بازدید نامحسوس از بازار خاش انجام شد

در راستای کنترل و پایش بازار بازدید نامحسوس از بازار شهر خاش انجام و شماری از واحدهای صنفی تذکر دریافت کردند و برخی نیز مورد تشویق قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، با حضور نماینده فرماندار، رئیس اتاق اصناف و شماری از افراد مسئول در خاش از واحدهای عرضه مرغ زنده و کشتار روز، شیرینی پزی ها، میوه فروشی ها، فروشگاههای عمده مواد غذایی و بهداشتی و کالاهای خانگی و غیره مورد بازدید قرار گرفت و قیمتهای مقایسه ای گرفته شد.
با توجه به اینکه قیمت خرما در سطح کشور با رشدی 25 درصدی همراه بود به تناسب وزن و بسته بندی جعبه ها تفاوت قیمت پنج تا نه هزار تومانی مشهود بود که این موضوع نیز با فاکتورهای خرید فروشگاهها مطابقت داده شد و تخلفی مشاهده نشد.
بر اساس رصد بازار خاش توسط بازرسان فرمانداری و اتاق اصناف قیمت برای خرید مرغ زنده در سطح بازار 6500 تومان در هر کیلو بود که خرید فروشندگان از واحدهای تولیدی خاش 5700 تومان اعلام و این کالا در مقایسه با مرغ تولیدی بیرجند بسیار متفاوت بود بطوری که عرضه مرغ تولیدی بیرجند بصورت عمده ای در هر کیلو 44 هزار ریال اعلام گردید و این آمار در بحث مرغ کشتار روز نیز از محل واحدهای تولیدی نیز مشهود بود بطوری که اعلام شد بازاری خاش مرغ کشتار روز تولیدی این منطقه را 77 هزار ریال در هر کیلو و مرغ کشتار روز بیرجند را 64 هزار ریال در هر کیلو خریداری می نماید و با اندکی سود آن را به فروش می رساند.
در بحث شیرینی و زولبیا و بامیه قیمت مصوب برای کالای درجه یک و دو 85 و 95 هزار ریالی اعلام شده بود که فروشندگان خاش این کالا را 90 هزار ریالی به فروش می رساندند.
شیرینی خشک، آردی و عسلی و خامه ای نیز با قیمت 65؛ 70 و 85 هزار ریالی عرضه می شد که این قیمت در تناسب با بازار سایر شهرستانها و مرکز استان از کاهش سه تا پنج هزار تومانی برخوردار بود.
بر حسب این قیمت گیری ها در بازار خاش قیمت برنج اروگوئه با وزن 50 کیلوئی 145 هزار تومان؛ هندوانه بین یکهزار تا 1400 تومان؛ خربزه 2500 تومان؛ سیب درختی 3500 تا چهار هزار تومان؛ انگور یاقوتی خاش سه هزار تومان؛ زردآلو شش هزار تومان؛ گیلاس 12 هزار تومان؛ سیب زمینی 1300 تومان؛ گوجه فرنگی 1000 تا هزار و پانصد تومان و خیاز 1500 تومان بود.
آنچه که واضح و نمایان بوده مردم ترجیح می دهند بیشترین مایحتاج خود را از مکان هایی خرید کنند که کالاهای با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر می فروشند و تحت نظارت و کنترل بازرسان صنفی هستند و بر این اساس میادین میوه و تره بار، فروشگاه‎های زنجیره ای و سایر واحدهای صنفی که تخفیف های مناسبی قائل می شوند از استقبال مردمی بیشتری برخوردارند اما با توجه به اعلام برخی قیمت ها ضرورت دارد شهروندان خاش در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به مسئولان گزارش کنند.
تشدید نظارت از سوی دستگاههای دست اندرکار و اتاق اصناف با توجه به تاکید دولت مبنی بر برخورد قانونی با متخلفان صنفی در ماه رمضان موجب رضایت شهروندان و بازاریان شده است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان خاش گفت:قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان جلسات متعددی با اتحادیه های صنفی توزیعی از جمله میوه و تربار، موادغذایی، مرغ، ماهی و خواربار فروشان در راستای تخفیف کالاها و تامین کالاهای پرمصرف این ماه برگزار شد که تمامی اتحادیه ها متقبل شدند اقلام مورد نیاز مردم را در ماه مبارک رمضان با تخفیف 10 تا 15 درصدی عرضه کنند.
نوراحمد هاشمزهی در گفت وگو با ایسنا بیان کرد:تامین مایحتاج ضروری مردم در ماه مبارک رمضان از ماههای قبل شروع شده و مسئولان دستگاههای اجرایی و دست اندرکار بارها در نشست های مختلف بر برنامه ریزی هر چه بهتر در این زمینه و همچنین تنظیم و نظارت بازار در این ماه پربرکت تأکید کرده اند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان خاش افزود:بر حسب نیاز جامعه همه ساله در روزهای پایانی ماه شعبان و آغازین روزهای ماه مبارک رمضان جنب و جوش مردم مومن و خداجو شهرستان خاش برای تامین مایحتاج ضروری این ماه وجود دارد که دولت نیز در این موضوع دغدغه های خاص خود را دارد.
نوراحمد هاشمزهی با اشاره به اینکه در هر سه ماه یکبار عملکرد اصناف خاش مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت:در سال قبل شش هزار بازدید انجام و برای 250 متخلف پرونده تشکیل دادیم که بر حسب رای تعزیرات حکومتی جرائمی به آنها تعلق گرفت.
وی اولویت کالایی نظارت و بازرسی در ماه رمضان را مواد پروتئینی، روغن، برنج، شکر، حبوبات، مواد لبنی و زولبیا و بامیه عنوان کرد.
رئیس اتاق اصناف خاش بیان کرد:با تشدید بازرسی ها در این ایام به صورت دو شیفت صبح و عصر، با استفاده از توان بازرسان مجمع امور صنفی شهرستان با هرگونه تخلف اقتصادی برخورد قاطع می شود.
هاشمزهی اظهار داشت:در سالهای اخیر و امسال هیچ گونه تماسی از سوی شهروندان در سامانه های ارتباطی و نظارتی ثبت نگردیده لذا انتظار داریم شهروندان برای مطلوب بودن امور و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی اعم از گران فروشی، کم فروشی، فروش اجباری و احتکار مراتب را از طریق سامانه 124 و یا تلفن33724100 واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف گزارش دهند.
**کانال خبر خاش آنلاین در تلگرام را به دوستان خود معرفی کنید. تازه ترین خبرها را در این کانال بخوانید. https://telegram.me/joinchat/B1ro7DvRlkmYJSGolx-TvA

بازدید نامحسوس از بازار خاش انجام شد


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog