فوت و فن کامل آشپزی را بدانید

فوت و فن کامل آشپزی را بدانید

تا حالا چیزی از فوت کوزه گری شنیده آید ؟
معجزه در آشپزخانه
همه ی  نکات ریز و فراموش شدنی آشپزی که یک کدبانو باید آن را  بداند و خجالت می کشد که از بزرگ تر ها بپرسد!
فریز کردن گوشت
اگر گوشت را به شیوه ی زیر فریز کنید ، هم سالم تر می ماند و هم برای باز شدن مجدد یخ ،  به زمان کمتری نیاز دارد .
  ۱-هر نوع گوشتی را که در اختیار دارید ،  به قطعات کوچک تقسیم کنید  ؛  قطعات کوچک راحت تر باز  می شوند.
 ۲-  هر قطعه گوشت را داخل یک ورق نایلونی بپیچید،  به گونه ای که قطعات به هم نچسبند . با این روش هنگام استفاده هر میزان گوشتی را که نیاز دارید  ،  می توانید از فریزر خارج کنید.
 ۳ –  قطعات چیده شده را درون نایلون قرار بدهید و فشار بدهید تا هوای داخل نایلون خارج بشود و گوشت سالم تر بماند.
 ۴ –  برای باز کردن یخ گوشت ، گوشت یخ زده را با نایلونی که در آن پیچیده شده داخل کاسه آب سرد قرار دهید . باز کردن قطعات کوچک با این روش ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.  گوشت یخ زده را برای بیش از یک ساعت درون کاسه آب  قرار ندهید ، چون باکتری جذب می کند.
قابلمه های چدنی
مهم ترین ویژگی قابلمه های چدنی ،  سنگین بودن آن است. وزن زیاد این قابلمه ها باعث می شود حرارت را در خود نگه دارند . قابلمه های چدنی ، مناسب ترین انتخاب برای پخت غذا هایی هستند که می خواهید ابتدا آنها را روی گاز تفت بدهید و بعد برای پخت داخل فر قرار بدهید .  برای پختن گوشت در قطعات بزرگ هم ، می توانید از این جنس قابلمه استفاده کنید . اگر گوشت را از فریزر خارج کرده آید و هنوز یخ زده است حتما از قابلمه های چدنی استفاده کنید چون قابلمه های چدنی حرارت را نگه می دارد و سرد نمی شود . سرد شدن قابلمه هنگام طبخ غذا باعث خراب شدن طعم و مزه غذا می شود . هنگام طبخ غذا های اسیدی ، از قابلمه های چدنی استفاده نکنید. برای شستن این قابلمه ها هم از آب ، مایع ظرفشویی و اسفنج استفاده کنید. در ضمن هیچ وقت صابون و برس برای شستشوی این قابلمه ها به کار نبرید.
از هر ظرفی برای یک کار استفاده کنید
حتما در میان قابلمه های شما هم ، قابلمه هایی متنوع و تهیه شده از مواد مختلف وجود دارد. بهتر است هر کدام از این قابلمه ها را در زمان خاص خود و برای پخت مناسب   مورد استفاده قرار بدهید.
قابلمه های مسی
قابلمه های مسی به دلیل جذب حرارت و مقاومت در برابر آن ،  انتخاب هوشمندانه ای برای خانم های خانه دار هستند . قابلمه های مسی به دلیل رنگ نارنجی دیواره آنها ، قابلمه های زیبایی هستند ؛  اما چون تمیز کردن آنها کار آسانی نیست ،  اغلب خانم ها از به کار بردن آنها صرف نظر می کنند. قابلمه های مسی به سرعت داغ می شوند و به سرعت حرارت خود را از دست می دهند و به همین دلیل برای تهیه انواع سس مناسب هستند ؛اما اگر می خواهید غذایی درست کنید که لازم است بدون حرارت گاز مدتی داغ بماند ،  از قابلمه های مسی استفاده نکنید . هر وقت قابلمه های مسی شما شروع به آبی و تیره شدن کردند ،  باید از مواد جلا دهنده مخصوص ظروف مسی برای حل این مشکل استفاده کنید. در سایر موارد نیز برای شستن ظروف مسی ، از اسفنج و صابون استفاده کنید.
خرد کردن پیاز
یکی از سخت ترین کار های آشپزخانه،  خرد کردن پیاز است که برای اغلب افراد با اشک ریختن همراه است . تنها راه فرار از اشک ریختن ، سرعت بخشیدن به کار خرد کردن پیاز است ، یعنی در کمترین زمان ممکن،  پیاز را خرد کنید تا اسید سولفوریک ایجاد شده،  کمتر چشم شما را آزار دهد . برای خرد کردن سریع پیاز به روش زیر عمل کنید؛
  ۱-با استفاده از چاقوی تیز ، ابتدا و انتهای پیاز را جدا و آن را از وسط به دو قسمت،  تقسیم کنید.
   ۲-  پوسته رویی پیاز را جدا کنید . این کار را قبل از ۲ نیمه کردن پیاز هم می توانید انجام دهید ؛ ولی در صورت نصف شدن راحت تر است
  ۳- با توجه به روش پخت غذایی که می خواهید درست کنید،  پیاز ها را خرد کنید.  اگر پیاز ها را به صورت نیم دایره می خواهید،  آن ها را از عرض برش بزنید.
  ۴ –  اگر به برش های بلند تر پیاز احتیاج دارید،  پیاز ها را از طول خرد کنید ؛ در این روش وقتی به انتهای پیاز می رسید،  باید ۲ طرف پیاز را با دست نگه دارید.
بهترین روش برای فریز کردن گوشت
اگر می خواهید گوشت چرخ کرده را فریز کنید به گونه ای که در کمترین زمان ممکن باز شود ، به روش زیر عمل کنید ؛
 بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از گوشت چرخ کرده را درون یک کیسه فریزر صاف کنید و با استفاده از یک مداد یا چوب باریک ، خطوط متقاطع روی سطح صاف ایجاد کنید. یعنی گوشت چرخ کرده را به قطعات مربعی تبدیل کنید که بین آنها فاصله است. به این روش ، هم برای هر بار استفاده می توانید به مقدار مورد نیاز گوشت را جدا کنید و هم به سرعت باز می شود.
قابلمه های تفلون
قابلمه های تفلون ،  در واقع ظروف ناشناخته دنیای آشپزخانه هستند !  قابلمه های زیبا و همه کاره ای که به راحتی هم تمیز می شوند.  درون قابلمه های تفلون را لایه تیره رنگی پوشانده که بهترین راه نگهداری آن ، این است که همیشه کمی چرب باشد . از قابلمه های تفلون می توانید برای تهیه انواع غذا و به ویژه سرخ کردن و تفت دادن انواع سبزیجات،  گوشت،  مرغ  و ماهی استفاده کنید. قابلمه های تفلون این امتیاز را هم دارند که نسبت به انواع دیگر قابلمه ها روغن کمتری استفاده می کنند.  برای تمیز کردن قابلمه های تفلون،   بهترین روش ، آب گرم با مایع ظرفشویی است. هنگام شستشو و طبخ غذا دقت کنید از وسایل فلزی که به صفحه نچسب قابلمه آسیب می رسانند، استفاده نکنید./مجله زندگی ایده آل
برای به روز بودن  و دریافت آخرین مقالات و مطالب علمی-آموزشی و ویدئوهای جالب روز مباحث خانواده به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

فوت و فن کامل آشپزی را بدانید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog