طبقه بندي نقشه ها بر اساس نوع محتوا و زمينه کاربردي

کليه نقشه ها از اين ديدگاه به دو گروه بزرگ زير قابل تقسيم­بندي است.
الف: نقشه­هاي عمومي [۱]
در نقشه­هاي عمومي، منحصراً پديده­هاي فيزيکي نسبتاً ثابت طبيعي (مانند کوه­ها و جنگلها) و انساني (مانند شهرها، جاده­ها) که شکل مشخصي دارند، ديده مي­شوند. از اين رو به غير از مختصات جغرافيايي و مرزها، تمام علائم ديگر از نوع علائم حقيقي است. گروه زيادي از اين نقشه­ها کوچک مقياس بوده و پراکندگي پديده­هاي کلي و عمومي را نشان مي­دهند.
نقشه هاي عمومي عبارتند از:

نقشه­ هاي جهاني: اين نقشه­ها بيشتر در قالب سيستم­هاي تصوير منفرد، پراکندگي يک يا چند موضوع جغرافيايي را نشان­ مي­دهند.
نقشه ­هاي قاره­اي: اين گروه از نقشه­ها عمدتاً در قالب سيستم­هاي تصوير مخروطي، ويژگي­هاي مشترک کشورهاي موجود در يک قاره را نشان مي­دهند.
نقشه­ هاي منطقه­اي: اين گروه از نقشه­ها، پراکندگي يک يا چند پديده را در قالب تقسيم­بندي مناطق از ديدگاه اقتصادي، سياسي و يا نظامي نشان مي­دهند.
نقشه­ هاي کشوري: فراوان­ترين گروه از نقشه­هاي عمومي، نقشه­هاي کشوري است. اين نقشه­ها مشترکات موجود در يک کشور را به صورت ناحيه­اي يا تقسيمات سياسي نشان مي­دهند.
نقشه­ هاي توپوگرافيک: در ميان انواع نقشه­ها اعم از نقشه­هاي عمومي و ويژه، اهميت نقشه­هاي توپوگرافي از همه بيشتر است. زيرا نقشه­هاي توپوگرافي به عنوان نقشه مادر يا پايه براي ساير نقشه­ها محسوب مي­گردند. چون ساير نقشه­ها، چيزي جز نقشه توپوگرافي ساده شده از يک رديف نقشه و يا تاليفي از نقشه­هاي توپوگرافي با کيفيت­هاي مختلف نمي­باشند. تهيه پاره­اي از نقشه ها نظير: نقشه­هاي شيب، سطح بندي، هاشور و نقشه­هاي سايه روشن، بدون استفاده از اين نقشه ها امکان پذير نيست.

نقشه هاي توپوگرافي نقشه­اي است که علاوه بر دو بعد فاصله و مساحت بعد سوم را نيز نمايش مي­دهد. اين نقشه­ها اطلاعات بعد سوم يعني ناهمواري و اختلاف ارتفاع را به وسيله منحني­هاي ميزان از طريق نمايش دره ها و تپه ها بيان مي کنند. خطوط قهوه اي رنگ در نقشه هاي توپوگرافي، خطوط تراز اختلاف ارتفاع نقطه را در راستاي عمودي نشان مي دهند. بنابراين، اين ويژگي باعث تمايز آنها نسبت به نقشه هاي پلانيمتري يا مسطحه مي گردد.
اغلب نقشه هاي توپوگرافي، علاوه بر اطلاعات ارتفاعي، پاره اي از اطلاعات پلانيمتري يا مسطحه از قبيل، پهنه هاي آبي، راه­هاي ارتباطي، پوشش گياهي، آباديها، مرزهاي سياسي و ناحيه اي و نظاير آن را نيز شامل مي گردند. همچنين نقشه هاي توپوگرافي، ابزاري ارزشمند براي مطالعات مهندسي و زمين شناسي محسوب مي گردند.
الف: نقشه­هاي ويژه [۲]
نقشه­هاي ويژه همان نقشه­هاي موضوعي [۳] هستند. نقشه­هاي موضوعي، در مقابل نقشه­هاي توپوگرافي، فقط به يک موضوع يا نحوه پراکندگي و يا وجه خاصي از يک موضوع معين تاکيد داشته و آن را نمايش مي­دهند. مهمترين نقشه­هاي ويژه عبارتند از:
نقشه­ هاي ناوبري هوايي يا چارتهاي هوانوردي [۴] : اين نقشه­ها در حمل و نقل هوايي و راهبرد هوايي، مورد استفاده قرار مي گيرند. اين نقشه ها هم براي پهنه هاي خشکي و هم براي درياها ترسيم مي­شوند. محتواي چارتهاي هوايي مربوط به خشکي ها، همان نقشه هاي توپوگرافي است، با اين تفاوت که پديده هاي غير ضروري از آنها حذف گرديده است و اطلاعات لازم براي امر هوانوردي از قبيل فرودگاهها (به تفکيک کشوري، نظامي يا مشترک و کيفيت باند آنها) مناطق خطرناک از نظر پرواز هواپيما يا مناطق پرواز ممنوع و غيره روي آنها اضافه شده است. علاوه بر اين، سيستم تصوير نقشه، انحراف مغناطيسي و انحراف شبکه نيز از مشخصات اصلي اين نقشه ها مي باشد.
[۱] – General map
[۲] – Special Map
[۳] – Thematic Map
[۴] – Aviation air navigation maps

نقشه­ هاي دريانوردي يا چارت­هاي دريايي [۱] : محتوي نقشه­هاي دريانوردي نيز شبيه نقشه­هاي ناوبري هوايي است. با اين تفاوت که در اين گروه از نقشه­ها، روي مسائل کشتيراني تاکيد گرديده است. بنادر، لنگرگاهها، فانوسهاي دريايي، مناطق کم عمق، صخره­هاي پنهان، خطوط ساحلي در حالت جزر و مد از آن جمله­اند. در نقشه­هايي که براي کشتيراني در اقيانوسها تهيه مي­شود، مسير جريانهاي دريايي، انحراف مغناطيسي، محل ديده شدن کوههاي يخي و نظاير آن به اطلاعات قبلي اضافه مي­شود. اين نقشه­ها براي استفاده در زمينه­هاي حمل و نقل دريايي، ماهيگيري و اهداف نظامي تهيه مي­شود و در اغلب مسائل جغرافياي طبيعي و انساني، نيز که با ساحل و دريا مرتبط هستند از نقشه هاي مذکور به عنوان يک ابزار مهم استفاده مي شود.

[۱] – Marine Navigation Map

نقشه­ هاي راه : اين نقشه­ها در ارتباط با هدف تهيه آنها، از تنوع زيادي برخوردارند. اما در تمامي آنها بر روي جاده­ها تاکيد شده است. راه­هاي ارتباطي در اين گروه از نقشه­ها، عموماً بر اساس اهميت آنها، طبقه بندي شده است (اتوبان، آسفالته، شوسه، خاکي و…). فواصل در مسير راه­ها اغلب ثبت شده و محل پلها، گردنه­ها، تونلها و همچنين هتلها، پارکينگها، پمپ بنزين و ساير خدماتي که رانندگان به آنها نيازمندند، در روي اين نقشه­ها ترسيم شده است.


نقشه ­هاي توريستي و گردشگري : هدف نقشه­هاي توريستي کمک به افرادي است که براي ديدن نقاط جالب مسافرت مي­کنند. بنابراين محتوي اين نقشه­ها، ترکيبي از نقشه­هاي راه و نقشه­هاي شهري است که اطلاعات ديگري به آنها اضافه شده است. از آنجا که علايق توريستها يکسان نيست، از اين رو اين گروه از نقشه­ها با توجه به اهداف توريست­ها تفکيک و تاکيد شده است، براي نمونه توريست­هايي که به بازديد اماکن تاريخي کرمان علاقمند هستند، در نقشه­هاي تهيه شده، روي اماکن تاريخي تاکيد شده است و عموماً از گروه نقشه هاي پراکندگي تصويري است. يا افرادي که به پديده­هاي طبيعي (پارکها، کويرها، چشمه­هاي آب گرم و…) علاقمندند. يا پراکندگي مکانهاي داراي استعدادهاي ورزشي مانند موقعيت قله ها براي کوهنوردي، ورزشگاهها، ورزشهاي هوايي، کويرنوردي و نظاير آن در روي نقشه ها مشخص شده است.




نقشه­ هاي شهري و نقشه­هاي ثبت املاکي (کاداستر) : نقشه­هاي شهري در واقع نقشه­هاي توپوگرافيک بزرگ مقياس (پلان­ها) هستند که فقط نمايش شهر و حومه آن، موضوع مورد تاکيد آنهاست. اين نقشه­ها براي حل مسائل اداري، اقتصادي، جمعيتي، ترافيک و نظاير آن در شهرها تهيه مي­شود. تمام جزئيات مربوط به شهر از قبيل خيابان­ها، کوچه­ها، ميدان­ها، ايستگاه­ها، بناهاي مهم، پارکها و … را مي­توان در اين نقشه­ها ديد. ساختمانهاي دولتي و مهم به صورت واضح­تر نشان داده شده است. اين نقشه­ها پايه تحقيقات در جغرافياي شهري است.

نقشه­هاي ثبت املاکي (کاداستر) نيز شبيه نقشه­هاي شهري است. ولي در اينجا مناطق مسکوني و همچنين زمين­هاي زراعي برحسب مالکيت از همديگر تفکيک شده است. مقياس اين نقشه­ها ممکن است از نقشه­هاي شهري نيز بزرگتر باشد. زيرا تمام خطوط در روي آن، متناسب با مقياس نقشه رسم مي­شود، تا بتوان وسعت مناطقي را که تحت يک پلاک به ثبت رسيده است، از روي آن اندازه گرفت.

نقشه­ هاي الگو : نقشه­هايي که اهداف پيش بيني شده را طراحي مي­کنند. بديهي است، اين اهداف به صورت يک گروه از علائم به نقشه­هاي موجود اضافه مي­شوند که در زمان تهيه نقشه در روي زمين وجود ندارند. مهمترين آنها نقشه هايي است که توسط شهرداريها، براي مناطق شهري ترسيم مي­گردند. احداث معابر جديد، تعريض معابر قديمي و يا تعيين کاربريهايي جديد قبل از آنکه اقدامي در زمينه ايجاد آنها در محدوده شهر انجام گيرد. براين اين منظور، ابتدا يک نقشه الگو ترسيم مي­گردد و سپس فعاليت ها بر اساس حدود تعيين شده، در روي اين نقشه­ها صورت مي­پذيرد. هدف تعدادي ديگر از نقشه­هاي الگو، نمايش کيفي نظام موجود در زمينه پراکندگي عناصر معين مي­باشد. نقشه­هاي شبکه زهکشي يا نقشه­هايي که الگوي سکونتگاه­ها را نشان مي­دهند، مشخص ترين نمونه از اين نقشه­هاست.