قد ، وزن و دورسر طبیعی نوزاد

برای قضاوت در مورد رشد مناسب کودکان لازم است معیارهایی برای سنجش این رشد داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، اندازه‌گیری وزن، قد و دور سر می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشند. ترکیب هر یک از این‌ها با سن یا قد شاخص‌هایی را می‌سازند که شاخص‌های تن‌سنجی نامیده می‌شوند.
وزن
وزن از شاخص‌های مهم رشد و تکامل بدنی است و ضمناً ساده‌ترین و در عین حال از بهترین شاخص‌های رشد به حساب می‌آید.
وزن 95% نوزادان ترم 6/4 – 5/2 کیلوگرم و به طور متوسط 4/3 کیلوگرم می‌باشد. معمولاً پسران کمی از دختران سنگین‌تر هستند.
در 5 ماهگی وزن نوزاد حدود دو برابر، و در دو سالگی 4 برابر وزن تولد خواهد بود و از آن به بعد سرعت افزایش وزن، کم‌تر خواهد شد و به حدود سالی 5/2 کیلوگرم محدود می‌شود. نوزادان در روزهای اول زندگی به طور متوسط 6% و گاهی تا 10% وزن خود را از دست می‌دهند که این کاهش وزن بعد از دو هفته جبران می‌شود.
در زمان بلوغ یعنی در حدود سن 11-10 سالگی برای دختران و 13-12 سالگی برای پسران، وزن به طور ناگهانی افزایش می‌یابد و در هر دو جنس نزدیک به دو سال جهش وزنی به درازا می‌کشد. نحوه محاسبه قد و وزن متناسب با سن متوسط شیرخواران و کودکان طبیعی در جدول شماره 2 آمده است.
قد
قد یا طول بدن شاخص دیگری برای اندازه‌گیری رشد است. قد نوزادان در بدو تولد 55-45 سانتی‌متر و به طور متوسط 50 سانتی‌متر می‌باشد و تا یک سالگی به حدود 5/1 برابر قد در هنگام تولد خواهد رسید و در حوالی 4 سالگی 2 برابر قد زمان تولد خواهد شد.
دور سر
افزایش دور سر در سال‌های اول زندگی به علت رشد سریع‌تر مغز در این سال‌ها با شتاب بیشتری روبرو است. در هنگام تولد، دور سر بین 2/37 – 6/32 و به طور متوسط 35 سانتی‌متر است. در شش ماه اول بعد از تولد دور سر 10-8 سانتی‌متر اضافه می‌شود و به طور متوسط به 44 سانتی‌متر می‌رسد.
در شش ماه دوم تولد دورسر حدود 3 سانتی‌متر افزایش می‌یابد و به طور متوسط به 47 سانتی‌متر می‌رسد. دور سر فرد بالغ حدود 54 سانتی‌متر است. میانه اندازه دور سر در شیرخواران و کودکان در جدول شماره 3 آمده است.
شایان ذکر است که یک بار اندازه‌گیری هر کدام از این معیارها تنها وضعیت همان لحظه را مشخص می‌کند و سیر پیشرفت معیار اندازه‌گیری شده را نشان نمی‌دهد.
حتی اگر در فواصل منظم نیز اندازه‌گیری صورت گیرد باز نمی‌توان قضاوت مناسبی در مورد چگونگی رشد کودک داشت چرا که همانگونه که قبلاً اشاره شد عواملی مثل نژاد، وضعیت فرهنگی و …. می‌توانند بر روی رشد، مؤثر باشند.

قد ، وزن و دورسر طبیعی نوزاد


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog