امروز تولد ۲۹ سالگی وب است ولی پدر وب از وضعیت کنونی راضی نیست و از آینده هم ناامید است

امروز سال‌روز خلق وب توسط تیم برنرز لی است. وب ۲۹ ساله شد و باید جشن گرفت. وبی که برنرز لی در سال ۱۹۸۹ در موسسه سرن راه‌اندازی کرد کجا و وبی که اکنون داریم ازش استفاده می‌کنیم کجا؟ اصلا قابل مقایسه نیستند و به ظاهر باید خوشحال باشیم ولی خالق و پدر وب خوشحال نیست.

آگهی متنی میان‌متنی: قاتل رؤیاهای تو کیست؟ (کتاب الکترونیک رایگان)

تیم برنرز لی در طی یک نامه سرگشاده به مناسبت سال‌روز تولد وب؛ وضعیت کنونی آن را تشریح و ابزار ناامیدی می‌کند.
به اعتقاد لی، وب در حال حاضر از چندین مشکل بزرگ رنج می‌برد و آن وبی که همه دوست داریم؛ نیست. وی در نامه‌اش به شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی اشاره می‌کند که وب را تحت تاثیر خود درآورده‌اند و باعث کاهش نوآوری و خلاقیت می‌شوند.
پلتفرم‌هایی سلطه‌‌طلب
فیسبوک و گوگل دو مثال خوب از پلتفرم‌ها و شرکت‌هایی هستند که دارند سعی می‌کنند وب را به نفع خود تغییر دهند و در بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌ها روی کاربران و شکل‌گیری یک وب آزاد تاثیرگذاری منفی دارند. انگار این‌ها، ناظران و پلیس وب هستند تا کسی حرکتی برخلاف میل‌شان انجام ندهد.

لی می‌گوید چنین پلتفرم‌ها و شرکت‌هایی مانع از رشد سایت‌ها و وبلاگ‌های کوچک یا شکل‌گیری رقابت در میان سایت‌ها می‌شوند. آن‌ها به طور سخت‌گیرانه‌ای همه‌چیز را کنترل می‌کنند و باید هر ایده‌ای، دیده‌گاه و اطلاعاتی با اجازه‌شان به اشتراک گذاشته می‌شود.
این غول‌های دنیای وب سعی می‌کنند جدیدترین استارتاپ‌ها و ایده‌ها را خریداری کنند؛ نیروهای مستعد جوان را به استخدام خود درمی‌آورند و به همین ترتیب، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند ولی از نوآوری، خلاقیت، رقابت و تلاش آزادانه کاسته می‌شود؛ به‌طوری‌که انتظار داریم وب در ۲۰ سال بعد به مراتب نوآوری کمتری داشته باشد.
متمرکز کردن وب در دستان چند شرکت یا پلتفرم عوارض زیادی برای کل وب دارد. کافی است یکی از این سرویس‌ها قطع شود یا سیاست‌های خود را تغییر دهد. در آن صورت؛ روی کل وب تاثیرگذار خواهد بود و هزاران سایت کوچک و بزرگ بی‌دلیل گرفتار می‌شوند.
اینترنت شبیه اسلحه‌ است
تیم برنز لی، مشکل بعدی اینترنت را سوءاستفاده دولت‌ها و گروه‌های مختلف بر علیه یکدیگر می‌داند. او می‌گوید اینترنت به یک اسلحه تبدیل شده که می‌توانید دیگری را بکشید. هزاران حساب کاربری جعلی و سایت گمراه‌کننده سعی می‌کنند روی افکار عمومی تاثیر بگذارند و در نتیجه شاهد تغییر و تاثیر در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هستید.

اینترنت ابزار و بازیچه‌ای در جهت منافع شرکت‌ها، گروه‌ها و دولت‌ها است و همه به دنبال رسیدن به سود هستند. شرکت‌ها و کسب‌وکارها به راحتی قوانین حقوقی را دور می‌زنند و حریم خصوصی کاربران را رعایت نمی‌کنند تا به سود بیشتری برسند.
لی پیشنهاد می‌کند یک سری قوانین اجتماعی یا چارچوب‌هایی بر وب حاکم شود تا بیشتر متضمن اهداف اجتماعی و انسانی باشد.
لی اعتقاد دارد خود کاربران و گروه‌هایی از کاربران یا توسعه‌دهنده‌های وب می‌توانند هژمونی شرکت‌های بزرگ کنونی را شکسته و آینده بهتری برای وب رقم بزنند. کاربران و توسعه‌دهنده‌ها باید انگیزه کافی برای خلق راه‌کارهای جدید داشته باشند.
یک مشکل بزرگ دیگر اینترنت و وب از نظر پدر وب؛ عدم دسترسی به آن است. عدم اتصال به وب باعث شکاف دیجیتالی می‌شود و جوامع را دور از آگاهی، تغییر و پیشرفت نگه می‌دارد. لی اعتقاد دارد که باید سازمان ملل، دسترسی به اینترنت را به عنوان یک حق اساسی برای تمام بشر تلقی کند.
مشکل فقط دسترسی به اینترنت و وب نیست؛ کیفیت و سرعت اتصال به همراه عمومیت‌‌بخشی آن از دیگر خواسته‌های تیم برنز لی است. وی می‌گوید باید کاربران به دنبال فعالیت‌هایی باشند که وب بیشتر از گذشته در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.
منبع

امروز تولد ۲۹ سالگی وب است ولی پدر وب از وضعیت کنونی راضی نیست و از آینده هم ناامید است


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog