خواص پیازچه | 24 خاصیت عالی پیازچه برای لاغری، سلامتی، پوست و مو

پیازچه از سبزیجات مفید هم خانواده پیاز و سیر است که به نام پیاز بهاره و پیاز سبز نیز مشهور است. پیازچه از سبزیجات بومی چین می باشد و در تمام فصول سال و در تمام نقاط جهان قابل کشت و استفاده است.
پیازچه دارای ساقه بلند، ریشه سفید رنگ شبیه پیاز و برگ های سبز است که همه قسمت های آن از جمله برگ، ریشه و ساقه پیازچه قابل استفاده می باشد. از جمله خواص دارویی پیازچه می توان به کاهش وزن ، چربی سوزی ، خاصیت ضدسرطانی و ضدالتهاب، درمان کم خونی ، سلامت قلب و استخوان، درمان شب کوری، یبوست و بارداری اشاره کرد.
طبع پیازچه گرم و خشک است.
در ادامه به تعدادی از خواص و فواید پیازچه برای سلامتی، لاغری، بارداری و پوست و مو اشاره خواهیم کرد. با پرشین استار همراه باشید.
خواص پیازچه خواص دارویی و فواید پیازچه
1. کاهش وزن و لاغری
پیازچه از سبزیجات کم کالری اما بسیار مغذی است که برای کاهش وزن مفید است. فیبر موجود در پیازچه به کاهش اشتها کمک کرده و باعث می شود مدت زمان طولانی تری احساس سیری داشته باشیم.
مصرف پیازچه باعث کاهش چربی های اضافی بدن شده و در درمان چاقی مفید است.
2. لخته شدن خون
پیازچه سرشار از ویتامین K می باشد، به طوری که نصف فنجان پیازچه کل نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می کند. این ویتامین از مواد ضروری و مورد نیاز برای لخته شدن خون می باشد.
مصرف پیازچه مخصوصا بعد از عمل جراحی یا آسیب هایی که منجر به خونریزی شده است، بسیار مفید است.
3. سیستم ایمنی بدن
پیازچه به دلیل دارا بودن ویتامین C و سایر ترکیبات مغذی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و از انواع بیماری و عفونت پیشگیری می کند.
آنتوسیانین و کورستین از جمله فلاونوئیدهای موجود در پیازچه می باشند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند.
4. سلامت قلب
بیماری های قلبی از علل اصلی مرگ و میر در جهان می باشد. پیازچه تاثیر عالی در کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید داشته و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند.
ویتامین K موجود در پیازچه از سخت شدن مویرگ ها و رسوب کردن کلسیم در دیواره رگ ها جلوگیری و قلب را سالم و قوی نگه می دارد و جریان خون را بهبود می بخشد.
5. سلامت استخوان
با مصرف پیازچه ویتامین K موجود در آن باعث افزایش تولید پروتئین خاصی می شود که در حفظ کلسیم بدن و افزایش تراکم استخوانی نقش اساسی داشته و سلامت استخوان ها را تضمین می کند.
مصرف پیازچه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و از شکستگی های استخوانی پیشگیری می کند. این خاصیت پیازچه به خصوص برای افراد مسن مفید است.
6. ضدسرطان
تحقیقات نشان می دهد پیازچه احتمالا از رشد سلول های سرطانی پیشگیری کرده و روند پیشرفت سرطان را کند می کند. مصرف پیازچه در کاهش التهاب و رشد تومورهای سرطانی از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان معده موثر است.
7. آب مروارید و شب کوری
پیازچه به دلیل دارا بودن ویتامین A باعث تولید پروتئین رودوپسین در بدن می شود که باعث جذب بهتر نور توسط شبکیه چشم شده، از شب کوری پیشگیری می کند و بینایی را تقویت می کند و از اختلالات شایع چشم مانند آب مروارید و آسیب های قرنیه جلوگیری می کند.
8. دیابت
مصرف پیازچه راه عالی برای پیشگیری و درمان دیابت محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد پیازچه حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که در کاهش قند خون مفید بوده و در تحریک حساسیت انسولین و افزایش سطح انسولین بدن موثر است.
9. آنفلوآنزا و سرماخوردگی
از دیگر مزایای سلامتی پیازچه می توان به حفظ سلامت سیستم تنفسی و ریوی اشاره کرد. پیازچه دارای خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی می باشد که عفونت های دستگاه تنفسی را برطرف و برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی مفید است.
10. معده و گوارش
مصرف پیازچه باعث سلامت معده و دستگاه گوارش شده، با از بین بردن باکتری های مضر از اسهال پیشگیری می کند، باعث جذب بهتر مواد غذایی شده و هضم را بهبود می بخشد.
11. یبوست
مصرف پیازچه با بهبود حرکت های روده باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.
12. زنان
در طب چینی از پیازچه برای درمان دیسمنوره یا قاعدگی دردناک استفاده می شود. دیسمنوره درد ناشی از قاعدگی زنان می باشد که در بخش زیر شکم رخ می دهد. مصرف پیازچه باعث گرم شدن بدن شده و از دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
13. ضدالتهاب
آکورستین و ویتامین C موجود در پیازچه از انواع آنتی اکسیدان می باشند که دارای خواص ضدالتهابی بوده و با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.
ترکیبات گوگردی موجود در پیازچه نیز دارای خواص ضدالتهابی و آنتی هستامین می باشند.
14. تورم پا
از جمله خواص دارویی پیازچه می توان به درمان تورم پا اشاره کرد.
برای بهبود تورم پاها مقداری پیازچه را کوبیده تا کاملا نرم شود سپس آن را روی پای متورم قرار دهید. این کار را به صورت منظم تکرار کنید تا تورم پا کاملا از بین برود.
15. کم خونی
کم خونی از بیماری هایی است که به دلیل کمبود گلبول های قرمز خون در بدن ایجاد می شود. پیازچه منبع غنی آهن می باشد که برای تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز حیاتی می باشد.
مصرف پیازچه با پیشگیری و درمان کم خونی از بروز نارسایی قلبی و  سکته مغزی جلوگیری می کند.
16. افزایش انرژی
اگر در طول انجام تمرینات بدنی یا فعالیت های شدید دچار خستگی می شوید، پیازچه مصرف کنید. پیازچه به دلیل دارا بودن آهن و ویتامین C باعث کاهش کرختی و خستگی بدن شده و سطح انرژی بدن را افزایش می دهد.
17. درمان زخم
پیازچه دارای خواص ضدباکتریایی بوده و باعث تسریع بهبود زخم ها می شود. گوگرد موجود در پیازچه برای درمان انواع زخم های باز مفید است.
18. کاهش فشار خون بالا
از خواص دارویی پیازچه کاهش فشار خون بالا می باشد. پیازچه با درمان فشار خون بالا از عوارضی مانند سکته مغزی جلوگیری می کند.
19. خواص پیازچه در بارداری
پیازچه منبع غنی اسید فولیک یا ویتامین B3 می باشد که تاثیر عالی روی رشد جنین داشته و برای بارداری سالم مفید است.
اسید فولیک همچنین از بروز نقص لوله عصبی در نوزاد پیشگیری می کند.
مصرف پیازچه از نقص های مادرزادی جلوگیری می کند.
پیازچه برای درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.
توجه : لازم است زنان باردار قبل از مصرف پیازچه آن را خوب بشویند. مواد غذایی و سبزیجات مخصوصا پیازچه حاوی باکتری های مضر و انگل هایی می باشد که روی پوست یا برگ آن تجمع کرده اند. این انگل ها در بروز بیماری های توکسوپلاسموز و لیستروزیس نقش دارند.
فواید و مضرات پیازچه خواص پیازچه برای پوست
20. ضدپیری
آلیسین موجود در پیازچه از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و مانع بروز چین و چروک های پوستی می شود.
21. شاداب کننده پوست
مصرف پیازچه باعث افزایش تولید کلاژن در بدن شده و پوست را شاداب و جوان می کند.
22. درمان آکنه و جوش
استفاده از پیازچه به پیشگیری و درمان زخم های آکنه کمک می کند.
ماسک ضدآکنه پیازچه
تعدادی پیازچه را خوب شسته و با مخلوط کن کاملا خرد کنید. این ماسک را هفته ای یک بار روی صورت خود قرار دهید تا اثر آکنه و زخم را از بین ببرد.
ماسک زیبایی پیازچه
1 قاشق غذاخوری آب پیازچه و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را مخلوط کرده، با پنبه روی پوست خود بمالید. این ماسک پوست را تمیز کرده و باعث زیبایی پوست و رفع  آثار آکنه می شود.
خواص پیازچه برای مو
23. سلامت موها
مصرف پیازچه باعث تولید کلاژن می شود که برای حفظ سلامت موها مفید است.
24. درمان شوره سر
پیازچه به دلیل خواص ضدباکتریایی با انواع عفونت قارچی پوست سر مبارزه کرده و شوره سر را درمان می کند.
خواص پیازچه در طب سنتی چینی
– درمان سرماخوردگی – تب بر – تسکین سردرد – درمان اسهال – رفع نفخ – درمان سنگ کلیه – مشکلات ادراری – درمان زخم و آبسه – آسیب شنوایی – زخم گلو – بهبود بینایی – رفع علائم سکته مغزی – درمان ناتوانی جنسی – مشکلات کلیوی – دفع انگل – درمان سرگیجه
ارزش غذایی پیازچه
یک فنجان (100 گرم) پیازچه حاوی مواد مغذی زیر می باشد:
کالری : 32 کربوهیدرات: 7.3 گرم پروتئین: 1.8 گرم چربی: 0.2 گرم فیبر: 2.6 گرم ویتامین K: به مقدار 207 میکروگرم ویتامین C: به مقدار 18.8 میلی گرم ویتامین A: به مقدار 997 واحد IU فولات: 64 میکروگرم آهن: 1.5 میلی گرم پتاسیم: 276 میلی گرم منگنز: 0.2 میلی گرم کلسیم: 0.1 میلی گرم ریبوفلاوین: 0.1 میلی گرم منیزیم: 20 میلی گرم
تاریخچه پیازچه
پیازچه از گیاهانی می باشد که دارای پیشینیه تاریخی قوی بوده و از هزاران سال پیش در طب قبیله ای آسیایی ها استفاده می شده است. اولین بار حدود 2 هزار سال پیش در طب چینی از آن یاد شده است.
نام انگلیسی پیازچه (Scallions) از کلمه یونانی askolonion گرفته شده که بعد از نامگذاری شهر باستانی Ashkelon انتخاب شده است.
این گیاه بیشتر در نواحی گرم رشد می کند و بومی آسیا و کشور چین می باشد.
از پیازچه در جشن ها و غذاهای سنتی نیز استفاده می شود از جمله در ویتنام مصرف پیازچه تخمیر شده در جشن سال نو مرسوم است.
روش نگهداری پیازچه
– بهتر است پیازچه را بلافاصله بعد از خرید مصرف کنید. در غیر اینصورت آن را داخل کیسه پلاستیکی در یخچال قرار داده و حداکثر تا 5 روز بعد استفاده نمایید.
– می توانید پیازچه را داخل کیسه های کاغذی ضخیم بسته بندی کرده و در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.
– از نگهداری پیازچه در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
عوارض احتمالی و مضرات پیازچه
– واکنش های آلرژیک نسبت به پیازچه معمولا بسیار نادر است. از جمله این واکنش ها می توان به تنگی نفس، تهوع، خس خس سینه، خارش یا سوزش پوست اشاره کرد.
– افرادی که برای جلوگیری از لخته شدن خون از دارو استفاده می کنند در مصرف پیازچه احتیاط کنند.
– از مصرف پیازچه همراه با عسل خودداری شود. (طب چینی)
منبع: draxe – drhealthbenefits – encyclopedia

خواص پیازچه | 24 خاصیت عالی پیازچه برای لاغری، سلامتی، پوست و مو


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog