باندهای لندست TM و +ETM




باندهای لندست TM و + ETM


  – باند ۱ به دلیل نفوذ خوب در آب و ایجاد تصاویر مناسب برای مطالعات و تحقیقات مربوط به کف سواحل دریا قرار گرفت. این باند همچنین توانایی تفکیک خاک و سنگهای سطحی را از پوشش گیاهی و برای بررسی ویژگی های فرهنگی را دارد. توده های دود بوضوح در این باند آشکار هستند. با توجه به پراکنش جوی تصویر باند ۱ کدر و غیر واضح می شود.
– باند ۲ نسبت به گل آلودی و رسوبات آب حساس می باشد. بدلیل استقرار در حداکثر انعکاس طیف سبز، می تواند برای تفکیک کلاس های پوشش گیاهی بکار رود. همچنین برای شناسایی ویژگی های دست ساز بشر مفید است.
– باند ۳ در منطقه قوی جذب کلرفیل و منطقه انعکاس قوی برای خاک داده ثبت می نماید، بنابراین یک باند بسیار عالی برای تفکیک گیاه از خاک است. همچنین ناحیه طیفی مناسبی برای تشخیص پوشش برف و تفکیک مناطق شهری و روستایی است.
– باند ۴ در بهترین منطقه طیفی برای تشخیص گونه های گیاهی و شرایط آنها ااز آنجایی که آب جذب کننده قوی مادون قرمزنزدیک است، از آن نیز برای جانمایی توده های آبی ، تفکیک میان خاک خشک و مرطوب و اخذ اطلاعات در مورد زمین های مرطوب ساحلی ، مرداب ها و مناطق سیلابی استفاده می شود.
– باند ۵ (مادون قرمز متوسط )مشخص کننده تغییرات آب موجود در سلولهای برگ است. (کاهش انعکاس بمعنای افزایش آب می باشد) ، که می تواند مربوط به گونه های گیاهی و یا استرس باشد (گونه گیاه شاداب در مقابل گونه چوبی ). باند ۵ نیز برای تعیین مقدار رطوبت خاک مفید است . این باند به ویژه به وجود یا عدم وجود فریک آهن یا هماتیت در سنگ ها است (افزایش ترکیبات آهن بایعث ازدیاد انعکاس شمی شود)، باند ۵ می تواند برای تفکیک نمودن برف (تن روشن) و ابر (تن تیره) مورد استفاده قرار می گیرد.این توانایی ابزار مفیدی برای نظارت بر پوشش برف و پیش بینی رواناب ذوب خواهد بود.
– باند ۶ (مادون قرمز حرارتی ) کاربردی در نقشه برداری حرارتی مانند تخمین رطوبت خاک، شناسایی انواع مختلف سنگ ها و تشخیص آلودگی حرارتی در توده های آب است.
– باند ۷ (مادون قرمز متوسط) منطبق با باند جذبی مهم ناشی از مواد معدنی آبدار ( خاک رس ، میکا و برخی اکسید سولفات ها ) است. این خصوصیت ارزشمند تصویر باند ۷ در سنگ شناسی و نقشه برداری برای تشخیص مناطق خاک رس دگرسان (Alter) شده (تن تیره) همراه مس مفید می باشد. همانند باند ۵ این باند نیز نسبت به تغییر مقدار رطوبت گیاه و خاک حساس می باشد.
– باند های ۴ و ۷ متاثر از بخار جوی نیستند. تصاویر باند های ۶ و ۷ نمی توانند توده های دود را به دلیل اینکه طول موجشان بزرگتر از قطر ذرات دود است ، نشان داده و در آن نفوذ می کنند . باند های ۵ و ۷ درابر های نازک نیز نفوذ می نمایند.
– رنگ آبی – سبز آب دریاچه ، رودخانه و در استخرها در تصویر به دلیل بازتاب متوسط آنها در باند های ۱ و ۲ (آبی و سبز) ، و مقدار انعکاس کمی در باند ۳ (قرمز) و تقریبا صفر در باند های ۴ ، ۵ و ۷ (مادون قرمز نزدیک میانی) است.
– بازتاب از جاده ها و خیابان های شهری در باند ۴ است.
– بازتاب کلی از محصولات کشاورزی ، زمین گلف و جنگل ها در باند ۴ بیشترین است.
– اشیاء در درجه حرارت محیطی زمین ، انرژی خود را در طول موج های ۸ تا ۱۴ میکرو متر ساطع می نمایند که در تصویر باند ۶ ثبت می گردد. در یک روز تابستان در تصویر حرارتیTM6 جاده ها ومناطق شهری بالاترین درجه حرارت تابشی و توده آب پایین ترین درجه تابشی را دارند. اشیاء فوق العاده داغ از قبیل جریان مواد مذاب آتشفشانی ، آتشسوزی جنگل ها و غیره می توانند در طول موج های کوتاه تر از مادون قرمز حرارتی مانند باند مادون قرمز متوسط TM7ثبت شود.