کار خیر را به اشتراک بگذار

همین اول بگم ربطی به وبلاگ نویسی نداره ولی هر چی باشه از این همه تبلیغاتی که میشه توی انجمن بهتره!


سلام خدمت دوستان عزیز

امیدوارم توی این روز های آخر ماه مبارک رمضان دعا گوی ما هم باشید.

امروز میخوام براتون از کار خیر بگم، اونم کار خیر در فضای مجازی.

میگن گاهی کارهای بزرگ از ایده‌های کوچک سرچشمه می‌گیره . شاید باورتون نشه اما خیریه «همت» کارش روا با یه پیامک شروع کرد. مهدی قمصریان می‌گه:

نقل قول: شهریورماه پنج سال قبل بود که یکی از دوستانم برایم پیامکی فرستاد که در آن برای تهیه یخچال جهیزیه خانواده‌ای نیازمند و آبرودار پول خواسته بود. آن زمان کمی ‌دستم تنگ بود. همین پیامک را برای گروهی از دوستان فرستادم. با مشارکت تعدادی از آنها هزینه خرید آن یخچال تأمین شد.

 

او از همان زمان تصمیم گرفت که با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی، کمک‎های مردمی‌ رو جمع‎آوری کنه. شیوه کاری این خیریه اینجوریه که پولی به نیازمند نمیده بلکه خودش وارد میدان می‌شه و اونچیزی رو که نیازمند به اون نیاز داره، تهیه می‌کنه؛ از دارو گرفته تا هزینه‌های درمان و معاش زندگی.

 



 

اشتراک گذاری کار خیر

قمصریان خیریه دیجیتالی «همت» رو راه‎اندازی کرده و حالا حدود پنج ساله که مردم می تونند در دنیای مجازی هم کمک کنند. این خیریه در نشانی اینترنتی  hemmat110.com  خلاصه شده  که البته شماره ثبت هم داره.

 

خب حالا میخوام براتون دو نمونه رو ذکر کنم که با همین اشتراک گذاری کار خیر به انجام رسیده.

 

۱- قصه علی تیموری

شاید شما هم قصه علی تیموری رو یادتون باشه. پسر دانشجویی که سال گذشته به خاطر برق‎گرفتگی، دو دستش رو قطع کردن. تازه‎داماد بود و اول زندگی این مشکل براش پیش اومد. یک عکاس خبری در گزارشی تصویری، زندگی ایشون رو روایت کرد و آدرس این گزارش در شبکه‌های اجتماعی دست ‎به ‎دست چرخید. خیریه «همت» پای کار اومد، تمام کمک‎های مردمی ‌رو جمع کرد و دو تا دست مصنوعی برای علی خرید.

 

به گفته قمصریان، خیریه «همت» با اعتقاد به ضرب‌المثل «قطره‎قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»، ذره‎ذره کمک‎های مردمی‌ رو جمع می‌کنه تا گره از مشکلی باز کنه. به باور ایشون ، شاید ما مثل خیلی از افراد متمکن و ثروتمند توانایی مالی زیادی برای انجام کارهای خیر نداشته باشیم اما وقتی کنار هم قرار می‌گیریم، حتی با رقم‌های کوچک هم قادریم بعضی گره‌ها رو باز کنیم. همین بهانه کافی بود تا چند نفر رو دور هم جمع کنن که یک خیریه مجازی رو راه بندازن؛ خیریه‎ای که مسبب کارهای خداپسندانه‌ شده است. شرح هر کمکی هم در قالب «گزارش‌های مهربانی» روی پورتال این خیریه بارگذاری مییشه تا مردم در جریان ریال‌هایی که هدیه می‌کنن، باشن. «همت» دو اولویت اصلی در کارش داره
۱)  ‌تهیه جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند
۲) اعطای کمک‌های بلاعوض برای مصارف دارویی و درمانی
اما تلاش‌های این خیریه به همین جا ختم نمیشه و اگر کار خیر دیگری هم پیش بیاد که اولویت اون ثابت بشه، برای انجام اون اقدام میکنه. تهیه سبد غذایی برای خانواده‌های نیازمند هم از کارهایی بود که در آستانه ماه مبارک رمضان انجام دادن.

 

۲- کمک به بچه‌های لب مرز

کارهای خیر فقط در قالب کار گروهی و تشکیلاتی نمیگنجن، بعضی وقت‌ها یک نفر هم میتونه به ‎تنهایی مسبب کار خیر بشه. مقداد باقرزاده معلم یک دبستان در روستایی نزدیک مرز ترکمنستان هست. او با راه‎اندازی صفحه اینستاگرام «دبستان معرفت» کمک‎ های مردمی‌ زیادی رو برای دانش‎آموزان روستای ترکمن‎نشین «آیرقایه» جذب کرده . ایشون ماجرای راه‎اندازی این صفحه رو چنین تعریف می‌کنه:

نقل قول: اول صفحه شخصی خودم بود. عکس‌هایم با بچه‌های مدرسه را می‌گذاشتم و دیدم که بازدیدکنندگانم بیشتر شدند. همین شد که نام صفحه را به «دبستان معرفت» تغییر دادم. جالب اینکه در اکثر صفحات اینستاگرام حتی افراد مشهور نظرات مخالف و بعضاً توهین‌‏آمیزی می‌گذارند ولی این صفحه اصلاً چنین کامنت‌هایی نداشته است.

 

این صفحه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دنبال‎کننده داره. باقرزاده درباره هدایایی که از راه این صفحه مجازی برای بچه‌های مدرسه‎ای محروم در نقطه صفر مرزی به دستش رسیده، میگه:

نقل قول: هدایا متفاوت است؛ از دفتر و کتاب گرفته تا وجه نقد. وقتی هدیه ه‏ایی می‌رسد، بچه‌ها حسابی خوشحال می‌شوند چون روستا، محروم و دور از امکانات است. برای گرفتن هدایای نقدی هم آدرس خانه خودمان را می‌دادم

 

او دستشویی مدرسه رو با کمک‌های مردمی ساخت چون برای تأمین پولش مشکل داشتند. کل بودجه مدرسه برای یک‌سال، ۱۰۰ هزار تومان هست! با این پول چیکار میشه کرد؟ این معلم جوان توضیح میده که:

نقل قول: گاهی برایمان کتاب زبان انگلیسی هدیه می‌رسد و در ساعات فراغت، با بچه‌ها کلمات انگلیسی کار می‌کنم. بچه‌ها خیلی زود یاد می‌گیرند و با استعدادند.

 

جالبه که یک رایانه هم از طریق این صفحه مجازی به بچه‌های مدرسه هدیه شده . یک جراح مغز و اعصاب از شیراز بعد از دیدن صفحه اینستاگرام، به‎صورت تلفنی با معلم جوان صحبت میکنه. ایشون بدون معرفی خودش، مبلغ ۲ میلیون تومان به حساب معلم واریز میکنه تا برای بچه‌ها رایانه و دیتا ویدیو پروژکتور بخره. مبالغ دیگری هم واریز شده تا برای بچه‌ها لوازم‌التحریر و لباس و کفش تهیه بشه. باقرزاده به ‎تنهایی و با ایجاد یک صفحه در فضای مجازی تونست بچه‌های یک مدرسه محروم و مرزی رو از نظر امکانات و تجهیزات تأمین کنه و مهربانی رو از اتاق عمل یک جراح در شیراز به پشت نیمکت‌های دانش‌آموزان روستای «آیرقایه» بیاره.

 

حرف آخر

فضای مجازی و اپلیکشین‎هایش آسیب‎ها و مشکلات زیادی داره. این حرف رو قبول داریم. ولی اگر واقعاً کسی قصد خیر داشته باشه و بخواد از این فرصت برای کک کردن مشکلات دیگران استفاده کنه و انسان‌های اهل خیر و خوبی را پیدا کنه تا به کمک یکدیگه کاری کارستان انجام بدن، این کار شدنیه؛ مثل کارهایی که مهدی قمصریان و مقداد باقر زاده انجامش دادن.

همین الان هم شما میتونین با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی (لینک :  http://godlovers.ir/?p=97 ) مسبب کار خیر بشین.

 
موفق و پیروز باشید.
التماس دعا.

کار خیر را به اشتراک بگذار


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog