آموزش ابزار تحلیلی Spatial Join در ArcGIS

ابزار Spatial join برای انتقال ویژگی های موجود در جدول اطلاعاتی یک نقشه به نقشه دیگر بکار گرفته می شود. این انتقال ویژگی ها بر اساس روابط مکانی بین عوارض موجود در دو نقشه صورت می پذیرد.
ویژگی های کلی ابزار Spatial Join

⇐⇐ -انتقال ویژگی های جدول اطلاعاتی بر اساس رابطه مکانی عوارض هدف صورت می پذیرد.
⇐⇐ -به صورت پیش فرض تمامی ویژگی های جدول اطلاعاتی به نقشه هدف به صورت کامل کپی می شود. مگر اینکه تعیین کنید فقط ویژگی های خاصی به نقشه هدف منتقل گردد.
⇐⇐ -همیشه دو فیلد جدید Join_count و Target_FID به نقشه خروجی اضافه می شود. فیلد Join_Count بیانگر تعداد رکوردهای هماهنگ با نقشه و عوارض هدف است که در ستون Target_FID قرار گرفته است.
⇐⇐ -اگر گزینه Join_One_To_many انتخاب شود، فیلد دیگری نیز با نام Join_FID به نقشه خروجی اضافه خواهد شد.
⇐⇐ -اگر گزینه Join_One_To_Many انتخاب شود، ممکن است برای هر عارضه از نقشه هدف، بیش از یک ردیف در جدول نقشه خروجی ایجاد گردد. ستون Join_FID مشخص می کند که کدام ویژگی ها به کدام عوارض نقشه هدف متصل شده است. مقدار -۱ در این فیلد نشان می دهد که هیچ عارضه ای رابطه مکانی با عوارض موجود در نقشه هدف ندارد.
⇐⇐ -در صورتی تمامی عوارض نقشه هدف در نقشه خروجی خواهد بود که یا: گزینه Join_One_to_One انتخاب شده باشد یا اینکه گزینه Keep all Target features فعال باشد.
⇐⇐ -قوانین ترکیب در بخش Field Map of join features فقط برای عوارض موجود در نقشه Join Features زمانی که بیش از یک عارضه با عوارض هدف هماهنگ باشد کاربرد دارد. مثلاً اگر سه عارضه دارای ویژگی های ۱۵٫۵ و ۲٫۵ و ۳٫۵ باشند و پارامتر Merge rule هم بر روی Mean تنظیم شده باشد، نتیجه نهایی ۶٫۱ خواهد بود. مقادیر خالی در این محاسبات بکارگرفته نمی شوند.
⇐⇐ -اگر در بخش Match Option گزینه های Closest یا Closest Geodetic تنظیم گردد، این امکان وجود دارد یک در فاصله تعیین شده بیش از دو عارضه هدف وجود داشته باشد. در این صورت یکی از عوارض به صورت تصادفی انتخاب می گردد، برای انتخاب عوارض دوم و سوم به بعد از ابزار Generate Near Table استفاده کنید.
⇐⇐ -اگر یک عارضه Join رابطه مکانی با چند عارضه هدف داشته باشد، به تعداد عوارض هدف، این عارضه هم شمارش می شود. مثلا اگر یک عارضه نقطه ای در سه عارضه پلیگونی باشد، این عارضه نقطه ای سه بار شمارش می گردد، برای هر پلیگون یک بار.
⇐⇐ -فیلدهای هم نام نداشته باشند.


ابزار Spatial Join یکی از مهمترین ابزارهای نرم افزار ArcGIS است که در گروه ابزارهای تحلیلی جای می گیرد.

عوارض وکتوری موجود در نقشه ها در سه گروه نقطه ای و خطی و پلیگونی دسته بندی می شوند
این عوارض ممکن است نسبت به یکدیگر روابط مکانی خاصی داشته باشند.
بر اساس روابط مکانی خاص بین عوارض موجود در نقشه ها می توان از عملگرها و ابزارهای خاصی استفاده نمود
آموزش نمونه عملی و کاربردی با یک مثال
مهمترین ابزارهای موجود برای تعیین روابط مکانی بین عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود
Intersect

Within

Contain

Indentical

Boundary

Share


Center


در ادامه بخوانید:
آموزش ابزار تحلیلی Erase
آموزش ابزار تحلیلی intersect
آموزش ابزار تحلیلی identity
آموزش ابزار تحلیلی split
آموزش ابزار تحلیلی Union
======================
برای تسلط به نرم افزار ArcGIS یک مجموعه فیلم آموزشی در قالب ۲۰۰ جلسه تهیه شده که می توانید آن را از لینک زیر تهیه نمایید.

The post آموزش ابزار تحلیلی Spatial Join در ArcGIS appeared first on مجله اینترنتی GIS|RS|GPS .