آشنایی با کدک HEVC x265 یا h265 در فایل‌های ویدئویی

HEVC x265 یکی از کدک‌های محبوب برای کدگذاری فایل‌های ویدئوای (اغلب با فرمت MKV) است که حتماً اگر اهل فیلم و سریال‌های دانلودی باشید، اسمش به گوشتان خورده است.


اگه اهل دانلود فیلم و یا فایل های ویدیویی هستید قطعا این اسم به گوشتون خورده ، هرموقع از بین ورژن هایی فیلم، سریال و فایل ویدئوای که وجود داشت به این کدک برخورد کردید بی درنگ دانلودش کنید!
اول از همه یه توضیح خلاصه از کدک داشته باشیم: کدکها دستوراتی هستند درباره نحوه رمزگذاری (Coding) فایل‌های تصویری یا صوتی بطوریکه آنها از فضای کمتری استفاده کنند مهم‌ترین نقش آنها فشرده سازی جریان تصاویر هم‌زمان با کپچر است.



کدک x265 نوع متن باز h265 می‌باشد. در فیلم‌ها و سریال‌ها اغلب از نوع متن باز آن یعنی x265 استفاده می‌کنند.


مزایای کدک HEVC x265
علاوه بر کیفیت خوبی که این کدک داره نزدیک به ۱۲۰ درصد حجم کمتری نسبت به بقیه کدک ها اشغال میکنه به طور مثال اگه به خاطر اینترنتتون که سرعت بالایی نداره سریال هارو با کیفیت ۴۸۰ دانلود میکردید به کمک این کدک میتونید ۷۲۰ با حجم پایین تری دانلود کنید.
و اما مهم ترین چیز برای پخش کردن فایل هایی از این قبیل باید حتما پلیر خودتون و به آخرین ورژن آبدیت کنید
تنها مشکل این کدک میشه به این مورد اشاره کرد که همه ی پخش کننده ها قادر به پخشش نیستن که البته به زودی باید منتظر اضافه شدن این کدک به دستگاه های پخشی همچون تلویزیون ها ، دستگاه های پخش و … باشیم.

برای پخش فایل های x265 تو گوشی های اندروید ، باید از آخرین نسخه برنامه MX Player استفاده کنید و البته با توجه به فشردگی این کدک ، داشتن سخت افزاری مناسب جهت پخش بدون مشکل بسار مهم هستش و توجه نمایید که در کامپیوترها یا لپ تاپ های قدیمی در صورتی که رم (RAM) یا سیپی یو (CPU) سیستم ضعیف باشد، با مشکل مواجه خواهید شد
برای پخش در Ios هم تنها کافیه از آخرین نسخه برنامه VLC Player استفاده کنید.



پخش کننده‌هایی که از کدک HEVC x256 پشتیبانی می‌کنند:
K-Lite Codec Pack
KMPlayer
VLC Player
POT Player

پخش در تلویزیون های خانگی
برای پخش در تلویزیون های اسمارت ، می توانید گوشی اندروید یا iOS خود را از طریق WIFI و یا کابل به تلویزیون متصل کنید و فیلم خود را از روی گوشی پخش کنید و تصویر آن را در تلویزیون مشاهده نمایید. در حال حاضر تنها TVهای جدید ۴K به طور مستقیم از این کدک پشتیبانی می کنند و باید منتظر آپدیت برای تلویزیون و یا دستگاه پخش خود باشید
در تصویر زیر هم فرق بین ورژن جدید کدک با ورژن قدیمیه خودش یعنی h.264 میشه دید ...






Let's block ads! (Why?)