جهان ما


 
چیزی که مدتهاست ذهنم را مشغول کرده ،‌مساله رفع تکلیفی شدن انسانهای این زمانه است گویی همه مان فقط می خواهیم خودمان را خلاص کنیم و بگویی من کارم را انجام داده نتیجه اش به من مربوط نیست .
یاد همان داستان معروف بخیر که عده ای زمین را می کندند و عده ای هم پرش می کردند این وسط کسانی که باید کار دفن لوله ها را انجام می دادند هنوز نرسیده بودند و دو گروه اول هم فقط می خواستند ادای تکلیف کنند و کاری به نتیجه نداشتند.
در محیطی که من کار می کنم سرو کارم با تحصیلکردگان و اقشار فرهنگی جامعه است ولی این قضیه به وفور دیده می شود .
استادی که فقط می رود سر کلاس و جز وه های تکراری چندین ساله اش را ارائه می دهد . دانشجویی که فقط برای اینکه عنوان دانشجو را چند صباحی داشته باشد می آید و می رود و کارمندی که هر روز می آید و از 8 ساعت کار شاید به جرات بگویم 2 ساعت هم کار مفید انجام نمی دهد .
سیستم معیوبی که انگار علاجش به این راحتی ها نیست.
در خانواده ها و جمع دوستان هم همین قضیه به وضوح دیده می شود . برای انجام وظیفه به دیدن بزرگتر ها می رویم و نه برای لذت بردن از در کنار آنها بودنشان . تند و تند می خواهیم از خانه هایشان بیرون بزنیم و در حریم امن خانه هایمان بخزیم و یا همان جا هم گوشی به دست هستیم تا زمان بگذرد.
به مهمانی ها که دعوت می شویم سخت می پذیریم و یا برای انجام وظیفه آن ساعات را تحمل می کنیم.
به ندرت با شوق به جشنهای عروسی می رویم و در اغلب اوقات عذر خواهی می کنیم به خاطر عدم حضور ولی انجام وظیفه که همان کادوست را حتما می فرستیم.
در سوگ ها سوک سوکی می کنیم و گاهی بافرستادن پیامک یا سبدی گل با  روبان مشکی عذرخواهی می کنیم.
دیروز خواهر زاده ام با منزل پدرم تماس گرفت و من گوشی را برداشتم بعد از صحبت با من که می دانستم زودتر دوست دارد که خلاص شود و به دیدن برنامه تلویزیونی اش بپردازد گفت: به پدر جون بگویید من زنگ زدم و ایشان منزل نبودند .
به او گفتم خب می توانی به همراهش زنگ بزنی . جوابی که این بچه 10 ساله به من داد ذهن من را بیشتر دچار چالش کرد و بهانه نوشتن این یادداشت شد.
یعنی این بچه از 10 سالگی یاد گرفته که بگوید من وظیفه ام را انجام دادم حالا اگر پدربزرگم نبود مشکل من نیست .
واقعا به کجا می رویم ؟
چه بر سرمان آمده ؟
معنای انجام وظیفه را با رفع تکلیف کاملا اشتباه گرفته ایم و دلمان خوش است که جای گله و شکایتی باقی نمی گذاریم .
 
نوشته شده در شنبه چهارم دی ۱۳۹۵ساعت 10:59 توسط صدیقه نظرپور| | Let's block ads! (Why?)