خواص هندوانه | 30 خاصیت خارق العاده هندوانه برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

هندوانه از میوه های خوشمزه، شیرین و آبدار است که هم خانواده خیار و کدو می باشد و به صورت بوته ای رشد می کند. بوته هندوانه از گیاهان رونده با برگ های بزرگ و ضخیم است.
هندوانه دارای فواید و مزایای بسیار می باشد و تمام قسمت های آن از جمله گوشت، دانه و پوست مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع هندوانه می توان به هندوانه زرد، قرمز و نارنجی اشاره کرد که معمولا طعم شیرینی دارد اما نوع تلخ آن نیز یافت می شود.
از جمله خواص دارویی هندوانه می توان به حفظ سلامت قلب و مغز، ضدالتهاب، ضدسرطان ، درمان سنگ کلیه ، آبرسانی بدن،بهبود هضم، آسم، بارداری ، درمان ناتوانی جنسی و دیابت اشاره کرد.
طبع هندوانه سرد و تر است.
در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا به  خواص هندوانه برای بارداری، لاغری ، سلامتی و پوست و مو پرداخته و با طرز تهیه انواع ماسک صورت هندوانه آشنا شوید.
خواص هندوانه خواص درمانی و فواید هندوانه
1. سلامت قلب
هندوانه دارای سیترولین می باشد که تاثیر مثبت در کاهش کلسترول و پیشگیری از بروز تصلب شرایین دارد و از سلامت قلب محافظت می کند.
2. کلسترول خون
مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه یک قاچ هندوانه از تجمع کلسترول بد خون جلوگیری کرده و باعث کاهش چربی در رگ های خونی می شود.
3. ضدالتهاب
هندوانه منبع غنی لیکوپن است. لیکوپن از بهترین انواع کاروتنوئیدها می باشد و اثر ضدالتهابی آن حتی از بتاکاروتن بیشتر می باشد.
4. آبرسانی بدن
جالب است بدانید حدود 90 درصد وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد و منبع عالی برای تامین آب بدن محسوب شده و به شدت ادرار آور است.
5. سرطان
لیکوپن موجود در هندوانه از آنتی اکسیدان های قوی می باشد که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از بدن در برابر انواع سرطان محافظت می کند. رنگ قرمز هندوانه از این ماده ناشی می شود.
6. کاهش درد عضلانی
هندوانه حاوی الکترولیت ها و اسید آمینه سیترولین می باشد که از دردهای عضلانی ورزشکاران بعد از تمرینات شدید پیشگیری کرده و درد را تسکین می دهد.
7. معده و یبوست
آب فراوان موجود در هندوانه باعث هضم بهتر غذا می شود و مقادیر فراوان فیبر به بهبود عملکرد معده و سیستم گوارشی کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند.
8. دژنراسیون ماکولا
هندوانه منبع غنی لیکوپن می باشد که خطر ابتلا به اختلالات چشم و بینایی از جمله دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. لیکوپن با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد از جمله از بین رفتن عدسی چشم و نابینایی مبارزه می کند.
9. آسم و سرماخوردگی
مصرف هندوانه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری کرده و باعث کاهش علائم آسم به ویژه در کودکان می شود و تنفس در افراد مبتلا به آسم را بهبود می بخشد.
10. فشار خون بالا
هندوانه از منابع غنی و طبیعی سیترولین می باشد که نقش حیاتی در تنظیم فشار خون ایفا می کند.
هندوانه همچنین حاوی مقادیر فراوانی پتاسیم می باشد که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است.
11. سلامت استخوان ها
هندوانه دارای ویتامین C، لیکوپن و ویتامین A می باشد که برای سلامت و تقویت استخوان ها، پیشگیری از پوکی استخوان، شکستگی استخوان و بهبود زخم موثر است.
12. کلیه ها
مصرف هندوانه به دلیل آب فراوانی که دارد برای کلیه ها مفید است. کلسیم و پتاسیم موجود در هندوانه اسید اوریک خون را کاهش داده و از بروز بیماری های کلیوی پیشگیری می کند. مقدار آب فراوان هندوانه نیز ادرار آور است و برای پاک کردن کلیه و دفع سنگ کلیه مفید است.
توجه : در برخی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، کلیه ها قادر به دفع پتاسیم بیش از حد در خون نمی باشد. این مسئله باعث افزایش سطح پتاسیم شده و عوارض خطرناکی به دنبال دارد.
13. تقویت سیستم ایمنی
هندوانه منبع غنی ویتامین C می باشد که سیستم ایمنی را تقویت می کند. ویتامین A و B6 موجود در هندوانه باعث افزایش تولید آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی شده و به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و از عفونت دستگاه ایمنی پیشگیری می کند.
14. دیابت
طبق مطالعات انجام شده هندوانه دارای خواص ضددیابتی بوده و مصرف آب هندوانه باعث افزایش حجم چربی قهوه ای و کاهش بافت چربی سفید در بدن می شود که برای افراد دیابتی مفید است.
15. مردان
سیترولین هندوانه باعث انبساط رگ های خونی می شود و اختلال نعوظ در مردان را درمان می کند. تحقیقات نشان می دهد هندوانه همانند داروی ویاگرای طبیعی عمل کرده و در سلامت جنسی مردان نقش موثری دارد.
16. گرمازدگی
آب موجود در هندوانه از بیماری هیپرترمی ( تب و گرمازدگی) پیشگیری می کند. هندوانه از معدود میوه هایی است که گرمای بدن را دفع کرده و تشنگی را رفع می کند.
17. سلامت لثه ها
ویتامین C موجود در هندوانه سلامت لثه ها را حفظ کرده و از خونریزی، التهاب و عفونت لثه پیشگیری می کند.
18. انرژی بخش
ویتامین B مسئول تولید انرژی در بدن می باشد. هندوانه میوه کم کالری اما انرژی بخش است که منبع خوب ویتامین B محسوب می شود.
پتاسیم موجود در هندوانه باعث رفع خستگی روزانه شده و انرژی بدن را افزایش می دهد.
19. خواص هندوانه برای کاهش وزن
از مزایای اصلی هندوانه می توان به کاهش وزن سالم اشاره کرد. با توجه به محتوای فراوان آب، مصرف هندوانه باعث می شود بدون دریافت مقادیر بالای کالری احساس سیری داشته باشیم.
مصرف هندوانه باعث افزایش سرعت متابولسیم بدن شده و به دفع سموم و چربی سوزی کمک می کند.
جالب است بدانید 1 قاشق هندوانه فقط 86 کالری و 1 گرم چربی داشته و فاقد کلسترول بد می باشد، به همین دلیل میوه عالی برای سوزاندن چربی ها و لاغر شدن است.
خواص هندوانه در بارداری 20. خواص هندوانه برای بارداری
مصرف هندوانه باعث بهبود سوزش معده زنان باردار شده و تهوع صبحگاهی را کاهش می دهد.
مواد معدنی موجود در هندوانه در پیشگیری و درمان گرفتگی عضلات در سه ماهه سوم بارداری مفید است.
مصرف هندوانه باعث کاهش تورم دست و پا در زنان باردار می شود.
کمبود آب در زنان باردار از عوامل اصلی زایمان زودرس می شود. مصرف هندوانه راه عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن در دوران حاملگی است.
21. خواص هندوانه برای کبد
هندوانه از بهترین میوه ها برای بهبود عملکرد کبد می باشد و برای سم زدایی و کاهش حرارت کبد مفید است.
خواص هندوانه برای پوست
22. آفتاب سوختگی
لیکوپن و بتاکاروتن موجود در هندوانه از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. نور خورشید برای پوست مضر بوده و باعث بروز چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود.
ماسک ضدآفتاب هندوانه و عسل
مقدار مساوی آب هندوانه خنک و عسل را مخلوط کرده تا یکدست شود. سپس ماسک را روی پوست تمیز صورت و گردن خود قرار داده و بعد از 30 دقیقه بشویید.
این ماسک برای درمان پوست آفتاب سوخته و آسیب دیده بسیار موثر است.
23. تقویت پوست
هندوانه منبع خوب ویتامین C است که برای سنتز کلاژن و تقویت پوست بسیار حیاتی است. ویتامین A نیز از دیگر مواد مغذی مفید برای سلامت پوست است که باعث تولید سلول های جدید پوستی شده و از پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.
24. زخم و آکنه
هندوانه به دلیل دارا بودن ویتامین C برای درمان انواع زخم ها و آکنه مفید است.
25. درخشندگی پوست
هندوانه باعث درخشندگی پوست شده و پوست را جوان و زیبا می کند.
ماسک درخشان کننده پوست صورت
مقداری آب هندوانه یا یک قاچ هندوانه را داخل ظرفی قرار داده و یک قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کند. مواد را کاملا مخلوط کنید، سپس ماسک را روی پوست صورت قرار داده، بعد از 20 دقیقه بشویید.
این ماسک پوست را درخشان و نرم می کند، سلول های مرده پوست را از بین برده و باعث جوانسازی پوست می شود.
ماسک صورت هندوانه و خیار
نصف خیار و یک قاچ هندوانه را با هم مخلوط و در صورت تمایل با نصف قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. ماسک را روی پوست صورت قرار داده و بعد از 20 دقیقه بشویید.
این ماسک باعث درخشندگی و جوانسازی پوست می شود و از چین و چروک جلوگیری می کند.
26. چاق کننده صورت
ماسک هندوانه برای چاق کردن گونه ها و صورت استفاده می شود.
ماسک چاق کننده صورت
یک یا دو قاچ هندوانه با نصف آووکادو را مخلوط کرده و با چنگال خوب هم بزنید تا مواد یکدست شود. این ماسک را روی صورت قرار داده و بعد از 15 دقیقه بشویید.
ماسک هندوانه و آووکادو از ماسک های چاق کننده صورت و نرم کننده طبیعی پوست به شمار می رود و از آکنه و خطوط ناخوشایند و چین و چروک پوست جلوگیری می کند.
27. مرطوب کننده پوست
ماسک مرطوب کننده 
2 قاشق غذاخوری آب هندوانه را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و روی پوست صورت، گردن و دست ها قرار دهید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.
این ماسک برای پوست های خشک مفید است. عسل خاصیت مرطوب کنندگی داشته و آب هندوانه باعث آبرسانی پوست می شود و آب لیمو سلول های مرده پوست را از بین می برد.
خواص هندوانه برای مو
28. افزایش رشد مو
آرژنین از اسید آمینه های ضروری بدن می باشد که به گردش خون در پوست سر کمک کرده و برای رشد مو مفید است. هندوانه به طور طبیعی حاوی مقادیر فراوانی سیترولین می باشد که باعث افزایش سطح آرژنین در بدن می شود.
29. درمان ریزش مو
ترکیبات موجود در هندوانه باعث بهبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو شده، تولید کلاژن را بهبود می بخشد و از ریزش مو جلوگیری می کند.
30. مرطوب کننده مو
آب موجود در هندوانه باعث مرطوب شدن پوست سر شده و از خشکی موها پیشگیری می کند. روغن دانه هندوانه نیز خاصیت مرطوب کنندگی دارد.
تاریخچه هندوانه
به نظر می رسد کاشت و برداشت هندوانه از آفریقای جنوبی آغاز شده است. در قرن 7 میلادی هندوانه در هند کشت می شده است. حدود قرن 10 میلادی به چین رسید و امروزه چین بزرگ ترین تولید کننده هندوانه در جهان محسوب می شود.
مصریان باستان هندوانه را در مقبره پادشاهان قرار می دادند تا پس از مرگ از آن تغذیه کنند. تحقیقات نشان می دهد اولین برداشت محصول هندوانه به 5 هزار پیش و مصر باستان باز می گردد.
بازرگانان استفاده از هندوانه را در اطراف دریای مدیترانه رواج دادند. این میوه خوشمزه در قرن 13 میلادی به اروپا راه پیدا کرد و توسط بردگان آفریقایی به آمریکا انتقال داده شد.
ارزش غذایی هندوانه
مواد مغذی در 100 گرم هندوانه به صورت زیر می باشد:
کالری: 30 کیلو کالری کربوهیدرات: 7.6 گرم پروتئین: 0.6 گرم چربی: 0.15 گرم کلسترول: 0 فیبر: 0.4 گرم فولات: 3 میکروگرم ویتامین C: به مقدار 8.1 میلی گرم ویتامین E: به مقدار 0.05 میلی گرم پتاسیم: 112 میلی گرم کلسیم: 7 میلی گرم آهن: 0.24 میلی گرم منیزیم: 10 میلی گرم لیکوپن: 4532 میکروگرم
عوارض احتمالی و مضرات هندوانه
– مصرف بیش از حد هندوانه و مخصوصا ماده لیکوپن باعث بروز اسهال، سوهاضمه، تهوع و اختلالات روده می شود.
– هیپوکالمی از مضرات مصرف زیاد هندوانه می باشد. پتاسیم بیش از حد باعث نامنظم شدن ضربان قلب و اختلالات قلبی عروقی و کلیوی می گردد.
– مصرف هندوانه در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک از جمله بثورات خفیف و تورم صورت می شود.
منبع: stylecraze.pregnancy – hirabeautytips – faithinnature – stylecraze 

خواص هندوانه | 30 خاصیت خارق العاده هندوانه برای سلامتی، لاغری و پوست و مو


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog