسپانیا، بر داشت محصول انگور در یکی از سال های نخستین قرن بیستم این کشور به طرز عجیبی افزایش یافته بوده …. جالب این است که مردم اسپانیا این کار را فقط انجام می دهند و به گذشته و علت آن چندان فکر نمی کنند . آن ها هر سال و در آستانه آغاز سال نو ۱۲ دانه انگور به کودکان خود می دهند تا ۱۲ ثانیه مانده به اول ژانویه آن ها را بخورند .مجله زندگی ایده آل
برای به روز بودن  و دریافت آخرین مقالات و مطالب علمی-آموزشی و ویدئوهای جالب روز مباحث خانواده به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

سنت سفره هفت سین در کشورهای دیگر


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog