درس های ماه «رمضان» و دلجویی از ایتام

درس های ماه «رمضان» و دلجویی از ایتام
کرامت الله بلوچی/ جویم: رمضان گذشت؛ پایان یکماه ضیافت الهی و بندگی خاص. فطر و فطریه آن نیز به سرانجام رسید. فطر که نشانه بازگشت به فطرت و سیراب شدن از چشمه سار زلال معرفت الله است و پس از یک ماه عبودیت خاضعانه، خاشعانه و خالصانه، واصل و عایدتان شده است، همه یکجا گوارای وجودتان.
امّا درسی که از رمضان الکریم گرفتیم که «شهر رمضان» و اینکه «لیلهٌ القدر» چیست؟ رجوع به هویت دینی مان و بازگشت به اصل دین و مبانی آن و سفارشات موْکد آن در خصوص موارد مختلف که می توانیم همه را یکجا در مصحف شریف بیابیم و مورد تاکید قرار دهیم که فهمیدن درس زندگی و آموختن آن بر دیگران یکجا در آن نهفته است و دریایی است عظیم که بدنبال هر گوهری باشیم در آن یافته و در آخر نیز بدون شک به ساحل رستگاری خواهیم رسید!!
«الغرض» یکی از موضوعاتی که دراین مجموعه بی نظیر به آن اشاره و تاکید گردیده، رسیدگی و توجه جدی به محرومین جامعه در قالب انفاق و احسان و… که نشان از توجه شرع مقدس به امور اجتماعی و همبستگی و توجه به یکدیگر و همنوعان می باشد و در این میان مقوله ای که بطور ویژه از آن سخن رفته است رسیدگی و اهتمام جدی به ایتام. که خداوند منان در آیاتی آنرا به وضوح بیان نموده اند و مهمتر از اینکه ایتام را مورد انفاق و احسان قرار داده، به تکریم آنان توصیه نموده است که قبل از انفاق، به تکریم و بزرگ نمودن نیازمندند.
آنجا که میفرماید: کَلَّا بَل لَّا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ (چنان نیست که شما خیال می کنید، بلکه شما یتیمان را گرامی نمی دارید).
قابل توجه اینکه در مورد یتیمان از اطعام سخن نمی گوید بلکه از اکرام سخن به میان آورده شده، چرا که در مورد یتیم تنها مسئله گرسنگی مطرح نیست بلکه از آن مهمتر جبران کمبودهای عاطفی اوست. (رجوع به سوره فجر و تفسیر نمونه) و اینست حکمت حکیمانه خداوند حکیم!
پس از خداوند، رسول مهربانی محمد مصطفی(ص) گل سرسبد هستی چه مهربانانه با ایتام رفتار می نمودند تا جائیکه برای خوشحالی آنان گاهی در منزلشان حضور یافته و آنان را بر پشت خود سواری می دادند. و یا امام عدالت پرور که در آخرین لحظات و ساعات زندگی خود با همین حساسیت، وقت خود را در اهتمام به این قشر سپری نموده و  این مهم را در کنار دو اصل اساسی و اسلامی (اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم!!) قرار داده و قبل از شهادت، به فرزندان و اصحاب فرمودند: اللّه اللّه فی الاسلام و اللّه اللّه فی الایتام. که این موارد تماماً نشان دهنده عظمت روح ایتام و لزوم رسیدگی جدی  به آنان می باشد تا در جامعه مورد تحقیر واقع نگردند.
غرض از این مقدمه توجه دادن خود و دیگران به رسیدگی و اهتمام به حال ایتام است که خوشبختانه در این شهرستان تاکنون بخوبی مورد توجه قرار گرفته است و امید می رود همچنان من بعد نیز خیرین و خیراندیشانی که خداوند بر آنان منت نهاده و توان مالی مناسبی به آنان داده است، متولیان امر را جهت اجرای مناسب و بیش از پیش این سفارش یاری رسانند. هر چند نگارنده تاکنون متولی ایتام شهرستان را حضوراً ندیده است، امّا حسب اطلاعاتی که موجود و در دست می باشد خادمی دلسوز، مدیری تحصیلکرده و توانمند و معتقد به مبانی دین که در راْس کمیته امداد امام(ره) قرار دارد و به خوبی تاکنون در این مورد ایفای نقش نموده است.
شخصیتی که برای انجام این کار بزرگ، با به کارگیری اهرمهای نیرومندی همچون شعراء، نویسندگان، فعالان اجتماعی، هنرمندان، ورزشکاران و… (شخصیت های برجسته شهرستان) و همراه نمودن جمعی خَیر نیک اندیش بطور هفتگی و ماهیانه در منازل ایتام شهرستان شخصاً حضور یافته و با کسب اطلاع از چگونگی وضعیت آنان در برطرف نمودن نیازمندی هایشان بطور کریمانه و با حفظ شاَن و منزلتشان اقدام می نمایند.
مدیری که علاوه بر هزینه کرد اعتبارات دولتی (همچون سایر مدیران شهرستان) با خلاقیت فکری و پویایی اندیشه خود سالیانه مبالغ قابل توجهی در قالب کمکهای مردمی ویژه از طریق اعتماد سازی (رساندن کمک های مردمی بدست ایتام و نیازمندان واقعی آن) که این خود بجز رسیدگی به نیازمندان، بزرگترین کمک به دولت و نظام نیز میباشد تاکنون  به خوبی از عهده این مسئولیت بر آمده است.
صحت ادعای اینجانب، جشن روز میلاد کریم اهل بیت است که ایشان با یک افطاری ساده و دعوت از خیرین نیک اندیش، چه کمکهای قابل توجهی از طریق خودیاری مردمی (برای تامین نیازهای محرومین و ایتام) جذب نمودند.
بنابراین از آنجا که در جامعه ی فعلی مان بنا بر دلایلی محرومین و نیازمندان زیادی وجود دارند، لزوم رسیدگی به آنان بر تک تک ما انسانها فرض میباشد و صد البته اینکه مطلوب آنست که این کمکها را برای پیشگیری از متفرقه عمل نمودن که موجب بی اطلاعی و تضییع حقوق (در مواردی) می گردد! در اختیار متولی اصلی آن یعنی کمیته امداد امام (ره) قرار دهیم تا با اشراف و تسلط اطلاعاتی خاص که در اختیار دارند به نحو احسن نسبت به توزیع آن اقدام نمایند.
باشد که با تاَسی از فرامین الهی و اولیاء خداوند ایتام شهرستان را با وجود حمایت چنین مدیری دلسوز، بیش از پیش مورد توجه و حمایت خود قرار دهیم، و در پیشگاه الهی ماْجور و مثاب گردیم.
نوشته درس های ماه «رمضان» و دلجویی از ایتام اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

درس های ماه «رمضان» و دلجویی از ایتام


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog