خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه چیست؟
خارپاشنه چیست؟ فاسئیت پلانتار یا اصطلاحا خارپاشنه،  زائده ای استخوانی بوده که در پاشنه پا ایجاد شده و باعث بروز درد و ناراحتی می شود.
عواملی که زمینه ساز ابتلا به این بیماری می شوند عبارتند از: سفتی عضلات تاندون آشیل یا پشت ساق پا، چرخش کف پا به خارج، اضافه وزن و چاقی، صافی یا قوس زیاد کف پا، وارد شدن ضربات متناوب به کف پا، کفش نامناسب، بالا رفتن سن و تغییر بافت فاسئیت پلانتار، دویدن و پیاده روی های سخت در مسیرهای طولانی و ناهموار و دیابت. خارپاشنه اغلب در افراد میانسال وکهن سال، افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که فعالیت های طولانی مدت بصورت سرپایی دارند مثل پرستارها و آشپزها بروز میکند.
 

 
از مهم ترین علائم این بیماری، احساس درد در زیر پاشنه پا می باشد، اغلب بیمارانی که دچار این عارضه شده اند خود از آن آگاهی نداشته و دردی را احساس نمی کنند. درد در زمانهای خاصی مثل اول صبح و پس از بیداری در چند گام نخست ، نشستن های طولانی مدت یا رانندگی های طولانی، بیشتر احساس می شود که پس از چند دقیقه از شدت درد کاسته شده و یا از بین می رود.
درد خارپاشنه پس از راه رفتن و سرپا ایستادن های طولانی مدت بیشتر می شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از سرپا ایستادن های طولانی مدت، راه رفتن در مسیرهای طولانی و حرکات ورزشی که باعث فشار آمدن به پاشنه پا می شود خودداری نمود. همچنین پوشیدن کفش های طبی با کفی های طبی مناسب به پیشگیری و درمان این بیماری کمک بسزایی می کند.
این بیماری توسط معاینه ی پزشک و وارد کردن فشار در ناحیه خاص درد، تشخیص داده می شود، در بعضی مواقع نیز از اشعه ایکس ری برای تشخیص استفاده می شود.
درمان خارپاشنه اغلب بصورت درمان های غیر جراحی می باشد، این اقدامات شامل:
 

خودداری از فعالیت های سخت و سنگین که به پای شما فشار وارد می کنند.
حرکت دادن پاشنه پا بر روی تکه ی یخ. این کار را روزی سه چهار بار به مدت ده الی بیست دقیقه انجام دهید.
داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند کورتون ها و بروفن
طب سوزنی
کفی های سیلیکونی
شوک ویوتراپی که در این روش امواج صوتی به ناحیه خارپاشنه تابانده شده و سبب ترمیم سلول های فاسئیت پلانتار می شوند.

در صورتی که بیماری شما پس از یک دوره درمانی یکسال بهبود نیافت از روش های درمانی جراحی استفاده می شود.
 
صفحه نخست / نیوحرف

مطالب بیشتر جمع و نصب کردن قطعات روی کیس کامپیوتر در ۵ مرحله تحلیل کامپیوتر با برنامه WhySoSlow ۱۹ تصویر از اوریگامی عکس..دعوا بین آندرتیکر و لزنر در حلقه و بیرون آن
نوشته خارپاشنه چیست؟ اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

خارپاشنه چیست؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog