پاسخ داده شده: خواندن کامپیوتر در دبیرستان یا هنرستان؟

سلام

خیلی از موارد رو دوستمون s.sadr1991 گفتند و تا حدود زیادی مطلب رو شرح دادند.

به عنوان کسی که تجربه تدریس رشته کامپیوتر تو هنرستان و آموزشگاه دارم نکاتی رو هم من بهتون میگم شاید بدردتون بخوره و مفید باشه:

من تو هنرجوهام در هر سال تحصیلی از 36 نفر شاید 5 یا 6 نفرشون رو میبینم که آینده روشنی تو رشته کامپیوتر بخصوص در برنامه نویسی و ساخت نرم افزار دارن 10 15 نفر هم متوسط هستن و مابقی هم یا درس خون نیستن و اصلا بدرد تحصیل نمیخورن یا اینکه متاسفانه اشتباه این رشته رو انتخاب کردند و هیچ انگیزه ای ندارن و به امید مدرک دیپلم و..... هستند.

کامپیوتر گرایشهای مختلفی رو داره که بدون فهمیدن برنامه نویسی و درک اون شناخت کاملی به فرد نمیده، البته برنامه نویسی همه چیز نیست اما بالاخره بایستی در اون تا حدودی مسلط باشید و بر اساس تجربه دیدم تا به امروز بچه هایی که ریاضی قوی داشتند تو این زمینه هم موفق عمل کردند

البته گرایش ICT هم هست که کمی بار مباحث برنامه نویسی اون از گرایش نرم افزار کمتره ولی در سطح هنرستان شما تفکیک گرایش نداریم و در ادامه تحصیل در دانشگاه میتونید گرایش مورد علاقتون رو انتخاب کنید.

در شاخه فنی حرفه ای تا به امروز درسهای :

بسته های نرم افزاری 1-2 شامل آموزش نرم افزارهای پاورپوینت، ورد، فتوشاپ، اکسل، در سال دوم

سیستم عامل 1 و 2 در سال دوم

بسته های نرم افزاری 3.1 که شامل نرم افزارهای طراحی سایت مقدماتی - 3.2 طراحی سایت پیشرفته

مبانی کامپیوتر سال دوم

برنامه سازی 1 سال دوم

برنامه سازی 2و3 سال سوم

سخت افزار-بانک اطلاعاتی-زبان تخصصی-نرم افزارهای چند رسانه ای-شبکه های رایانه ای در سال سوم

دروس عمومی و مشترکی هم هست مثل ریاضی - دین و زندگی - زبان خارجه - عربی تاریخ و جغرافی دفاعی و ....

البته اخیرا در سال تحصیلی جدیدسال اول هم در هنرستان وارد میشوند که در ادامه ممکن است کمی محتوای کتابها تغییر کند اما در کل اصول همین است.


متاسفانه خیلی از بچه ها و خانواده هاشون شناخت درستی از رشته کامپیوتر بخصوص گرایش نرم افزار ندارند و با مراجعه به من فکر میکنن رشته کامپیوتر به این معنی هست که بچه بتونه کامپیوتر رو روشن کنه و با نرم افزارهای متداول مثل فتوشاپ، حسابداری و ... کار کنه در حالی که خیلی از این نرم افزارها رو مثل مجموعه آفیس تو دوره های چند ماه ICDL میشه گذروند و جزو مهارت محسوب می شوند، در حالی که آموزش نرم افزارها هدف نهایی رشته کامپیوتر در گرایش نرم افزار نیست بلکه ساخت این نرم افزارها هدف می باشد. بچه هایی رو دیدم استعداد فنی ندارن ریاضیشون قوی نیست اما استعداد هنر دارن و بهتر بود میرفتن رشته های هنری مثل گرافیک نقاشی و ... و البته رشته گرافیک رایانه ای هم داریم که رشته بسیار خوبیه و افرادی که استعداد هنری و کمی هم علاقه به کامپیوتر دارند میتونن در این رشته موفق باشند.

در مورد هنرستان شاخه فنی و حرفه ای اگر واقعا بهش بها داده بشه بهترین روش آموزشی می باشد و مطمئن باشید اگر استعداد لازم + تلاش و پشتکار رو داشته باشید به موفقیت های بالایی خواهید رسید.

باز اگر شما و دیگر بچه هایی که می خواهند وارد این رشته شوند هر سوالی داشتید بپرسید خوشحال میشوم به درستی هدایت تحصیلی کنم چون بسیاری از بچه ها رو میبینم واقعا مشاوره خوبی نمیشوند.

موفق باشید.