روغن های غذاخوری

روغن های غذاخوری
روغن های غذاخوری / امروزه، با پیشرفت صنایع غذایی و افزودن تنوع به سبد غذایی جامعه، اقبال مردم به سوی آزمودن غذاهایی که از قالب سنتی بیرون آمده و محتوا و ظاهر امروزی تر داشته، بیشتر شده است. یکی از اقلام غذایی پرمصرف جامعه ایرانی، که دستخوش تحول و تغییرات مختلفی شده، انواع روغن ها می باشند.
با وجود اقسام مختلف روغن های گیاهی وحیوانی، این سوال پیش می آید که بهترین و مناسب ترین روغن ها، کدام یک از انواع آنها می باشند؟
در این مطلب به ارائه توضیحات تکمیلی راجع به انواع روغن ها، و تاثیراتی که بر روی سلامتی دارند، می پردازیم:

روغن های حیوانی: مهم ترین ویژگی های روغن های حیوانی، اشباع بودن و بالا بودن میزان کلسترول می باشد. عمده ترین مشکلاتی که پس از مصرف روغن های حیوانی ایجاد می شود، مشکلات قلبی و کلسترول خون می باشد. روغن های حیوانی در دمای اتاق عمدتا به شکل جامد می باشند، بنابراین درعروق قلبی رسوب کرده و سبب گرفتگی عروق کرونر خون و تصلب شرایین می شود که احتمال بروز سکته را افزایش می دهد. این روغن ها از سویی دیگر با افزایش کلسترول بد خون یعنی LDL، چربی و فشار خون را افزایش می دهند.

روغن های غذاخوری
 

روغن های گیاهی: روغن های گیاهی دارای ویژگی های ممتازی چون، مایع بودن در حرارت اتاق و غیراشباع بودن می باشند. روغن های مایع با دارا بودن این ویژگی ها، نسبت به روغن های حیوانی تاثیرات منفی کمتری بر روی سلامتی دارند. این روغن ها میزان رسوب کمتر در خون و عروق خونی داشته و کلسترول خون را به میزان زیادی نمی دهند. با آن که روغن های گیاهی در مقایسه با روغن های حیوانی،مضرات کمتری دارند، با این وجود در مصرف آنها باید اعتدال رعایت شود. انواع روغن های گیاهی شامل روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن ذرت و روغن هسته انگور می باشد.

 
از نظر کارشناسان تغذیه، بهترین روش پخت غذاها، بخارپز کردن و مصرف غذا به شکل های خورشت و سوپ می باشد. به نحوی که مصرف غذاهای سرخ کردنی به حداقل برسد. اما در صورتی که تمایل دارید، غذاهای سرخ کردنی را در وعده های اصلی خود جای دهید، باید از روغن های مایع و مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.
هنگام خرید روغن های سرخ کردنی به تاریخ انقضا و مصرف و میزان اسید چرب ترانس روغن حتما توجه کنید. از روغن های پخت و پز و گیاهی مثل زیتون، هرگز برای سرخ کردن استفاده نکنید. طبق تحقیقات انجام گرفته، متاسفانه تعداد زیادی از مردم از روغن های گیاهی زیتون و کنجد برای سرخ کردن استفاده می کنند.
لازم است بدانیم که اگر شکل مصرف روغن های گیاهی عوض شده و حرارت بالایی به انها داده شود،اسید های چرب موجود در آنها ساختار خود را از دست داده و به شکل اسید های چرب ترانس بالا در آمده که بسیار   خطرناک و سرطان زا در می باشند. روغن های گیاهی نباید در معرض نور و گرمای زیاد قرار بگیرند و در صورتی که تمایل دارید
از روغن زیتون برای مصارف سرخ کردنی استفاده کنید حتما باید در زمان بسیار کوتاه، با شعله کم و در حد تفت دادن غذا باشد. در اخر توصیه می کنیم با توجه به نوع پخت و پز خود، روغن مصرفی خود را انتخاب کنید، از روغن های سرخ کردنی بجای پخت و پز و بالعکس استفاده نکنید.
 
نیوحرف / newharf.com

مطالب بیشتر آثار مثبت رابطه جنسی سالم بر سلامت روح وجسم ۲۶ نقاشی برای رنگ آمیزی ۱۴ نقاشی میوه برای رنگ آمیزی نمونه سوالات سوم دبیرستان دی ماه ۹۴ به همراه جواب
نوشته روغن های غذاخوری اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

روغن های غذاخوری


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog