خواص سماق | 13 خاصیت باورنکردنی سماق برای لاغری، زیبایی و سلامتی

سماق گیاهی همیشه سبز است که تاکنون 250 گونه مختلف از آن شناخته شده است. سماق از دیرباز پای ثابت سفره هفت سین ایرانیان بوده و دارای مصارف متعدد از آشپزی و پخت و پز گرفته تا طب سنتی و مدرن می باشد.
دانه و پودر گیاه سماق به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده می شود و دارای خواص و فواید فراوانی برای درمان انواع بیماری از جمله دیابت ، سرطان ، بیماری قلبی ، کلسترول خون ، یبوست ، نفخ ، تب، خارش پوست، کهیر و غیره می باشد.
گیاه سماق بومی خاورمیانه بوده و امروزه در نواحی خاورمیانه، آمریکای شمالی، آسیا، استرالیا و برخی نقاط معتدل دیگر جهان رشد می کند. طبع سماق سرد و خشک است.
در ادامه قصد داریم شما را با خواص سماق برای سلامتی، پوست، مو و لاغری، کاربرد آن در طب سنتی، طرز تهیه دمنوش سماق و مضرات آن آشنا کنیم. با پرشین استار همراه باشید.
خواص سماق خواص درمانی و فواید سماق
1. ضدالتهاب
التهاب در اندام های مختلف از عوارض بیماری های مختلف از جمله تب، آرتریت، مشکلات پوستی، اختلالات تنفسی، برونشیت و غیره می باشد. تحقیقات نشان می دهد سماق و عصاره آن دارای خواص ضدالتهابی عالی بوده و برای درمان ییماری های شایع مانند سرماخوردگی، آرتریت و آنفلوآنزا مفید است.
2. ضدمیکروب
سماق دارای خواص ضدمیکروبی و ضد ویروسی می باشد. در طب سنتی از پودر پوست گیاه سماق به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد سماق در برابر نوعی قارچ که عامل عفونت ریه می باشد مقابله می کند.
3. سلامت قلب و کبد
کلسترول بالا از عوامل اصلی مشکلات قلبی و کبدی می باشد. عصاره سماق سطح کلسترول خون را کاهش داده و در حفظ سلامت قلب و کبد معجزه می کند.
4. درمان دیابت
مصرف سماق برای بیماران مبتلا به هیپروگلیسمی، دیابت و چاقی مفید است. سماق به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی قوی، باعث کاهش قند و کلسترول خون می شود.
5. ادرار آور
سماق یک ادویه ادرار آور است، در دفع مواد سمی بدن موثر بوده و برای درمان التهاب مثانه و ادرار دردناک به کار می رود. در نواحی خاورمیانه از آب سماق ترش برای تسکین ناراحتی های معده و از دانه های سماق برای درمان شب ادراری استفاده می شود.
6. ضدسرطان
نتایج برخی تحقیقات انجام شده حاکی از خواص ضدسرطانی سماق می باشد. هنگام استفاده از سماق به همراه داروهای شیمی درمانی، مشاهده شد که مصرف سماق سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار داده اما تاثیری روی سلول های سالم بدن ندارند.
7. خواص سماق برای زنان
دمنوش پوست درخت سماق یا چای سماق برای درمان بیماری های زنان مفید است. مصرف سماق باعث افزایش شیر مادر شده و مانند هورمون استروژن عمل می کند. سماق همچنین برای درمان درد و گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی تاثیر مثبت دارد. استعمال خارجی سماق برای درمان ترشحات بیش از حد واژن استفاده می شود.
8. دستگاه گوارش
برگ های درخت سماق برای درمان اسهال، سوهاضمه و اختلالات معده مفید است. دانه سماق در درمان یبوست عالی عمل می کند.
9. درمان آسم
مصرف برگ یا دانه های سماق برای درمان آسم، تنگی نفس و اختلالات تنفسی مفید است.
10. تب بر و درمان سرفه
دانه های سماق برای کاهش تب استفاده می شود. در توصیه های طب سنتی برای درمان سرفه از ترکیب سماق و عسل استفاده می شود.
11. آنتی اکسیدان قوی
از مزایای اصلی سماق می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. سماق منبع غنی آنتی اکسیدان بوده و با خنثی کردن عملکرد رادیکال های آزاد از بیماری های خطرناک و شایع مانند سرطان، بیماری های قلبی و پیری زودرس جلوگیری می کند.
* مزایای سلامتی سماق عمدتا به خاطر خواص ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن می باشد.
12. خواص سماق برای پوست و مو
از جمله فواید سماق برای پوست و مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– درمان کهیر -رفع لکه های قهوه ای و سفید – جوان سازی و رفع چین و چروک پوست – درمان خارش پوستی – تیره کردن موها
13. خواص سماق برای لاغری
سماق اثر عالی در چربی سوزی و کاهش وزن دارد. مصرف دمنوش سماق باعث تحریک متابولیسم بدن شده و عمل هضم را بهبود می بخشد. همچنین سماق سرشار از ویتامین C می باشد که برای از بین بردن چربی ها و سلول های مرده بدن مفید است.
سماق همچنین با جذب چربی در بدن مبارزه کرده و باعث لاغری و تناسب اندام می شود.
طرز تهیه دمنوش سماق برای لاغری
1 قاشق پودر سماق را در داخل آب جوش بریزید و دم کنید. سپس منتظر بمانید تا خنک شده و ناخالصی ها ته نشین شود. می توانید از مقداری نبات برای شیرین کردن آن استفاده کرده و میل نمایید.
طرز تهیه دمنوش سماق و عسل
1 فنجان آب و 1 فنجان عسل را با هم ترکیب کرده و به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس 2 قاشق سماق را به آن افزوده و بگذارید خنک شود.
کاربرد سماق در طب سنتی
– ضد درد – بهبود زخم ها – دهانشویه طبیعی – پیشگیری از سرماخوردگی، گلو درد و سل – درمان آسم – مفید برای چشم، گوش و قلب – درمان جوش – درمان پوکی استخوان
کاربرد سماق در آشپزی
سماق ادویه ای محبوب است که به دلیل مزه ترش آن، جایگزینی عالی برای لیمو و سرکه محسوب می شود. این ادویه عضو ثابت غذاهای عربی است و در آشپزی لبنانی، ترکی، یونانی، ایرانی و هندی نیز کاربرد زیادی دارد.
سماق می تواند مکمل یا جایگزین مناسب برای نمک و فلفل باشد.
خواص سماق برای لاغری و پوست تاریخچه سماق
سماق به صورت دانه های کوچک به رنگ قرمز مایل به زرد تیره و ارغوانی می باشد که به صورت خوشه های متراکم روی درخت سماق قابل برداشت است. نوعی سماق سمی نیز وجود دارد که نام علمی آن Toxicodendron vernix بوده و به شکل خوشه های سفید رنگ می باشد.
در یونان باستان برای رنگ کردن پارچه ها از چوب درخت سماق استفاده می کردند.
سماق از قرون وسطی برای درمان بیماری های مختلف استفاده شده است که خلاصه آن در ادامه آمده است:
– فواید برگ گیاه سماق : از برگ سماق برای درمان آسم، اسهال و اختلالات معده، درمان بثورات پوستی و تسکین زخم ها استفاده می شده است.
– فواید دانه سماق : دانه سماق برای درمان دیابت، یبوست، اختلالات زنان، خنک کننده و تب بر، شب ادراری، اختلالات مثانه، تسکین درد و سرفه مفید بوده است.
– فواید پوست و ریشه گیاه سماق : برای درمان تب، افزایش شیر مادر و درمان بواسیر استفاده می شده است.
عوارض احتمالی و مضرات سماق
– سماق در صورتی که به صورت تازه مصرف شود باعث بروز مسمومیت در فرد می شود.
– دمنوش سماق باعث سم زدایی از بدن می شود اما مصرف مقدار زیاد آن می تواند باعث ایجاد سموم در خون شود.
منبع: valuefood – vitaminsestore – shape – emaxhealth

خواص سماق | 13 خاصیت باورنکردنی سماق برای لاغری، زیبایی و سلامتی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog