ایجاد منوها و ابزارهای سفارشی در ArcMap

گاهی اوقات لازم است که نسبت به ایجاد یک جعبه ابزار و فراخوانی ابزارهای پرکاربرد اقدام کرد.
در این قسمت به توضیح چگونگی سفارشی کردن محیط نرم افزار، ایجاد جعبه ابزار، تغییر نام، تغییر فهرست، تغییر متن منوها، جابجایی ابزارها و… می پردازیم.
ایجاد یک جعبه ابزار
برای ساخت جعبه ابزار مورد نیاز خود در محیط ArcMAP بر روی منوی Customize کلیک کرده و از منوی ظاهر شده گزینه Customize mode را انتخاب نمائید.





در پنجره Customize بر روی برگ Toolbars کلیک کنید و بر روی دکمه New کلیک کنید.
در پنجره New Toolbar نامی را برای نوار ابزار خود تعریف کنید و بر روی دکمه Ok کلیک کنید تا به لیست نوار ابزارها افزوده شود.





حال یک نوار ابزار تو خالی به محیط نرم افزار افزوده می شود.
اگر بخواهید نام نوار ابزار را تغییر دهید در برگ Toolbars پس از انتخاب نوار ابزار بر روی دکمه rename کلیک و نام جدید را وارد نمائید.
با کلیک بر روی دکمه delete نوار ابزار انتخاب شده پاک می شود.
اضافه کردن ابزار:
برای اضافه کردن ابزارهای مورد نیاز خود به جعبه ابزار ایجاد شده، پس از ساخت جعبه ابزار در پنجره Customize بر روی دکمه Commands کلیک کنید و از کادر Categories گروه ابزاری مورد نیاز را انتخاب و از کادر Commands ابزار مورد نیاز را انتخاب و آن را با عمل Drag به نوار ابزار ایجاد شده منتقل نمائید.





در شکل زیر جعبه ابزار ایجاد شده با نام جدید را مشاهده می کنید.





در صورتی که ابزاری را به اشتباه به نوار ابزار اضافه کردید برای پاک کردن آن، ابزار را انتخاب و به خارج از نوار ابزار منتقل کنید که به صورت اتوماتیک از نوار ابزار حذف می شود.
افزودن یک منوی خالی:
در صورتی که نیاز باشد یک منو به نوار ابزار اضافه کنید در پنجره Customize  بر روی برگ Commands کلیک کنید و در کادر Categories در آخر لیست بر روی [New Menu] کلیک کرده و از کادر Commands گزینه New Menu را با موس انتخاب و به جعبه ابزار خود اضافه نمائید.
به همین ترتیب می توانید زیر منوها را نیز به منو های ایجاد شده اضافه نمائید مانند شکل زیر.





تغییر نام منوی ایجاد شده:
برای تغییر دادن نام منوی ایجاد شده و یا هر منویی بر روی آن راست کلیک کرده و از لیست باز شده موس را بر روی Name قرار داده و نام جدید را وارد نمائید و Enter را بزنید.





افزودن آیکن به منو:
بر روی منویی که می خواهید آیکنی به آن افزوده شود راست کلیک کنید و از لیست باز شده بر روی Change button image کلیک کنید و آیکن مورد نظر خود را انتخاب نمائید .





تغییر نحوه نمایش یک ابزار:
گاهی اوقات لازم است علاوه بر نمایش آیکن یک ابزار، نام ابزار را نیز مشاهده کنیم.
پس از باز کردن پنجره Customize بر روی ابزاری که می خواهید نام آن نمایش داده شود راست کلیک کرده و از لیست باز شده گزینه Image and text را انتخاب نمائید.





The post ایجاد منوها و ابزارهای سفارشی در ArcMap appeared first on مجله اینترنتی GIS|RS|GPS .