خواص باقلا | 22 خاصیت بی نظیر باقلا برای سلامتی، بارداری، لاغری و پوست

باقلا از گیاهان مفید و مقاوم با عمر یک ساله است که به باقالی یا باقله نیز مشهور می باشد. میوه باقلا تخم مرغی شکل بوده و مانند نخود فرنگی دارای غلاف می باشد. گیاه باقلا 90 تا 120 سانتی متر رشد می کند. فصل برداشت باقلا از بهار تا اوایل تابستان می باشد.
باقلا به دلیل فیبر و پروتئین فراوان و کلسترول و کالری ناچیز از مواد مغذی پرخاصیت به شمار می رود. از جمله خواص و فواید باقلا می توان به سلامت قلب، کاهش وزن، درمان افسردگی ، کم خونی و یبوست ، جلوگیری از پارکینسون و پوکی استخوان و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان اشاره کرد.
طبع باقلا تازه سرد و تر است و طبع باقلا خشک سرد و خشک است.
در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با خواص دارویی باقلا برای سلامتی، بارداری ، لاغری ، پوست، مو و طرز تهیه چند ماسک باقلا برای زیبایی آشنا شویم.
فواید و مضرات باقلا خواص دارویی و فواید باقلا
1. کاهش وزن و لاغری
مطالعات نشان می دهد چربی سوزی در افرادی که روزانه پروتئین و فیبر بالایی دریافت می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است. فیبر و پروتئین باعث کاهش اشتها شده و فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری خواهد کرد. یک فنجان باقالی حاوی 40 گرم پروتئین، 36 گرم فیبر و مقادیر ناچیز کالری می باشد و از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن و لاغری به شمار می رود.
2. سلامت قلب
باقلا سرشار از فیبر می باشد که باعث تنظیم سطح کلسترول و قند خون شده و از سلامت قلب محافظت می کند.
3. درمان افسردگی
باقلا منبع غنی آمینو اسید دوپامین می باشد که در پیشگیری و درمان افسردگی و بهبود خلق و خو تاثیر فراوانی دارد.
4. پارکینسون
باقلا منبع غنی لوودوپا به شمار می رود که در داروهای درمانی پارکینسون به کار می رود و برای درمان پارکینسون مفید است.
غلاف باقلا از داروهای سنتی درمان بیماری پارکینسون می باشد، افرادی که از این اختلال رنج می برند روزانه مقدار 120 گرم باقلا مصرف کنند.
5. ضدسرطان
باقلا سرشار از ویتامین C است که از آنتی اکسیدان های قوی به شمار می رود و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده از علائم پیری زودرس و انواع سرطان پیشگیری می کند.
6. حفظ مایعات بدن
پتاسیم موجود در باقلا باعث بهبود عملکرد طبیعی سلول های بدن، تنظیم ضربان قلب و تقویت عضلات شده و سطح مایعات بدن را حفظ می کند,
7. پوکی استخوان
باقلا منبع عالی منگنز است که باعث افزایش حجم استخوان ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.
مطالعات نشان می دهد مصرف مواد مغذی حاوی منگنز به همراه کلسیم، روی و مس از تضعیف استخوان های ستون فقرات در زنان مسن جلوگیری می کند.
8. کاهش فشار خون بالا
از خواص دارویی باقلا می توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد. منیزیم موجود در باقلا در سلامت قلب نقش مهمی ایفا کرده و فشار خون بالا را کاهش می دهد. فشار خون از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد.
9. تقویت سیستم ایمنی بدن
باقلا منبع غنی مس است که باعث حفظ سلول های بدن و تقویت عملکرد سلول های سفید خون می شود. سلول های سفید برای سیستم ایمنی حیاتی بوده و با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.
ویتامین C موجود در باقلا نیز از آنتی اکسیدان های قوی است که نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.
10. انرژی زا
مصرف باقلا به دلیل مقادیر بالای آهن انرژی بخش می باشد. از جمله علائم کمبود آهن در بدن می توان به کم خونی، خستگی و کندی اشاره کرد.
توجه: مصرف باقلا برای افراد مبتلا به بیماری فاویسم یا کمبود آنزیم G6PD مضر باشد. زیرا باقلا حاوی مقادیر فراوانی دیویسین، کانویسین و ایزورامیل است که به شدت اکسید کننده بوده و برای افراد مبتلا به فاویسم مضر است.
11. کم خونی
کم خونی بیماری ناشی از کمبود هموگلوبین و گلبول های قرمز خون است که باعث کاهش انرژی و تضعیف عملکرد مغز می شود. از علل اصلی کم خونی کمبود آهن و عوامل ژنتیکی می باشد. باقالی حاوی مقادیر کافی آهن است که برای جلوگیری و درمان کم خونی تاثیر بسزایی دارد.
12. کم خوابی
تحقیقات نشان می دهد تریپتوفان موجود در باقلا به شدت آرام بخش بوده و به بهبود کیفت خواب کمک می کند. اختلالات خواب با عوارضی همچون کاهش حافظه، تمرکز، افسردگی، افزایش وزن و چاقی، دردهای عضلانی و غیره همراه است. تریپتوفان مشکلات مربوط به بی خوابی و آپنه خواب را برطرف کرده و عوارض جانبی ندارد.
13. بینایی
تیامین با تاثیر روی سیگنال های عصبی و عضلاتی که مسئول انتقال اطلاعات از چشم به مغز هستند، از بیماری های چشمی از جمله آب سیاه (گلوکوم) و آب مروارید پیشگیری می کند.
14. پوسیدگی دندان
فسفر، کلسیم و ویتامین D موجود در باقلا برای حفظ سلامت لثه ها و دندان مفید است، مینای دندان را تقویت کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. ویتامین D و فسفر برای جذب بهتر کلسیم توسط بدن حیاتی هستند و ویتامین D باعث کاهش التهابات لثه می شود.
15. سکته مغزی
باقلا حاوی مقادیر فراوان ویتامین C می باشد که خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.
16. سلامت مغز
کمبود آهن در بدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز و ضعف حافظه می شود. از جمله علائم کمبود آهن روی مغز می توان به بیقراری، تحریک پذیری و بی دقتی اشاره کرد. مصرف باقلا به دلیل آهن فراوان از سلامت مغز محافظت می کند.
17. خواص باقلا در بارداری
آهن و کلسیم از مواد معدنی حیاتی برای زنان باردار است، باقلا غذای ایده آل دوران بارداری و شیردهی محسوب می شود زیرا حاوی مقادیر کافی آهن، کلسیم و فیبر بوده و از یبوست و کم خونی بارداری پیشگیری می کند.
مصرف باقلا در دوران بارداری در عین حال که اشتها را کاهش می دهد انرژی کافی بدن را نیز تامین می کند.
فولات موجود در باقلا از نقایص مادرزادی نوزاد پیشگیری می کند.
خواص باقلا خواص باقلا برای پوست
18. ضدپیری
ویتامین B2 موجود در باقلا دارای خاصیت ضدپیری بوده و از چین و چروک های پوست جلوگیری می کند. ویتامین B2 به سوخت و ساز بدن کمک کرده و رشد پوست، مو و ناخن را تقویت می کند.
19. رفع تورم پوست
تورم از مشکلات زیبایی است. باقلا سرشار از پتاسیم می باشد که برای دفع سدیم و آب اضافی موجود در بدن مفید است و هرگونه تورم روی صورت، دست و پا را برطرف می کند.
ماسک رفع پف دور چشم
مقداری باقلا را پخته با عسل و مقداری شنبلیله مخلوط کنید. این ماسک را دور چشم قرار دهید تا پف آن برطرف شود.
20. رفع پوسته پوسته شدن
روی موجود در باقلا دارای خواص ضدعفونی کنندگی بوده و برای تنظیم متابولسیم بدن ضروری است. از آن جایی که پوست از اندام های با سوخت و ساز بالا می باشد، کمبود روی ممکن است باعث تضعیف سلول های پوست، پوسته پوسته شدن، اگزما و جوش شود.
ماسک ضدجوش باقلا
مقداری باقلا خشک را بکوبید، سپس پودر باقلا را با کمی آب و سرکه ترکیب کرده، روی پوست صورت قرار دهید تا خشک شود. سپس بشویید.
این ماسک به دلیل استفاده از سرکه دارای خاصیت لایه برداری برای پوست های چرب است. برای جلوگیری از عوارض جانبی روی پوست های خشک، از مقدار کمتری سرکه استفاده کنید.
در صورتی که پوست چرب دارید بعد از خشک شدن ماسک روی صورت، پوست صورت را ماساژ دهید تا لایه برداری شود.
ماسک باقلا همچنین دارای خاصیت سفیدکنندگی است و پوست را روشن و شفاف می کند.
ماسک لکه بر پوست
مقداری باقلا را پخته و بکوبید، سپس آن را روی پوست صورت قرار داده و بعد از 10 دقیقه بشویید.
خواص باقلا برای مو
21. افزایش رشد مو
پروتئین، آهن و روی موجود در باقالی برای رشد موها حیاتی بوده و باعث تغذیه بهتر و اکسیژن رسانی به فولیکول های مو می شوند و رشد موها را افزایش می دهند.
22. جلوگیری از سفید شدن موها
ویتامین B2 موجود در باقلا از ویتامین های ضدپیری است که باعث حفظ رنگ طبیعی مو شده و از سفیدی زوردس موها پیشگیری می کند.
ماسک موی باقلا
مقداری گل باقلا را کوبیده و به موها بمالید. این ماسک از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند.
ارزش غذایی باقلا
یک فنجان (170 گرم) باقلای پخته شامل مواد مغذی زیر می باشد:
کالری: 187 کربوهیدرات: 33.4 گرم پروتئین: 12.9 گرم چربی: 0.7 گرم فیبر: 9.2 گرم فولات: 177 میکروگرم منگنز: 0.7 میلی گرم مس:0.4 میلی گرم فسفر: 212 میلی گرم منیزیم: 73.1 میلی گرم آهن: 2. میلی گرم پتاسیم: 456 میلی گرم تیامین: 0.2 میلی گرم روی: 1.7 میلی گرم ریبوفلاوین: 0.2 میلی گرم ویتامین K: به مقدار 4.9 میکروگرم نیاسین: 1.2 میلی گرم ویتامین B6: به مقدار 0.1 میلی گرم کلسیم: 61.2 میلی گرم سلنیوم: 4.4 میکروگرم
تاریخچه باقلا
باقلا نیز مانند نخود، عدس و نخود فرنگی بومی مناطق مدیترانه ای یا جنوب غربی آسیا می باشد.
اولین آثار فسیلی باقی مانده از باقلا به دوران نوسنگی ( 6800 تا 6500 سال قبل از میلاد ) باز می گردد.
پیش از انتقال به اروپای غربی، به مدت 8 هزار سال در خاورمیانه کشت می شده است.
باقلا از مواد غذایی رایج در بسیاری تمدن های باستان از جمله مصر، یونان و روم بوده و در نهایت به اتیوپی، شمال هند و چین گسترش یافته است.
امروزه باقلا در بیش از 50 کشور جهان کشت می شود و چین دارای بخش بزرگی از تولید باقلا در دنیا می باشد.
روش مصرف باقلا
باقلا دارای غلاف و پوست ضخیمی می باشد که پوست گرفتن آن را مشکل می کند. هنگام خرید باقلا توجه داشته باشید که باقلا با غلاف سبز محکم خریداری کنید، زیرا غلاف برآمده نشانه کهنه بودن باقلا است و طعم تلخی به غذا خواهد داد.
معمولا داخل هر غلاف 4 تا 5 باقلا وجود دارد. غلاف را مانند غلاف نخودفرنگی با انگشت جدا کنید.
مرحله بعد جدا کردن پوست ضخیم روی هر دانه باقلا می باشد که بهتر است با ایجاد شکاف کوچکی روی باقلا، پوست سفید آن را جدا کنید.
روش ساده تر برای جدا کردن پوست باقلا : باقلاها را داخل آب شور در حال جوشیدن قرار دهید تا 90 ثانیه در آن بماند، سپس از آب خارج کرده و در آب یخ بگذارید. این کار باعث نرم شدن پوست باقلا شده و مرحله پوست گرفتن را راحت می کند.
باقلا به صورت خام، آب پز یا بخار پز مصرف می شود. یک روش آسان این است که باقلا را قبل از مصرف بخارپز کنید سپس با نمک دریایی، روغن زیتون و آب لیموی تازه مخلوط کنید.
عوارض احتمالی و مضرات باقلا
– لوودوپا موجود در باقلا برای درمان افسردگی مفید است اما مقادیر بالای لوودوپا ممکن است باعث کمبود ویتامین B6 در بدن شود که خود آن از عوامل ایجاد افسردگی است. در صورت مصرف داروهای افسردگی مونوآمین اکسیداز یا MAOI از مصرف باقلا پرهیز کنید.
– مصرف باقلا (به ویژه باقلای خام) در افرادی که دچار کمبود G6PD هستند مضر است و باعث تشدید بیماری می شود.
– باقلا ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود، برای کاهش علائم آلرژیک قبل از مصرف، آن را خوب بپزید.
– از مصرف زیاد باقلای خام اجتناب کنید.
– از جمله عوارض مصرف باقلا می توان به سرگیجه، زردی، تهوع و خون در ادرار اشاره کرد.
منبع: stylecraze – draxe – healthbenefitstimes – en.motivation

خواص باقلا | 22 خاصیت بی نظیر باقلا برای سلامتی، بارداری، لاغری و پوست


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog