ارزيابي آلودگي صوتي بخش مرکزي شهر زنجان با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS)

مشخصات مقاله










عنوان نشریه:   سلامت و محيط زيست :   بهار ۱۳۹۵ , دوره  ۹ , شماره  ۱ ; از صفحه ۹۱ تا صفحه ۱۰۲ .





عنوان مقاله:  ارزيابي آلودگي صوتي بخش مرکزي شهر زنجان با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS)








نویسندگان:  مجيدي فرامرز, خسروي يونس*





 * دانشكده علوم، گروه علوم محيط زيست، دانشگاه زنجان





چکیده:زمينه و هدف: هدف از کنترل صداي محيطي، بهبود مديريت آن در جامعه است، چرا که صداي ناشي از ترافيک مي تواند بر روي نواحي مسکوني مجاور تاثير بگذارد. مديريت صحيح برنامه ريزي شده صدا مي تواند اين مولفه مهم و مضر را که يکي از فشارهاي شهرنشيني بر سلامت مردم است حذف نمايد. اما قبل از برنامه ريزي جهت کاهش صدا شهري لازم است که مراکز شلوغ شناسايي شوند. به اين جهت در اين تحقيق سعي شده است تا شاخص هاي مهم صدا در نواحي شلوغ مرکزي شهر زنجان اندازه گيري شود.
روش بررسي: مطالعه حاضر در بخش مرکزي شهر زنجان که عمدتا داراي ترافيک سنگين است انجام شده است. بدين منظور تراز صوت معادل (L eq )، تراز روز- شب (L dn )، تراز روز- عصر- شب (L den )، شاخص آلودگي صوتي (NPL) و شاخص صوتي ترافيک (TNI) در ۲۰ ايستگاه در دو بازه زماني زمستان ۱۳۹۰ و بهار ۱۳۹۱ اندازه گيري شد. اندازه گيري ها در خيابان هاي اصلي اين ناحيه با استفاده از دستورالعمل هاي توصيه شده توسط EPA انجام و نهايتا نتايج تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: نتايج نشان داد که تغييرات ساعتي کاملا تابعي از ميزان عادات جابجايي مردم و همچنين بار ترافيکي در مناطق تجاري شهر زنجان است. همچنين مشخص گرديد که ميزان تجاوز از تراز استاندارد محيطي ۵۵ dB، با استفاده از تخمين شاخص L den براي ۱۰۰% ايستگاه هاي اندازه گيري وجود دارد. مقادير شاخص ترافيکي L den نيز براي ۶۷% ايستگاه ها- زمان هاي اندازه گيري، بيشتر از۷۴ dB  و براي ۱۰۰% ايستگاه ها در محدوده ساعتي عصرها، بيش از۷۴ dB  است. شاخص NP در ۷۸% ايستگاه ها زمان هاي اندازه گيري، بيش از ۸۰ dB بوده است که دلالت بر ايجاد ناراحتي صوتي در بيشتر ايستگاه ها و زمان ها دارد.
نتيجه گيري: استفاده از نقشه هاي صوتي و شاخص هاي NPL وTNI  مي تواند به برنامه کنترل هوشمند ترافيک شهري کمک کند؛ زيرا اين نقشه ها به خوبي مي توانند عادات جابجايي مردم در زمان ها و مکان هاي مختلف شهر را به تصوير بکشند.





كليد واژه: آلودگي صوتي، شاخص آلودگي صوتي، شاخص صوتي ترافيک، سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS)، زنجان







دانلود فایل مقاله