ماه‌هاست که در خلیج فارس هیچ تقابلی با ایران نداشته‌ایم

یکی از مقامات نظامی آمریکا روز پنج‌شنبه (امروز) با بیان این ادعا که نیروهای دریایی ایران در گذشته نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را «تحریک» کرده و «آزار» می‌داده‌اند، گفت در ماه‌های اخیر این اقدامات متوقف شده است.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ویلیام اربن» سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکامی‌گوید از آگوست سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ‌ اقدام «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» از سوی نیروهای دریایی ایران در خلیج‌فارس صورت نگرفته است.
 پیش از این مقامات آمریکایی از رویارویی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس ابراز نگرانی کرده و مدعی بودند که قایق‌های ایرانی هر از چند گاهی، با سرعت بالا به سمت قایق‌های آمریکایی در خلیج‌فارس نزدیک می‌شوند.
اربن در این خصوص تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که آنها قطعاً تصمیم هوشیارانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند تا به ما فضای بیشتری دهند. این قطعاً تغییری در رفتار آن‌هاست».
این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگارانی که با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در سفر به بحرین برای دیدار با مقامات ارشد دولتی و فرماندهان نظامی آمریکا در راه برگشت از افغانستان، همراه بودند، این اظهارات را مطرح کرد.
طبق این گزارش، آخرین رویارویی پرتنش ادعایی میان نیروی دریایی آمریکا و ایران در خلیج‌فارس در ۱۴ آگوست ۲۰۱۷ (۲۳ مرداد ۹۶) ثبت شده است. آن زمان آمریکا مدعی شد یک پهپاد ایران، ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» آمریکا را ردگیری کرد و به جنگنده‌های «اف 18» آمریکا نزدیک شده است.
آسوشیتدپرس گزارش کرد که در اولین هشت ماهه سال 2017، نیروی دریایی آمریکا، ۱۴ مورد رویارویی «ناایمن و/یا حرفه‌ای» با نیروهای ایران را ثبت کرده است که در سال ۲۰۱۶ این تعداد ۳۵ مورد رویارویی و در سال ۲۰۱۵، ۲۳ مورد بوده است.
نیروی دریایی آمریکا در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرده است که نیروی دریایی ایران، نیروی دریایی آمریکا را به رفتار غیرحرفه‌ای به ویژه در تنگه هرمز متهم کرده است.
بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است و وزیر دفاع آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات این کشور در بحرین توقف داشته است.

ماه‌هاست که در خلیج فارس هیچ تقابلی با ایران نداشته‌ایم


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog