ماهی قرمز ، پای ثابت سفره هفت سین

ماهی قرمز ، پای ثابت سفره هفت سین

ماهی قرمز ، پای ثابت سفره هفت سین
در این یک مورد خاص می توانم با اعتماد به نفس بالا  بگویم که یک کارشناس هستم . هر فردی قابلیت هایی دارد و به طور حتم نگهداری از ماهی قرمز های عید یکی از توانایی های من است . گواهش ماهی کوچکی است که ۵ نوروز را در کنار من و خانواده ام بوده و به یکی از اعضای خانواده تبدیل شده است ! نگهداری از آن ها بسیار راحت تر از دیگر ماهی های آکواریومی است و هیچ زحمتی ندارد .
ظرف نگهداری
این ماهی ها در آب سرد زندگی می کنند و مقاومت بالایی دارند . می توان آن ها را در تنگی معمولی یا استخر و حوض نگاه داشت . اما در خانه و برای نوروز باید تنگی را برای ماهی انتخاب کنید که دهانه بزرگی داشته باشد. این تنها راهی است که اکسیژن کافی به این حیوان می رسد . بسیاری از آن ها به خاطر گرفتن در ظرف های پلاستیکی در بسته می میرند . مواد شیمیایی موجود در پلاستیک باعث مرگ آن ها می شود پس حتما ماهی را در ظرف شیشه ای نگه دارید . می توانید از بلور های شیشه ای هم استفاده کنید . در تنگ چند گوش ماهی قرار دهید تا حداقل تصور رود و دریا برای ماهی به وجود آید . در هر نوبت عوض کردن آب حتما این گوش ماهی ها را هم بشویید چرا که می تواند محیطی مناسب برای رشد خزه و باکتری ها باشد . هنگام انتخاب گوش ماهی ها دقت کنید که حتما لبه آن ها صاف باشد نتا بدن ماهی زخمی نشود . آب تنگ را هم هفته ای یک بار عوض کنید و آن را با آب سرد پر کنید .
شناسنامه
ماهی قرمز که نام علمی آن ” کاراسیوس آراتیس ” است به ” گلد فیش ” یا ” ماهی طلایی ” هم شهرت دارد و از جمله نخستین ماهی هایی است که توسط انسان در منزل نگهداری شدند. ماهی های قرمز به عنوان عضو کوچکی از خانواده ماهی کپور ،  بومی و شرق آسیا هستند و برای نخستین بار اواخر قرن هفدهم به اروپا وارد شدند . طی این سال ها این ماهی ها تغییرات ژنتیک بسیاری یافته اند و رنگ آن ها به نارنجی تغییری پیدا کرده است . شکل بدن و ترکیب باله و چشم آن ها هم تفاوت پیدا کرده است .
تغذیه
غذا های زیادی در مغازه هایی که لوازم آکواریوم و ماهی می فروشند برای ماهی های قرمز وجود دارد. خرید آن ها نوعی ریسک است چرا که ماهی قرمز ماهی آکواریوم نیست و تغذیه ای متفاوت دارد . نان ساده ترین غذا یی است که می توانید در آب تنگ قرار دهید . البته تجربه نشان داده است که این ماهی ها گوشت خوارند!  کرم و میوه و سبزیجات ، پشه و حتی مورچه هم می خورند . می توانید تکه ای کوچک از کاهو یا برگ سبزیجات را هم برای آن ها بیندازید.  نرسیدن اکسیژن به ماهی یکی از دلایل مرگ آن هاست . این کار با ریختن غذای زیاد هم اتفاق می افتد. زمانی که سطح آب پر از مواد غذایی باشد اکسیژن موجود در آب کاهش می یابد و ماهی خفه می شود.
بیماری
اگر بدن ماهی زخم باشد ، آب تنگ را آلوده به انگل می کند پس حتما در خرید به بدن ماهی دقت کنید . اگر هم این اتفاق پس از خرید برای ماهی افتاد ، هر بار که می خواهید آب تنگ را عوض کنید ، از دستکش استفاده کنید و محیطی که آب آلوده را در آن ریخته آید بشویید . برای زخم ماهی نمی توانید کاری کنید ، اگر تغذیه مناسبی داشته باشد بدنش به مرور زمان زخم را ترمیم می کند . دم ماهی هم باید سالم باشد . اگر دمش زخمی یا بیمار است یا توسط ماهی های  دیگر زخمی شده باز هم باید از خرید آن ها خود داری کنید . ماهی های قرمز اندازه های متفاوت دارد و بهتر است آن ها را بر اساس چیدمان سفره هفت سین و تنگی که در خانه دارید انتخاب و خرید کنید . اندازه ظرف باید با تعداد ماهی ها تناسب داشته باشد . چند ماهی را در ظرفی کوچک قرار ندهید که همه به خاطر کمبود اکسیژن می میرند . ماهی ها معمولا موجودات آرامی هستند و به سرعت به محیط جدید عادت می کنند . اگر تجربه ماهی قرمز هایی را دارید که خود را از تنگ خارج و خود کشی کرده اند ، بهتر است بدانید حتما عاملی باعث ناراحتی آن ها شده است .
ماهی قرمز را حداقل روزی ۲ ساعت در برابر نور خورشید قرار دهید . آن ها هم مثل هر موجود زنده ای به نور طبیعی احتیاج دارند . آن ها را از وسایلی که از خود اشعه و گرما ساطع می کنند دور کنید . به همین دلیل توصیه می شود این ماهی ها را در آشپز خانه قرار ندهید . در انتها اگر در ایام نوروز به مهمانی می روید ماهی را به یکی از اقوام یا همسایه ها بسپارید زیرا بسیاری از آن ها به خاطر گرسنگی می میرند./مجله زندگی ایده آل

ماهی قرمز ، پای ثابت سفره هفت سین


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog