مدلسازي کارتوگرافيک در Terrset

نمايش گرافيکي داده­ها و روش­هاي تحليلي مورد استفاده در مطالعات را مدلسازي کارتوگرافيک گويند. هدف از اين کار کمک به محقق براي سازماندهي و ساختارسازي روش­هاي مورد نياز و همچنين شناسايي تمامي داده­هاي مورد نياز براي مطالعه است. همچنين بعنوان منبعي از مدارک و مرجعي براي تحليل­ها استفاده مي­شود.
در اين فصل به صورت گسترده از مدلسازي کارتوگرافيک استفاده مي­شود. برخي مدل­ها به صورت آماده وجود دارد و برخي از مدلها را بايد بسازيد. در اين فصل عادت مي­کنيد که در کارهاي خود از مدلسازي کارتوگرافيک استفاده کنيد.
براي ايجاد يک مدل کارتوگرافيک، در ابتدا مهمترين کاربرد را در نتيجه نهايي مشخص مي­شود، و با بازگشت به عقب به صورت گام به گام بر روي داده­هاي موجود مدل اجرا مي­شود. روش کار با تعريف نتيجه نهايي آغاز مي­شود.
نتيجه (محصول) چه ارزشي خواهد داشت؟
اين ارزش­ها چه چيزي را نشان خواهند داد؟
در ادامه اين سوال مطرح مي­شود که براي توليد محصول نهايي (نتيجه نهايي) چه داده­هايي مورد نياز است، سپس اين داده­هاي ورودي تعريف شده و چگونگي کسب يا استخراج اين داده­هاي مشخص مي­گردد. مثال زير فرايند کار را تشريح مي­کند.



فرض کنيد مي­خواهيم يک محصول نهايي ايجاد کنيم که نشان دهنده­ي مناطق با شيب بيشتر از ۲۰ درجه باشد.
چه نوع داده­اي براي تهيه اين تصوير مورد نياز است؟
براي ساخت يک تصوير با شيب­هاي بيشتر از ۲۰ درجه، در ابتدا نياز به يک تصوير (داده) است که تمامي شيب­ها را داشته باشد.
آيا تصويري که تمامي شيب­ها را دارد در پايگاه داده ما وجود دارد؟
اگر نيست، يک گام به عقب باز مي گرديم و سوالات بيشتري مي­پرسيم.
چه نوع داده­اي براي ساخت نقشه شيب مورد نياز است؟
يک تصوير (داده) ارتفاعي براي ساخت نقشه شيب مي­تواند استفاده شود.
آيا در پايگاه داده ما تصوير (داده) ارتفاعي موجود هست؟
اگر نيست،
از چه نوع داده­­اي مي­توان تهيه کرد؟
اين فرايند ادامه پيدا مي­کند تا به داده موجود برسيم.



 
داده­ها ممکن است به صورت رقومي در پايگاه داده موجود باشد، يا ممکن است به صورت کاغذي يا جدول باشد که نياز به رقومي سازي است. اگر داده­هاي مورد نياز موجود نباشد، ممکن است نياز به توسعه روش ديگري براي استفاده از ديگر داده­ها باشد يا ترکيب ديگر داده­ها باشد.
هنگامي که يک مدل کارتوگرافيک داشته باشيد که کار مي­کرد، ممکن است بخواهيد ماژولها را اجرا کرده و داده­هاي خروجي را توسعه دهيد. Macro Modeler ممکن است براي ساخت و اجراي مدلها استفاده شود. با اين حال، هنگامي که در Macro Modeler يک مدل ساخته مي­شود، بايد بدانيد که کدام يک از ماژولها براي ساخت نتيجه و لايه­هاي نهايي استفاده مي­شود. در عمل، مدل بايد به گونه­اي ساخته شود که براي ايجاد نتيجه نهايي از داده­هاي موجود استفاده شود. بنابراين، در اين تمرينات، ما مدلهاي کارتوگرافيک مفهومي را مانند دياگرام­ها مي­سازيم. پس از آنکه توالي مراحل که بايد اجرا شود مشخص شد، مدلها را در Macro Modeler مي­سازيم. ساخت مدل در Macro Modeler ارزشمند است زيرا مي­توان اشتباهات را تصحيح کرد يا پارامترها را تغيير داد، سپس بدون اينکه ماژولها را به صورت دستي جداگانه اجرا شود مدل را به صورت کامل مجدد اجرا مي­شود.
مدلهاي کارتوگرافيک با خروجي نهايي در سمت راست مدل ساخته مي­شود، و داده­ها و عناصر دستوري با رنگ­هاي مشابه ايجاد مي­شود. با اينحال به منظور تسهيل استفاده از تمرينات آموزشي، در صورتي که نتيجه به صورت سياه و سفيد پرينت شد، هر نوع داده براي نمايش­هاي مختلف با اشکال متفاوت ايجاد مي­شود. (Macro Modeler مستطيل­ها را براي تمامي داده­هاي ورودي استفاده مي­کند و اختلاف نوع فايل بر اساس رنگ مشخص مي­شود). نوع فايل­هاي داده در اين تمرين آموزشي در شکل زير نمايش داده شده است. فايل­هاي تصويري رستري با مستطيل، فايلهاي برداري با مثلث، فايلهاي ارزشي با بيضي، و داده هاي جدول با شکل شبيه به کاغذ که يک گوشه آن تا شده نشان داده مي­شود. نام فايل­ها در شکل نشان داده مي­شود.
ماژول­ها با متوازي­الاضلاع نشان داده مي­شود، و نام ماژول به صورت ضخيم در مرکز قرار گرفته است. ورودي­ها و خروجي­ها با پيکان به يکديگر متصل مي­شوند. در صورتي که يک عمليات نياز به دو ورودي داشته باشد، پيکان­ها از دو فايل ورودي متصل شده و با يک پيکان به نماد ماژول وصل مي­گردد.
شکل زير مدل کارتوگرافيک ساخته شده براي اجراي مثال بالا را نشان مي­دهد. شروع مدل با يک داده رستري است که Elevation ناميده مي­شود، ماژول Slope براي ساخت داده خروجي رستري شيب استفاده شده است. اين تصاوير ارزش شيب­ها با مدل Reclass براي ساخت يک تصوير نهايي استفاده مي­شود، ماژول نهايي نشان دهنده تمامي شيب­هاي بيش از ۲۰ درجه است.
شکل زير مدلي را نشان مي­دهد که دو تصوير رستري مساحت و جمعيت را شامل مي­شود، ماژول Overlay براي ساخت تصوير خروجي تراکم جمعيت استفاده شده است.