آرتروز چیست؟

آرتروز چیست؟
در این پست از سایت نیوحرف در مورد آرتروز و درمان و پیشگیری آن صحبت میکنیم . امیدواریم این مقاله ی جامع رو از دست ندهید.
آرتروز چیست؟ به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و بدنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است. آرتریت Arthritis به معنای التهاب مفصل است و استئوآرتریت Osteoarthritis شایع ترین نوع آرتریت است. در استئوآرتریت مشکل اصلی در غضروف مفصلی است و بعد از مدتیاستخوان مفصل هم دچار آسیب میشود.
آرتروز Arthrosis یک کلمه یونانی به معنای مفصل است ولی به معنای استئوآرتریت هم بکاربرده میشود. در فارسی بجای کلمات استئوآرتریت و آرتروز از کلمه “ساییدگی مفصل” هم استفاده میشود.
علت ایجاد این بیماری هنوز به ‌طور واضح شناخته نشده است ولی چند عامل وجود دارد که می‌تواند زمینه ‌ساز ابتلا به آرتروز باشد،یکی سن بالا است که این بیماری معمولا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود.مورد دوم جنس،چون آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایان بروز می‌کند ولی دلیل آن هنوز به‌ درستی مشخص نشده است،مورد بعدی ناهنجاری ‌های مادر زادی استخوانی و یا صدمه به مفصل است.

آرتروز چیست؟

آرتروز در ورزشکاران حرفه‌ای که مدام در معرض ضربه خوردن هستند بسیار شایع است مثلا در فوتبالیست‌ها.صدمات غیر ورزشی مثل تصادفات رانندگی هم زمینه را برای آرتروز مهیا می‌کند. چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.به ‌طور کلی هر چقدر وزن بالاتر باشد مفاصل بزرگ(مثل زانوها)باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود. چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.
نشانه‌های این بیماری معمولا به‌آرامی خود را نشان می‌دهند و در گذر زمان شدیدتر می‌شوند. علایم و نشانه‌ها شامل:

مفاصل شما در هنگام حرکت و یا بعد از حرکت دادن درد می‌گیرد.
ممکن است مفاصل شما نسبت به فشاری حتی کم برروی آنها حساس شوند.
مفاصل شما بعضی از اوقات بخصوص در صبح ها و یا بعد از مدتی بی‌حرکتی سفت و خشک می‌شوند.
بعد از ابتلا به این بیماری مفاصل شما انعطاف پذیری خود را از دست داده و مانند قبل باز و بسته نمی‌شوند.

در صورتیکه شما بیشتر از چندهفته است که در مفاصل خود احساس درد و خشکی می‌کنید، می‌بایست به پزشک مراجعه نمایید.
آرتروز چگونه درمان میشود :
ساییدگی مفصل درمان ندارد ولی میتوان با استفاده از روش هایی شدت علائم بیماری و مشکلاتی را که برای بیمار بوجود آمده است کاهش داد.
مهمترین اقداماتی که برای کنترل آرتروز انجام میشوند عبارتند از :

کم کردن سطح فعالیت های بدنی


استفاده کمتر از پله و زمین های شیب دار در آرتروز زانو و مفصل ران


استفاده از توالت های صندلی دار در آرتروز زانو و مفصل ران


خوابیدن در بستر کمی سفت در آرتروز ستون مهره


بلند نکردن اجسام سنگین


یاد گرفتن طرز صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین


ورزش
انجام نرمش های کششی و تقویتی میتواند تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کرده و آنها را قوی نگه دارد تا بتوان از عهده انجام فعالیت های روزمره برآمد. شنا و پیاده روی از نرمش های خوب هستند. آرتروز هر مفصل نرمش های مخصوص به خود دارد که با یاد گرفتن آنها میتوان تا حدود زیادی درد را کاهش داد
کاهش وزن
اگر چاق هستند کم کردن وزن میتواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز را کم کند. حتی چند کیلو کاهش وزن هم تاثیرات مهمی در کم کردن علائم بیماری دارد. اگر وزن متعادل دارید باز هم کم کردن وزن میتواند در کاهش علائم بیماری به شما کمک کند.
وسایل کمکی
استفاده از وسایلی مانند بریس های زانو، کفی های مخصوص کفش و زیاد چسب زدن به کشکک برای کنترل حرکات آن میتواند در کاهش دردهای زانو به علت آرتروز موثر باشد.

نیوحرف / newharf.com

مطالب بیشتر آنچه زنان باید از یائسگی بدانند آنچه زنان از سرطان پستان باید بدانند ۳ افزونه برای یوتیوب youtube آموزش اشتراک گذاری فایل از طریق گوشی
نوشته آرتروز چیست؟ اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

آرتروز چیست؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog