مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزادان تازه به دنیا آمده کاری بسیار مشکل است. بچه‌ای که تازه متولد شده، آن قدر به‌نظر ظریف و شکستنی می‌آید که حتی بغل کردن شان همراه با ترس و دلهره است! اما باید بدانید که همین نوزاد به ظاهر ظریف بقدری قوی است که نگرانی های شما را کم می کند:
مراقب سر نوزاد باشید:
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سر نوزادان عضوی آسیب پذیر است به این دلیل که استخوان‌های آن‌ها کاملا سفت نشده و بهنوز ه هم متصل نشده‌اند. قسمت نرمی که به اسم ملاج در بین مردم شناخته شده است٬ ناحیه‌‌ای است که استخوان‌ها در آن هنوز به یکدیگر به‌طور کامل جوش نخورده‌اند.
یکی از مشکلاتی که سر نوزادان پیدا می‌کند، پوسته‌پوسته و قرمز و خشک شدن یکی دیگر از حساسیت‌های رایج در نوزادان است که برای برطرف کردن این مشکل باید با کمی روغن بچه، این ناحیه را خیلی آرام ماساژ داده و بعد با آب بشویید.
چه وقت به نوزاد شیر بدهیم؟
در ۲ ماه اول باید هر موقع که نوزاد شیر خواست به او شیر داد یعنی تقریبا هر ۲ ساعت یک‌بار باید او را سیر کرد. نوزادان با هر بار شیر خوردن مقدار زیادی هوا بلع می‌کنند، بنابراین هر بار بعد از شیردهی باید حتما باد معده آن‌ها را گرفت. برای این کار کافی است نوزاد را به حالت ایستاده نگه داشت و سر او را با دست حمایت کرد. سپس به آرامی پشت او را مالش داده و صبر داشت تا این‌که بادگلو نوزاد را بگاو خالی شود. گاهی لازم است تا ۵۴ دقیقه منتظر شد.
پوست نوزاد حساس است:
بسیاری از نوزادان در بدو تولد در سرتا سر بدن‌شان جوش‌های ریز و چرکی دارند که اغلب والدین را می ترساند اما خوشبختانه این جوش‌ها بعد از مدتی خودبه‌خود ناپدید می‌شوند.
علاوه وجود جوش‌های ریز سفیدرنگ شبیه کورک روی صورت طبیعی است و آن هم خودبه‌خود از بین می‌رود. این جوش‌ها به دلیل کامل نبودن غدد عرق در بدن نوزاد دیده می‌شوند و در حدود ۴ تا ۶ هفتگی نیز از بین خواهند رفت.
روش صحیح استحمام نوزاد
تا قبل از افتادن بند ناف نباید نوزاد را کاملا در آب فرو برد. برای تمیز کردن او باید از اسفنج مرطوب استفاده کرد.
بهتر است نوزاد را روی یک سطح صاف خواباند و او را کاملا لخت کرد. تمیز کردن را باید از چشم‌های نوزاد شروع کرد.
با یک حوله تمیز چشم‌های نوزاد را پاک کرده و جهت پاک کردن گوش‌ها و بینی هم مانند چشم، باید فقط از آب ساده استفاده کرد. بقیه قسمت‌های صورت را می‌توان با یک صابون ملایم بچه غیرمعطر پاک کرد و سپس بعد از شستن صورت آن را باید به آرامی خشک کرد.
موقع شستن بدن نوزاد باید به ت به نواحی پشت گوش‌ها، چین‌های گردن، بازوها و ناحیه تناسلی او توجه داشت. قبل از لباس پوشاندن به نوزاد باید اطمینان داشت که همه جای بدن او کاملا خشک شده است.
نحوه صحیح تعویض پوشک :
مراقبت از ناحیه تناسلی نوزادان بسیار مهم است. پوشک نوزاد را باید به‌طور منظم عوض کرد، به‌خصوص این که نباید اجازه داد تا پوشک کثیف در پای نوزاد بماند. بعد از هر بار تعویض پوشک و شستشوی نوزاد، باید صبر کرد تا پای او کاملا خشک شود سپس مجددا او را پوشک کرد. برای جلوگیری از جوش پوشک می‌توان از روغن‌های ملایم نوزاد یا روغن مایع معمولی استفاده کرد.
پزشکان توصیه می‌کنند که از دودر استفاده نشود زیرا امکان مسمومیت نوزاد را به دنبال دارد در مورد پسربچه‌ها موقع باز کردن پوشک این کار بهتر است به آهستگی انجام شود چون باز کردن ناگهانی پوشک باعث ادرار کردن غیرارادی آن‌ها می‌شود.
در مورد دختر بچه‌ها هم باید پای آن‌ها را از جلو به عقب شست، برعکس این حالت باعث می شود تا عفونت‌های مدفوعی به سمت جلو راه پیدا کرده و نوزاد را دچار عفونت ادراری کنند.
مراقبت چشم نوزاد باشید
هنگام حمام دادن نوزادان باید از صابون‌‌های معطر استفاده کرد. از صابون‌هایی که رایحه قوی دارند، نباید استفاده کرد. جهت پاک کردن چشم‌های نوزاد باید از یک پارچه تمیز یا حوله نرم استفاده کرد.
باید پارچه را مرطوب کرده و از گوشه داخلی چشم به سمت بیرون به آرامی روی پلک نوزاد کشید.
هنگام حمام کردن نوزاد حتما باید با دست‌‌ها روی پیشانی‌اش را پوشاند تا کف صابون یا شامپو وارد چشم‌های او نشود.
اگر در چند ماه اول چشم‌های نوزادتان بی‌هدف این‌طرف و آن طرف می‌رود، یا ممکن است به‌نظر برسد نوزادان تا چند هفته اول چشم‌شان چپ است! اما در واقع جای ترسی نیست و بسیار طبیعی است

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog