ارزيابي تناسب فضايي- مکاني پارک هاي شهري با استفاده از GIS مطالعه موردي: پارک هاي محله اي منطقه ۵ شهرداري تهران

مشخصات مقاله










عنوان نشریه:   جغرافيا و توسعه :   پاييز ۱۳۹۴ , دوره  ۱۳ , شماره  پياپي ۴۰ ; از صفحه ۹۱ تا صفحه ۱۰۸ .





عنوان مقاله:  ارزيابي تناسب فضايي- مکاني پارک هاي شهري با استفاده از GIS مطالعه موردي: پارک هاي محله اي منطقه ۵ شهرداري تهران








نویسندگان:  علوي سيدعلي, باقري كشكولي علي*, چراغي رامين, لرستاني اكبر





 * دانشگاه اصفهان





چکیده:امروزه با پيشرفته شدن جوامع شهري، وجود کاربري فضاي سبز و توزيع متناسب آن به يکي از مهمترين دغدغه هاي مديران شهري به ويژه در کلانشهرها تبديل شده است. گستردگي شهر تهران به همراه متمرکزتر شدن فضاي داخلي آن ضرورت توجه به وضعيت دسترسي پارک هاي محله اي را بيش از پيش آشکار ساخته است. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان سازگاري پارک هاي محله اي منطقه ۵ شهرداري تهران با کاربري هاي همجوار، تحليل ميزان تناسب آنها با استانداردهاي موجود و همچنين مکان يابي اراضي متناسب با استقرار پارک هاي مذکور در منطقه مورد مطالعه مي باشد.
اين پژوهش از لحاظ هدف، کاربردي و از لحاظ روش، توصيفي- تحليلي مي باشد. جهت بررسي وضعيت تناسب پارک هاي محله اي منطقه ۵ شهرداري تهران، از نرم افزار GIS و تکنيک هاي موجود در آن همچون overlay (همپوشاني)،Spatial Analysis (تحليل هاي مکاني)، Proximity (مجاورت) و Network (شبکه) بهره گيري شده است. نتايج تجزيه و تحليل هاي به دست آمده از تکنيک هاي به کار گرفته شده و همچنين استناد به خروجي مدل AHP، بيانگر آن است که بيشتر پارک هاي محله اي موجود در منطقه، در اراضي خوب و خيلي خوب استقرار يافته و به ندرت پارک هايي وجود دارند که در اراضي متوسط و ضعيف مکان گزيني شده باشند، همچنين با توجه به نقشه مذکور، هيچ کدام از پارک هاي محله اي موجود در اراضي خيلي ضعيف قرار ندارند.
نکته مهم قابل اشاره در نقشه نهايي اين است که اراضي خيلي خوب زيادي وجود دارد که استقرار کاربري هاي محله اي در آنها يا کم است و يا متوازن توزيع نشده اند، بنابراين جهت برنامه ريزي کاربري اراضي منطقه مورد مطالعه مي توان از اين اراضي با قابليت سازگاري و تناسب خيلي خوب، جهت احداث و مکان گزيني پارک هاي محله اي استفاده نمود.





كليد واژه: تناسب فضايي- مکاني، فضاي سبز، پارک محله اي، GIS







دانلود فایل مقاله