الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل – از ۹۱ تا ۹۵ | Penguin Update 2016


 
این صفحه، مخصوص الگوریتم پنگوئن گوگل و به روز رسانی های آن است که به طور خلاصه بیان شده و همیشه با مراجعه به همین صفحه می توانید از اپدیت های مهم(نه همه آپدیت ها) الگوریتم پنگوئن گوگل با خبر شوید.
محتوای این صفحه از پایین شروع می شود و آخرین آپدیت ها در بالای صفحه قرار می گیرند.همانطور که در پست الگوریتم های گوگل و موتور های جستجو گفته شد، آپدیت ها علاوه بر اینکه دارای خطا هستند، ممکن است با تاخیر یک روزه تا چند ساله به عبارت ها و وب سایت های فارسی برسند.همچنین به روز رسانی ها به طور پیشفرض، شامل رفع ایراد های نسخه قبلی و بهبود و توسعه نسخه قبلی به روز رسانی هستند.
الگوریتم پنگوئن گوگل، مشهور ترین و جنجالی ترین الگوریتم گوگل است که همیشه حساب کتاب سئوکارانی که به دانسته های قبلی خود عادت کرده اند را به هم می ریزد(به خصوص سئوکاران کلاه سیاه و کلاه خاکستری).گوگل دیگر تقریبا هر روز الگوریتم های خود را تغییر می دهد(جدا از بحث Freshness) و اگر دو سال پیش، هر ۶ ماه، روش های سئو تغییر می کرد، اکنون، هر فصل، هر ماه و گاها هر هفته، روش های سئو و لینک بیلدینگ تغییر می کند که همین موضوع موجب می شود که کمتر کسی بتواند، بر الگوریتم های گوگل و روش های لینک بیلدینگ مسلط شود.زیرا تا بخواهید به الگوریتم جدید، واقف شوید و با تست و تجربه ، بر آن مسلط شوید، الگوریتم تغییر می کند و هر چه که بدست آورده بودید، نابود می شود!
به همین دلیل است که سئو، دیگر مثل سابق نیست، آن هم با این همه رقابت رو به رشد که در ایران (نمی گویم در جهان) در حال وقوع است و این همه تغییرات مکرر گوگل. اینجا دقیقا نمونه بارز مطلبی است که در پست چرا محاسبات ما در سئو، غلط از آب در می آید نوشتم.تجربه و سابقه در سئو، بسیار قابل احترام و خوب است.اما تکیه بر تجربه و سابقه، برای دنیای سئویی که در گوگل خلاصه شده و گوگلی که مدام تغییر می کند، درست نیست! چرا که تجربیات و روش های قبلی سئوکاران به سرعت به زباله دان تاریخ سئو، می پیوندند.به همین علت است که در پست دروغ های سئو گفتم که چرا عبارت های “دکترای سئو، پدر سئو، پیشکسوت سئو” عبارت های دروغین و بی اعتباری هستند.
 
مهر ۹۵ – September 2016 – پنگوئن ۴

بعد از تغییرات اساسی در الگوریتم گوگل و مشاهده تغییرات( بروز رسانی بزرگ گوگل در شهریور ۹۵ ) و نقل قول یکی از سخنگویان گوگل مبنی بر اینکه تغییرات شهریور ۹۵(September 2016) ارتباطی به پنگوئن ندارد، بالاخره خود گوگل، در دوم مهر ماه ۹۵ برابر با بیست و سوم September 2016، خبر از به روز رسانی الگوریتم پنگوئن داد و گفت نسخه چهارم الگوریتم پنگوئن، در رتبه بندی ها اعمال شد و به گفته گوگل، الگوریتم پنگوئن، بخشی از هسته مرکزی الگوریتم گوگل شده و دیگر یک الگوریتم ثانویه و جداگانه ای نیست که برای بهبود نتایج و رتبه بندی های گوگل، اعمال شود.( مشاهده لینک وبلاگ رسمی گوگل درباره پنگوئن ۴ ).
یکی از ویژگی های پنگوئن ۴ این است که در لحظه کار می کند (Real Time Ranking) و دیگر اینطور نیست که اطلاعات، توسط ربات ها جمع اوری شود و بعد از مدت مشخص، در الگوریتم گوگل، محاسبه شود و بعد از مدتی در نتایج تغییرات به وجود بیاید.بلکه در لحظه، رتبه بندی تغییر می کند.و این موضوع باعث می شود که نتایج تلاش های حاصل از بک لینک ها، چه منفی و چه مثبت، خیلی سریعتر نمایان شود.
ویژگی مهم دیگر پنگوئن ۴ این است که با توجه به شاخص های اسپم، رتبه صفحات، کاهش پیدا می کند.یعنی دوباره لینک ها بد، اثر منفی پیدا می کنند(به جای خنثی بودن).
همچنین این آخرین آپدیت پنگوئنی بود که توسط گوگل اطلاع رسانی شد.به روز رسانی های بعدی پنگوئن، دیگر توسط گوگل اعلام نمی شود!
فراموش نکنید، پنگوئن ۴ تنها بخشی از تغییرات الگوریتمی و رتبه بندی گوگل در شهریور و مهر ۹۵ (September 2016) هست و همه تغییرات گوگل در این بازه زمانی، منحصر به پنگوئن نیست.
 

آذر ۹۳ – December 2014 
این به روز رسانی، با فاصله زمانی ۲ تا ۴ ماهه به وب سایت های فارسی رسید و علاوه بر اصلاح ایراد های قبلی و توسعه و بهبود الگوریتم پنگوئن، بخشی از آن مربوط به بازگشت(Recovery) سایت هایی بود که در آپدیت های قبلی پنگوئن، افت کرده بودند و در صدد اصلاح برآمده بودند.بک لینک های بد، به جای تاثیر بد، بیشتر بی تاثیر شدند.

 مهر ۹۳ – October 2014 – پنگوئن ۳
بسیاری از سایت ها، از نتایج گوگل بیش از ۲۰ رتبه دچار افت شدند و سایت های کمی نیز رشد داشتند.این به روز رسانی، یک روز عزا برای سئوکارانی بود که با اپدیت های قبلی پنگوئن به روز نشده بودند.این به روز رسانی، خود انقلابی بیشتر از بروز رسانی اولین نسخه پنگوئن در سال ۹۱ (۲۰۱۲) بود.این الگوریتم با فاصله زمانی یک تا ۴ ماهه، عبارت ها و سایت های فارسی را پوشش داد.

خرداد ۹۲ – May 2013 – پنگوئن نسخه ۲
بسیاری از ایراد های قبلی برطرف شد و گستره تاثیر پنگوئن روی سایت ها و صفحات داخلی و عبارت های جستجو شده، افزایش چشمگیری داشت.

اردیبهشت ۹۱ – April 2012 – رونمای الگوریتم پنگوئن

 
گوگل در بهار ۹۱ با یکی از الگوریتم های جدید آن زمان، به نام پنگوئن، رسما با وب سایت هایی که لینک خرید و فروش می کردند و قوانین گوگل درباره لینک ها را زیر پا می گذاشتند، آغاز جنگ کرد!
قبل از آن، هجوم گسترده ای به بحث خرید بک لینک، و خدمات لینک بیلدینگ اسپم و کلاه سیاه شده بود و سطح وب جهان پر از لینک اسپم بود(و هست).پنگوئن آمد تا با لینک های مصنوعی مبارزه کند.پنگوئن آمد که بگوید، تعداد بک لینک، مهم نیست، بلکه کیفیت بک لینک ها مهم هستند.پنگوئن مانند پاندا، دارای خاصیت تشویقی و تنبیهی بوده و هست.به این معنی که سایت هایی که بک لینک های بی کیفیت و غیر طبیعی دارند را از نتایج حذف یا Penalize می کند و سایت هایی که بک لینک های خوب و طبیعی دارند را، به صدر نتایج می رساند یا افزایش رتبه می دهد.
این که می گوییم، تشویق یا تنبیه، تنها یک تشبیه است.زیرا الگوریتم گوگل به دنبال تنبیه و تشویق نیست.بلکه به دنبال نمایش نتایج بهتر و دقیق تر و معتبر تر به کاربر است.حال، در این الگوریتم، وقتی سایتی به عقب رانده می شود، اسمش را تنبیه و وقتی سایتی رشد می کند، اسمش را تشویق می گذاریم!
وقتی الگوریتم پنگوئن به اجرا در آمد، ایراد های زیادی داشت.سایت های لایق و خوب زیادی از نتایج حذف شدند و بسیاری از سایت های با لینک های اسپم به صدر نتایج آمدند.به مرور، این ایراد ها بر طرف شد و اکنون، دیگر ، کمتر سایتی پیدا می شود که بتواند با روش های نادرست لینک بیلدینگ، از فیلتر پنگوئن ، سالم عبور کند.
هوش مصنوعی گوگل همانند همه الگوریتم های گوگل، روی الگوریتم پنگوئن هم پیاده می شود.زیرا روش های اسپم لینک بیلدینگ قدیم، دیگر از کار افتاده است و هر روز روش های اسپم جدید به وجود می آید.هوش مصنوعی گوگل به پنگوئن کمک می کند که همزمان با تغییر وب مستر ها و روش های اسپم کردن و کلاه سیاه و تغییر وب سایت های جهان، تغییر کند.
مواردی که پنگوئن به آن حساس هست، در زیر و در پست قوانین گوگل درباره بک لینک ، به طور خلاصه اشاره شده است.خیلی ها چون این موارد ابتدایی را نمی دانند فکر می کنند، بک لینک کلا بد است و تاثیر خود را از دست داده است! همچنین، همانطور که من همیشه در سئوروز گفتم، هیچ چیز در سئو مطلق نیست.ممکن است سایت های زیادی را ببینید که لینک بیلدینگ آنها، به مزاج جناب پنگوئن خوش نمی آید اما نتیجه دراز مدت خوبی دارند!حتما مطلب قوانین نانوشته گوگل ، پرستش گوگل، خاصیت تضریبی فاکتور های سئو را مطالعه کنید.
۱- عنوان بک لینک ها. وقتی با یک عبارت بک لینک ایجاد می کنید، گوگل به راحتی شما را جریمه می کند یا لینک های شما را بی اثر می کند.
۲-فالو بودن همه بک لینک ها! در مقاله تأثیر لینک های نوفالو به طور مفصل در این باره صحبت کردیم.
۳-بک لینک های یک شبه و حجمی.برای مثال اگر یک شبه یا در طول یک هفته ۱۰ هزار بک لینک برای شما ایجاد شود، فاتحه سایت خود را بخوانید.حالت دیگر آن این است که هیچ کدام از ۱۰ هزار بک لینک ایجاد شده، کوچکترین اثری نداشته باشد.
۴-بک لینک های کامنتی اسپم! یعنی با کلمه کلیدی در سایت های مختلف، کامنت اسپم بگذارید و به خود لینک دهید.گوگل تا حدودی می تواند محتوای کامنت ها و اسپم بودن آنها را تشخیص دهد!حتی اگر هم کامنت شما اسپم نیست، بهتر است این کار را نکنید.
۵-بک لینک های وسط متن مصنوعی که برای درج کلمات کلیدی و افزایش رتبه از آنها استفاده شده است! در این باره در مقاله پست مهمان و بک لینک های وسط متن، صحبت کردیم.
۶-خرید یا فروش هر گونه بک لینک فالو! هرگونی پولی که برای بک لینک رد و بدل شود، با آن برخورد می شود.البته اینکه گوگل چگونه می تواند بک لینک های خریداری شده را تشخیص دهد و اگر هم تشخیص دهد ، در صورتی که سایتی واقعا لایق و مفید باشد، چگونه باید با آن برخورد کند، خود، بحث مفصلی است که در کلاس های آموزشی سئو ، به آن می پردازیم.
۷-بک لینک های مخفی .لینک هایی که برای کاربر قابل مشاهده نیستند و توسط رنگ، CSS و جاوااسکریپت مخفی شده اند.گوگل با وجود اینکه درک نسبتا خوبی برای درک محتوای سایت از دید یک کاربر(نه ربات) دارد و تا حدودی می تواند جاوااسکریپت و css را درک کند، هنوز در تشخیص بک لینک های مخفی، ضعف دارد و استفاده از بک لینک های مخفی، هنوز که هنوزه یکی از روش های کلاه سیاه امروزی (۲۰۱۵ میلادی – ۹۴ خورشیدی) به شمار می رود.
۸- بک لینک هایی که به قصد لینک بیلدینگ در امضا و داخل محتوای انجمن ها و تالار های گفتگو ایجاد شده اند.
۹- لینک های تبادلی دو طرفه و سه طرفه
۱۰-استفاده از نرم افزار های ایجاد لینک و درج لینک در سایت های بی کیفیت ثبت لینک مثل سایت های مزرعه لینک و سایت های فهرست(دایرکتوری) بی کیفیت.
شاید با خود بگویید پس چه کار کنیم؟گوگل که همه راه ها را ممنوع کرده است! اگر دوست دارید به حرف گوگل گوش کنید، باید اصلا لینک بیلدینگ نکنید.بلکه باید محتوای خوب بنویسید تا دیگران شما را لینک کنند.اما برای چالش این حرف، مقاله لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شود و محتوا پادشاه نیست،نوشته شده است! راه دیگر هم برندینگ قوی است که هزینه بسیار بالایی را می طلبد.مقاله برندینگ دست برتر سئو را بخوانید.