گنگ خواب دیده


شنبه ششم شهریور ۱۳۹۵
آرزوهای بر باد رفته
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 1:52 | | لينك اين پست



جمعه پنجم شهریور ۱۳۹۵
مرگ به روایت شایگان

مصاحبه ای با داریوش شایگان در باره دیدگاه هایش راجع به مرگ ر مجله اندیشه پویا شماره 17، تیرماه 1393
او به این پرسش پاسخ می دهد که اگر بداند فقط سه ماه دیگر فرصت دارد، چه خواهد کرد؟
شایگان: برنامه ی زندگیم هیچ تغییری نمی کند، آرامشم دگرگون نمی شود. هر روز صبح بیدار می شوم و برنامه ی روزانه ام را ادامه می دهم، چون همین حالا هم می دانم زندگی ام روزی تمام می شود. حالا زمانش چه فرقی دارد؟ ما باید آگاه شویم که ایگو، این اژدهایی که درون ماست، تا همیشه خوراک می خواهد و یک وقتی باید توی سرش بزنی تا آرام بگیرد. منی که در درون آدمی است ساده آرام نمی گیرد. اما روزی که آرام گرفت و رامش کردی، راحت می شوی. با همه چیز کنار می آیی، آرام می شوی. ... همین حالا هم به مرحله ی آخر رسیده ام و خودم را آن سو ی ساحل می بینم. شاید تنها آرزوی من که شخصی هم نیست این باشد که وضعیت مملکتم بهتر شود. ایران را دوست دارم و فکر می کنم مردم ما سزاوار تغییر شرایطند. کتابی می خواندم که نویسنده اش تصویر حکیمانه ای از مرگ داده بود. نوشته بود که برای یک جوان زندگی همچون خیابانی طولانی و پر از درخت در روبه روست. اما هرچه جلوتر می روید خیابان پشت سر طولانی تر می شود خیابان روبه رو کوتاهتر. به جایی می رسید که در مقابلتان فقط یک افق وجود دارد. خیابان به انتها می رسد و پشت سرش یک خیابان دور و دراز است. من هم به جایی رسیده ام که روبه رویم دیگر خیابانی نیست. پشت سرم خیابان طویلی است. رو به رویم دیگر راهی نیست! شما در سی سالگی هنوز باید زندگیتان را بسازید. هنوز اول خیابان هستید و رو به رویتان خیابان تداوم دارد. اما در هشتاد سالگی چطور؟ شانزده سال قبل در همین اتاق کناری یک تجربه ی شخصی برای من پیش آمد. سینه ام درد گرفته بود. یک لحظه فکر کردم دارم سکته می کنم. اما اصلا نترسیدم و هراسان و دستپاچه نشدم. با آرامش به پسرعمویم تلفن کردم. گفتم دارم سکته می کنم و مرا به بیمارستان ببر. نمی دانم چرا، اما خیلی سرحال بودم! با خودم گفتم شاید مرگ آمده و قرار است راحت شوم. من خیلی کار می کنم و خودم را به زندگی مشغول می کنم. دارم در باره بودلر کار می کنم که کانسپت مدرنیته را عوض کرد. حالا این هم سرگرمی جدید من است
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 15:51 | | لينك اين پست



پنجشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۵
به یاد مهدی اخوان ثالث



قلندر شیرین به یاد مهدی اخوان ثالث چراغ خانه ی احساس و هوش ما بودی زبان زنده ی خشم و خروش ما بودی زمین تهی ست ز رندان، تو بودی آنکه مدام به جام و جرعه ی خود برق هوش ما بودی برای دیدن غیب و غرایب ملکوت به گوش هوش همه چشم و گوش ما بودی الا قلندر شیرین آن دقایق سبز که گاه وحی معانی، سروش ما بودی، تو رفته ای و رهایی نمی رسد ما را ازین خمار ، که تو می فروش ما بودی چه بی شکوه و چه بی شور می رود ایام به دور از تو که هنگامه ی کوش ما بودی سلوک راه نو از چون تویی به آیین بود که خرقه پوش ره از پیر یوش ما بودی. استاد شفیعی کدکنی شفیعی کدکنی بر سر مزار اخوان
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 15:57 | | لينك اين پست



پنجشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۵
IPC



طرح مجله تايم همزمان با بررسي موضوع جنجالي IPC چشم دکتر مصدق با پارچه ای بنفش(نماد دولت) و دهان او باپرچم انگلیس بسته شده است.
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 15:48 | | لينك اين پست



سه شنبه دوم شهریور ۱۳۹۵


وزير دفاع جمهوري اسلامي گفت: "بنا بود حضور هواپيماهاي روسي در ايران محرمانه باقي بماند، اما روس‌ها بي معرفتي كردند و براي خودنمایی اين خبر را منتشر ساختند." استفاده روسیه از پایگاه همدان ارتباطی به مجلس ندارد .
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 16:35 | | لينك اين پست



سه شنبه دوم شهریور ۱۳۹۵
شاهنامه



علتِ اصلیِ حمله ی بعضی از روشنفکران به شاهنامه ، چپ زدنِ نیم بندِ آنهاست و اینکه شاید اسمِ شاهنامه را غلط می خوانند . این اسمی است که مردم رویِ این حماسه گذاشته اند که یعنی بهترین نامه . خیلی ها تصور می کنند که شاهنامه یعنی نامه ی شاهان و این معنیِ غلط بیشتر در ترجمه ی اروپایی ها دامن زده شده . خیلی ها که با شاه مخالف بودند ، و خیال می کردند این حماسه نامه ی شاهان است ، خود به خود خیال می کردند باید از شاهنامه خوش شان نیاید ، و خوش نیامدن وظیفه ی آنهاست ! و بسیاری شان زمانی ک ه روس ها از رویِ شاهنامه فیلم ساختند و آن را چاپ کردند ، کمی گیج شدند . مهم این است که خیلی شان اصلا شاهنامه را نخوانده اند و از این که در جهانِ اسطوره ، شاه معنا و تعریفِ دیگری داشته بی خبرند . خیال می کردند هر شاهی یعنی پهلوی . به نظرم متأسفانه پژوهشگرانِ ایرانی با زبانِ نمایش و شخصیت شناسی بیگانه اند ، خیال می کنند هر سطرِ شاهنامه نظرِ شخصیِ فردوسی است ، در حالی که ممکن است نظرِ یک شخصیتِ معینِ داستانی در یک موقعیتِ معینِ داستانی باشد . مشکل در آنها هم نیست ، و عمیقتر است . در تاریخ و سنت و ادبیات ما و فرهنگِ ماست که در آن نه شخص وجود دارد و نه شخصیت شناسی و نه نمایشنامه نویسی . در نتیجه داستان های کم و بیش نامربوط ، جایِ خیلی از داستان ها و مضمون هایِ نمایشیِ واقعی را گرفته . داستان هایی که به زور معنایِ اخلاقی و عرفانیِ شان ، موردِ پسندِ اندیشه هایِ اخلاق گرا هستند ، و ساختِ آنها چنان تنظیم شده که باید به یک نتیجه ی از پیش تعیین شده ی اخلاقی برسد .... « بهرام بیضایی »


نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 16:26 | | لينك اين پست



دوشنبه یکم شهریور ۱۳۹۵
روز پزشک


خاک بر سرت حامد بهداد دنیا هنوز در میزان ضریب هوشی صاحب این عکس عاجز مانده بعد تو  چکار کردی امروز، ننگ برتو باد

نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 22:2 | | لينك اين پست



یکشنبه سی و یکم مرداد ۱۳۹۵
کودک سوری و دنیای جهنمی ما

درون آینه روبه‌رو چه می‌بینی؟ تو ترجمان جهانی بگو چه می‌بینی؟ تویی برابر تو، چشم در برابر چشم در آن دو چشم پر از گفت‌وگو چه می‌بینی؟ حسين ‌منزوی
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 14:7 | | لينك اين پست



یکشنبه سی و یکم مرداد ۱۳۹۵
خوش‌به حال مارها!

کاش پوست انداختنمان شبیه مارها بود. سالی یکبار پوست می انداختیم، گذشته دور انداخته می شد و ما به راهمان ادامه می دادیم. اما این پوست انداختن ما ، این درد کشیدن ما، این حجم از درد، امروز و فردا و دیروز با ما بودنش بدترین اتفاق انسان بودن است. بعد دکترها می گویند گذشته  را دور بنداز، دوباره زندگی کن....انگار که تنها راز بقا را دیده باشند و بس.انگار که ادبیات کشک باشد و بس !
منبع
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 11:54 | | لينك اين پست



شنبه سی ام مرداد ۱۳۹۵
بی سوادی تاریخی علم الهدی امام جمعه مشهد


عکس یادگاری آیت الله کاشانی و دار و دسته شعبان بی مخ، بعد از کودتا 28مرداد

سیداحمد علم الهدای در خطبه های نماز جمعه مشهد درباره 28مرداد گفت: «مجاهدی سترگ و خستگی‌ناپذیر به‌نام آیت‌الله کاشانی...، نهضت رو به پیروزی تا آنجا رسید که ۳۰ تیرماه شاه ناپاک را فراری داد. در این ۲۹ روز چه شد؟
مردمی‌که پیروزی‌شان به‌جایی رسید که شاه را بیرون کردند به فاصله ۲۹ روز در مقابل جریان کودتایی آمریکایی این نهضت از بین رفت و مستشاران آمریکایی بر گرده ملت تسلط پیدا کردند، این فاصله بین دین و نهضت ایجاد شد» توضیح ضروری: قیام ۳۰ تیر در سال ۱۳۳۱ رخ داد، و کودتای ۲۸ مرداد یکسال بعد در سال ۱۳۳۲...!
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 13:33 | | لينك اين پست



جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵
ماجرای دروغ بزرگ ورزشکاران امریکا و BBC

ادعای چهار شناگر آمریکایی مبنی بر سرقت از آنها توسط پلیس در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو ؟و این که بدنبال بررسی‌های لازم و تماشای فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته معلوم شد که این شناگران نه تنها دروغ گفته‌اند بلکه خودشان عامل تخریب و توهین بودند . پلیس برزیل هم عنوان کرد که شناگران آمریکایی با توقف در یک پمپ بنزین، ضمن شکستن یک درب، با مامور امنیتی آن مکان نیز د رگیر شده‌اند.... اما اینها برایم مهم نیست ....اما روی سخنم آنجاست ، آن دسته از افرادی که با کمترین حادثه و اتفاقی آن را سوژه تحقیر ایرانی هامیکنند .. چطور در این موارد سکوت کرده اند و درس اخلاق و فرهنگ و تمدن نمیدهند ؟
این هم باز به کنار چطور بی بی سی و صدای امریکا و من و تو در این موضوع بحث های نوبت شما و روی خط سالی و مالی راه نمیدازند و نظرات مردم ایران را نسبت به این رفتارهای زشت جویا نمی شوند ؟
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 17:22 | | لينك اين پست



جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵
صدا و سیمای کره شمالی
نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 0:6 | | لينك اين پست



پنجشنبه بیست و هشتم مرداد ۱۳۹۵
پیرمرد چشم ما بود

--------------- دکتر مصدق یکی از آخرین عکس هایش را با این شرح به ملت ایران هدیه کرده: « به کسانی که وقتی پای مصالح عموم به میان آید از مصالح خصوصی و نظریات شخصی صرف نظر می‌کنند؛ به کسانی که در سیاست مملکت اهل سازش نیستند و تا آنجا که موفق شوند، مرد و مردانه می‌ایستند و یک‌دندگی به خرج می‌دهند؛ و به آن کسانی که در راه آزادی و استقلال ایران عزیز از همه‌چیز خود می‌گذرند، این عکس ناقابل اهدا می‌شود.
احمدآباد – آبان ماه ۱۳۴۱ بیست و هشت مرداد
"برای دکتر محمد مصدق"
نام بزرگِ تو این واژه ی مُنزه نام پیمبرانه آن "صاد" و "دال" مُحکم آن "قاف" آهنین ترکیبِ خوشِ طنین تشدیدِ دلپذیر "مصدق" مِصداقِ صُبحِ صادق یاد آورِ طلوع رهایی پیشانی سپیده ی فرداست ... "فریدون مشیری"

دکتر مصدق که دولت او با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ساقط شده بود، ۱۳ مرداد ۱۳۳۵ پس از تحمل سه سال زندان به احمدآباد ساوجبلاغ تبعید شد و تا پایان عمر به مدت ۱۰ سال و هفت ماه در این روستا تحت نظر بود ...


نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 2:5 | | لينك اين پست



چهارشنبه بیست و هفتم مرداد ۱۳۹۵
استفاده روسیه با کارت ایران

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی به موضوع استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای عملیات علیه داعش پرداخته و می‌نویسد استفاده از روسیه از این پایگاه برای انجام عملیات‌های خود در سوریه، پیامی برای واشنگتن به همراه دارد که این اواخر مشغول بررسی امکان همکاری نظامی با مسکو است. محتوای این پیام از سوی روس‌ها چنین است: «با ما همکاری کنید، وگرنه ما با دشمنان شما همکاری خواهیم کرد»!

آیا روسیه وقتی با امریکا به توافق برسد ایران را تنها می گذارد ؟!!

نویسنده یا انتخاب متن توسط: فریدون کدخدایی
نوشته شده توسط فریدون کدخدایی در 17:30 | | لينك اين پست


Let's block ads! (Why?)