پروتکل اینترنت (IP): ساب‌نت و تبدیل دسیمال به باینری

مجموعه آموزشی پروتکل اینترنت (IP)، بخش دوم، مقدمات ساب‌نت (Subnet)، ساب‌نت مسک (Subnet Mask)، نحوه تبدیل دسیمال به باینری و برعکس.


این پست از سری آموزش های پروتکل آی پی میباشد و جلسه ی دوم آن است.
برای رفتن به بخش قبل اینجا کلیک کنید.

Subnet چیست؟
هر چیزی که اولش با Sub شروع شود یعنی زیر مجموعه ی ادامه ی آن است. Subnet در واقع زیر بخشی از یک آدرس شبکه است که مدیران برای نشان دادن بخشی از یک شبکه بزرگتر از آن استفاده میکنند (به معنیه ساده تر یعنی شبکه ای را به شبکه های کوچک تری تبدیل کردن).
برای فهمیدن Subnet ابتدا باید مفهوم Subnet Mask را بدانیم. Subnet Mask برای تقسیم بندیه منطقی یک کلاس آی پی جهت مدیریت بهتر استفاده میشود و دقیقا مشخص میکند که چند Octet از آی پی مربوط به NetID میباشد و چند Octet مربوط به HostID میباشد.
مشخص میکند که چند بیت از آی پی به NetID و چند بیت آن مربوط به HostID میباشد. مقدار باینری در NetID ها در Subnet Mask برابر با ۱ و مقدار HostID ها در SubnetMask برابر با ۰ میباشد (در حالت پیش فرض).
مقادیر پیش فرض در Subnet Mask به صورت جدول:
Dotted decimal Notation
Bits used for subnet mask
Address Class
۲۵۵.۰.۰.۰
۱۱۱۱۱۱۱۱ ۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰۰۰
Class A
۲۵۵.۲۵۵.۰.۰
۱۱۱۱۱۱۱۱ ۱۱۱۱۱۱۱۱ ۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰۰۰
Class B
۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
۱۱۱۱۱۱۱۱ ۱۱۱۱۱۱۱۱ ۱۱۱۱۱۱۱۱ ۰۰۰۰۰۰۰۰
Class C

اگر در شبکه ای همه کامپیوتر ها از تعداد بیت های پیشفرض برای NetID و HostID در Subnet Mask استفاده کنند نیازی به Subnet Mask جهت تعیین کلاس IP نیست و عدد اول IP کلاس آن را مشخص میکند.
برای ادامه ی مطلب نیاز است تا تبدیل باینری به دسیمال و یا بر عکس آن را بلد باشید: در دبیرستان تبدیل مبنا ها را خوانده ایم مثل همان است که باینری به طول ۸ عدد را به دسیمال تبدیل میکنیم و یا دسیمال را به باینری تبدیل میکنیم.
به روش زیر توجه کنید:

۱- تبدیل دسیمال به باینری:
۲ ۰
۲ ۱
۲ ۲
۲ ۳
۲ ۴
۲ ۵
۲ ۶
۲ ۷
عدد به توان
۱
۲
۴
۸
۱۶
۳۲
۶۴
۱۲۸
عدد با محسابه ی توان

مثلا عدده ما هست ۲۵۰ خوب در ابتدا از سمته چپه جدول شروع میکنیم حال باید ببینیم که اولین عدده جدول از سمت چپ یعنی عدد ۱۲۸ در ۲۵۰ موجود میباشد یا نه؟ حال میبینیم بله عدده ۱۲۸ در ۲۵۰ موجود میباشد پس اولین عدده باینری ما از سمت چپ یک هست جدول زیر:
-
-
-
-
-
-
-
۱

خوب حالا عدده ۲۵۰ را منهای ۱۲۸ میکنیم میشود :
۲۵۰-۱۲۸=۱۲۲
خوب حالا ۸ مرحله همین کار را انجام میدهیم. عدده ما شد ۱۲۲ حالا باید ببینیم عدده دوم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۶۴ در عدده ۱۲۲ بله موجود است پس دومین عدد از سمت چپ جدول یک هست جدول زیر:
-
-
-
-
-
-
۱
۱

حالا عدده ۱۲۲ را منهای ۶۴ میکنیم میشود :
۱۲۲ – ۶۴ = ۵۸
عدده ما شد ۵۸ حالا باید ببینیم عدده سوم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۳۲ در عدده ۵۸ بله موجود است پس سومین عدد از سمت چپ جدول یک هست جدول زیر:
-
-
-
-
-
۱
۱

۱


حالا عدده ۵۸ را منهایه ۳۲ میکنیم میشود:
۸۵-۳۲=۲۶
عدده ما شد ۲۶ حالا باید ببینیم عدده چهارم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۱۶ در عدده ۲۶ بله موجود است پس چهارمین عدد از سمت چپ جدول یک هست جدول زیر:
-
-
-
-
۱
۱
۱
۱

حالا عدده ۲۶ را منهایه عدده ۱۶ میکنیم میشود:
۲۶-۱۶=۱۰
عدده ما شد ۱۰ حالا باید ببینیم عدده پنجم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۸ در عدده ۱۰ بله موجود است پس پنجمین عدد از سمت چپ جدول یک هست جدول زیر:
-
-
-
۱
۱
۱
۱
۱

حالا عدده ۱۰ را منهای ۸ میکنیم میشود:
۱۰-۸=۲
عدده ما شد ۲ حالا باید ببینیم عدده ششم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۴ در عدده ۲ میبینیم که خیر عدده ۴ در عدده ۲ موجود نیست پس ششمین عدد از جدول میشود صفر جدول زیر:
-
-
۰
۱
۱
۱
۱
۱

حال دیگر تفریق نمیکنیم ادامه میدهیم مرحله ی بعد یعنی آیا عدده ۲ در ۲ موجود است یا نه؟ بله موجود است پس هفتمین عدد از سمت چپ در جدول میشود یک جدول زیر:
-
۱
۰
۱
۱
۱
۱
۱

حالا عدده ۲ را از ۲ کم میکنیم میشود:
۲-۲=۰
عدده ما شد ۰ حالا باید ببینیم عدده هشتم جدول از سمت چپ در این عدد وجود دارد یا نه یعنی عدده ۲ در عدده ۰ میبینیم که خیر عدده ۲ در عدده ۰ موجود نیست پس هشتمین عدد از جدول میشود صفر جدول زیر جدوله کامل شده ی باینری عدده ۲۵۰ میباشد:
۰
۱
۰
۱
۱
۱
۱
۱

۲-تبدیل باینری به دسیمال:
خوب حالا بر عکس یعنی تبدیل باینری به دسیمال مثلا جدول زیر را به دسیمال تبدیل میکنیم:
۱
۰
۰
۱
۱
۰
۱
۱

از سمت راست عدده ۲ را از توان صفر شروع میکنیم نوشتن زیر عدد یعنی شکل زیر:
۱
۰
۰
۱
۱
۰
۱
۱
۲ ۰
۲ ۱
۲ ۲
۲ ۳
۲ ۴
۲ ۵
۲ ۶
۲ ۷

هر کدام عدده باینری اش یک است را عدده پایینش را یادداشت میکنیم:
یعنی اعداد ۲ ۷ (۱۲۸) , ۲ ۶ (۶۴) , ۲ ۴ (۱۶) , ۲ ۳ (۸) , ۲ ۰ (۱) خوب حالا این اعداد را با هم جمع میکنیم میشود:
۱۲۸ + ۶۴ + ۱۶ + ۱ = ۲۰۹
تبدیل ها به همین راحتی بودند ((:
پایان جلسه ی دوم





Ramin Moradi

رامین مرادی
رامین هستم 20 سالمه سال 2 IT از زمان کودکی به کامپیوتر و برنامه نویسی علاقه داشتم و هنوزم دارم ((: به عنوان نویسنده ی سایت مشغولم امیدوارم از مطالب سایت استفاده کنید.
پست‌های بیشتر


Let's block ads! (Why?)