مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اختصاص 330 میلیارد ریال تسهیلات برای پیشگیری از اعتیاد و کمک به معتادان بهبود یافته استان

مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته 330 میلیارد ریال تسهیلات برای موضوع پیشگیری از اعتیاد و کمک به معتادان بهبود یافته این استان تخصیص داده شده که 160 میلیارد ریال آن جذب شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، محمدرضا سراوانی در نشست هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش بیان کرد: امسال برای همین منظور مبلغ پنجاه میلیارد ریال برای خاش پیش بینی کرده ایم که در قالب خویش فرمایی( پرداخت به فرد پاک شده) و نیز کارفرمایی( ایجاد اشتغال برای فرد پاک شده توسط یک شخص و یا یک دستگاه) تسهیلات را با اختیار خود شهرستان می دهیم.
سراوانی اظهار داشت: در بحث خویش فرمایی 23 درصد از سهم بیمه تامین اجتماعی افراد را سازمان بهزیستی می پردازد و به کارفرمایان نیز در عوض ایجاد اشتغال برای هر فرد بهبود یافته 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد اندک پرداخت می کنیم.
وی بیان کرد: سالانه 25 هزار نفر در مراکز درمان سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان خدمات درمانی در بحث اعتیاد دریافت می کنند که بر اساس آمار موجود چهل درصد آنها بیکار و بقیه در گذشته صاحب شغل بوده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: کشفیات مواد مخدر سه ماهه نخست امسال با آمار کشفیات سال قبل برابری می کند.
مرعشی پارسال 165 تن کشفیات در استان داشتیم که به نسبت سال 93 از رشد خوبی در دو بحث دستگیری قاچاقچیان و کشفیات برخوردار بوده است.
وی اظهار کرد: امسال سی تن مواد مخدر در استان امحاء گردید و در سال گذشته 70 تن برای مصارف دارویی به تهران ارسال شده است که با توجه به حجم بالای کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان انبارهای کشفیات ما در این استان هنوز پر از مواد مخدر هستند.
مرعشی گفت: ریشه و اساس تمام جرائم مبحث اعتیاد و معضل مواد مخدر است و متاسفانه 170 کشور دنیا درگیر همین موضوع هستند.
وی افزود: تلاش مسئولان دست اندرکار در بحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیر می باشد اما برای ریشه کنی اعتیاد و مبارزه بی امان با مواد مخدر ضرورت دارد همه دستگاهها جدی تر پای کار بیایند که در همین راستا حمایت از سازمانهای مردم نهاد مانند انجمن معتادان گمنام با انجام اقدامات آگاهی بخشی و مددکاری باید مورد توجه قرار گیرد.
مرعشی ادامه داد: 68 گروه ویژه آقایان و پنج گروه ویژه بانوان در انجمن معتادان گمنام استان فعالیت دارند که تاکنون به موفقیتهای خوبی در زمینه درمان و بحث پیشگیری از اعتیاد انجام داده اند و خوشبختانه فعالیت ها آنها جنبه رسمی دارد لذا برای منطقه خاش پنج گروه را پیش بینی کرده ایم که بر اساس اولویت ها و نیازهای هر منطقه می توانند به بحث درمان معتادان کمک نمایند.
وی اظهار داشت: همه ساله در امر پیشگیری از اعتیاد و مقابله با اثرات سوء مواد مخدر از ظرفیت افزون بر 25 هزار نیروی امدادی هلال احمر؛ هشت هزار داوطلب سلامت و دهیاران و سایر مجموعه ها در استان بهره گرفته می شود.
این مسئول ادامه داد: در جهت جلوگیری از اثرات سوء مواد مخدر باید به جای پاکسازی پاتوقها بحث پاکیزه کردن این محیط ها مورد توجه باشد.
مرعشی بیان کرد: با هدف برخورد جدی و قاطع با خرده فروشان مواد مخدر نیز باید بحث مصادره اموال آنها با کسب مجوز از دستگاه قضایی در اولویت قرار گیرد.
مرعشی همچنین سامانه 09628 را برای پاسخگویی به مباحث پیشگیری و مقابله با پدیده و معضل اعتیاد در بیست و چهار ساعت از شبانه روز اعلام کرد.
محمداکبر چاکرزهی فرماندار شهرستان خاش هم گفت: اعتیاد و معضل مواد مخدر خسارات فروان و جبران ناپذیری را به جامعه ایران وارد کرده و متاسفانه همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان بعنوان تولید کنندگان و بازارهای عمده عرضه و فروش مواد مخدر کشور و منطقه ما را بیشتر مورد تهدید قرار داده است.
رئیس شورای هماهنگی با مواد مخدر شهرستان خاش افزود: موضوع اعتیاد بعنوان یک مسئله و مبحثی بسیار مهم در جهت نابودسازی سرمایه های ارزشمند کشور که نسل جوان هستند از سوی دشمنان به صورت جدی و هدفمند دنبال می شود که ضرورت دارد برای کاهش آسیبهای ناشی از آن به مباحث اشتغالزایی و حمایت از سازمانهای مردم نهاد توجه شود.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و تشریح علل گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر گفت: گرفتار شدن زنان و کودکان و قشر تحصیلکرد و نیز صاحبان مشاغل در دام اعتیاد بعنوان زنگ خطری جدی محسوب می گردد که جامعه ما را به نابودی می کشاند.
عیدمحمد قلندرزهی افزود: تغییر در الگوهای مصرف از سنتی به صنعتی مواد مخدر، سهولت دسترسی به مواد؛ معضلاتی مانند فقر، بیکاری، حاشیه نشینی و اختلافات خانوادگی از آسیبهای مهم اجتماعی محسوب می گردند که باید به این مباحث توجه شود.
وی ضرورت توجه به مراکز و مناطق پرخطر اعتیاد مانند ایرندگان، پشتکوه و گوهرکوه و جمع آوری مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز، جمع آوری خرده فروشان در نقاط مختلف شهر را خواستار شد.
دکتر پرویز براهویی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خش نیز با بیان اینکه 2.7 درصد از جمعیت نود هزار نفری روستائیان این شهرستان در دام اعتیاد گرفتار هستند گفت: آمار اعتیاد در سنین مختلف رو به رشد بوده که 77 درصد معتادان تریاک؛ 16 درصد شیره؛ سه درصد کراک؛ یک درصد شیشه و مواد دیگر مصرف می کنند.
وی بیان کرد: در مراکز درمانی برای درمان معتادان به میزان هشتاد درصد شربت متادون و بیست درصد قرص آن استفاده می شود و در همین مبحث ترک اعتیاد سی درصد به دلیل نداشتن شغل و بیکاری پس از کسب بهبودی به سمت مواد گرایش دارند.
وی انجام 225 مورد غربالگری معتادان در مبحث بیماری ایدز را از اقدامات مهم بهداشت و درمان خاش عنوان کرد و تصذیح کرد: خوشبختانه هیچ موردی از ایدز را در این منطقه مشاهده نکرده ایم.
در این نشست شماری از مسئولان محلی خاش به طرح دیدگاههای خود پرداختند و در پایان برای استمرار برنامه های آموزشی و آگاهسازی و پیشگیری از اعتیاد، مقابله با خرده فروشان مواد مخدر و ضرورت جمع آوری مراکز غیرمجار ترک اعتیاد تصمیم گیری شد.
**کانال خبر خاش آنلاین در تلگرام را به دوستان خود معرفی کنید. تازه ترین خبرها را در این کانال بخوانید./ لینک عضویت از طریق تلگرام https://telegram.me/joinchat/B1ro7DvRlkmYJSGolx-TvA **با کانال خبر خاش آنلاین در تلگرام همراه شوید روی لینک زیر کلیک کنید/ لینک عضویت از طریق واتس آپ https://goo.gl/NtxW97

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اختصاص 330 میلیارد ریال تسهیلات برای پیشگیری از اعتیاد و کمک به معتادان بهبود یافته استان


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog