AUV62-MR، یاقوت کبود در اعماق


امروزه خودروهای بدون سرنشین زیرسطحی (Unmanned Underwater Vehicles =UUV)  به طور گسترده در میادین جنگ مورد استفاده قرار می گیرند. این سامانه ها، با دارابودن همه مشخصات خودروهای عملیات از راه دور قدیمی (Remotely Operated Vehicles =ROV) و خودورهای یدک کش عملیات از راه دور (Remotely Operated Towed Vehicles =ROTV) تا جدیدترین نسل خودروهای زیرسطحی خودگردان (Autonomous Underwater Vehicles =AUV)، به عنوان یک ابزار کلیدی در عملیات های دریایی و به عنوان جزء ضروری برای جنگ افزارهای شبکه محور آینده مطرح می باشد.

در حوزه نظامی، UUV ها می توانند جهت مقابله با مین های دریایی، مراقبت و شناسایی، گشت و نقشه برداری زیر سطح دریا به کار روند.
این خودروها به عنوان یک ضرورت اساسی در حفظ  تسلط زیردریایی ها در برابر تهدیدات مختلف مطرح می باشند. به عنوان نمونه این خودروها در عملیات حمله آمریکا به عراق کارنامه بسیار موفقی را از خود به جای گذاشتند.
UUV ها از گذشته های دور به عنوان اهداف تمرینی برای ضد زیردریایی به کار می رفتند ولی اخیراً قابلیت شناسایی میدان نبرد به پتانسیل های فراوان این خودروها اضافه شده است. نقش درازمدت UUV ها در آینده، کسب قابلیت کارگذاری و یا بازیابی دستگاه های مختلف، جمع آوری، انتقال و یا عملیات بر روی انواع اطلاعات و درگیری با انواع اهداف سطحی، زیرسطحی و ... خواهد بود.
  


عملیات پاکسازی بندر ام القصر عراق در سال 2003 بااستفاده از AUV با نام REMUS

 
شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از زیردریایی ها گرفته تا اژدرها و ... . در واقع اژدرها اولین خودروهای زیرسطحی خودکار (AUV) هستند.
دومین دسته از سامانه های زیرسطحی با عنوان خودروهای هدایت از راه دور (ROV) نامیده می شوند. ROVها خودروهایی کابلی هستند که کابل متصل شده نیروی محرکه و همچنین ارتباط با خودرو را برقرار کرده و به صورت مستقیم توسط اپراتور کنترل می شود.
سومین دسته از شناوریهای زیرسطحی با نام خودروی بدون سرنشین زیرآبی (UUV) شناخته می شوند. این خودروها دارای قدرت محرکه سرخود هستند ولی همچنان توسط اپراتور از راه دور و از طریق لینک ارتباطی کنترل می شوند.
خودروهای بدون سرنشین خودکار (AUV) دارای قدرت محرکه سرخود بوده و براساس مأموریت تعریف شده قبلی به صورت خودکار و بدون اپراتور عمل می نمایند. تفاوت بعدی که بین AUV و UUV وجود دارد این است که AUV ها به هیچ ارتباطی در حین مأموریت نیاز ندارد ولی UUVها به درجاتی از ارتباط جهت تکمیل مأموریت نیاز دارند.
سامانه AUV62-MR که با نام یاقوت کبود (sapphires) نیز شناخته می شود، یک AUV ساخت کمپانی سوئدی Saab می باشد که قابلیت انجام مأموریت های متنوعی دارد. سامانه AUV62-MR (نسخه شناسایی مین= Mine Reconnaissance) مجهز به سونار آرایه جانبی دوگانه و سونار gap-filter با قدرت تفکیک پذیری بالا جهت شناسایی با مداومت بالای مین های دریایی می باشد. در مدل ضد اهداف زیردریایی با نام AUV62-AT، یک هیدروفون تمام جهته به جای سونار جلونگر (FLS) در ماژول اصلی قرار گرفته است. همچنین یک مبدل در قسمت دم برای ایجاد نویز های مربوط به زیردریایی و اکوهای مربوط به سونار قرار گرفته است. AUV62 هم در نقش ضد مین و هم در نقش شناسایی محیط  کاربرد دارد.

AUV62-AT 

AUV62-MR
سامانه AUV62-MR دارای بخش های زیر می باشد:

خودروی AUV62-MR
واحد طرح ریزی و تحلیل عملیات (MPAU)
سامانه شارژ باتری
پکیج ILS
سامانه راه اندازی و بازیابی
AUV62-MR با استفاده از سنسورهای داخلی پیشرفته به صورت تمام خودکار می باشد. این خودرو می تواند به گونه ای برنامه ریزی شود که یک مسیر از پیش تعیین شده را دنبال نماید یا با استفاده از سنسورهای خود به اجرای مأموریت مشخص در یک منطقه جغرافیایی از پیش تعیین شده بپردازد. اجتناب از برخورد به موانع و همچنین موقعیت یابی دقیق از ویژگی های پیشرفته AUV62 می باشد.
AUV62-MR به صورت اختصاصی برای اهداف نظامی طراحی شده و طراحی ماژولار آن به کاربر امکان تطبیق با انواع تهدیدات در محیط نبرد را فراهم می سازد. این طراحی ماژولار، با محموله های قابل جابجایی، آن را به خودرویی همه کاره جهت مأموریت های متنوع زیرسطحی کرده است. این مأموریت ها شامل موارد زیر هستند:
جمع آوری دیتا در اعماق
نقشه برداری زیرسطحی
شناسایی و رهگیری تجهیزات زیرسطحی
اجرای برآورد وضعیت محیطی




قسمت های مختلف سامانه AUV62-MR

 
در تاریخ 30 می 2013،کمپانی SAAB قراردادی را به ارزش 22.5 میلیون دلار در ازای تحویل سامانه های AUV62 آموزشی منعقد کرد. در این قرار داد آخرین نسخه های AUV62 جهت تست تجهیزات ضد زیردریایی به صورت هدف تمرینی مورد استفاده قرار می گرفتند. این سامانه در پیکربندی های مختلفی تولید شده که در نمونه فوق، مجهز به یک محموله آکوستیک بوده و از طریق آن می تواند به عنوان یک هدف تمرینی ارزان، ویژگی های زیردریایی ها را هنگام شلیک اژدرها و بررسی سیستم های سونار تقلید نماید. در صورتی که این سامانه به سونار روزنه مصنوعی (SAS) مجهز شود؛ قادر به جستجوی مین های دریایی، شناسایی و نقشه برداری کف دریا نیز می باشد.


برخی از ویژگی های سامانه AUV62-MR عبارتند از:

 
 امنیت بالا برای اقدام مقابل در برابر مین های دریایی!
شناسایی و از بین بردن مین ها از دیرباز به عنوان یک پروسه طولانی و زمان بر در مأموریت های نظامی مطرح بوده است. AUV62-MR به صورت خودکار فعالیت کرده و عملیات جستجوی مین را به صورت طولانی مدت و با سرعت بالا انجام می دهد. ساختار ماژولار این سامانه سبب شده انعطاف پذیری قابل توجهی در مقایسه با جایگزین های مرسوم نظیر قایق های دارای سنسور عمل نماید.
عملیات های پنهان
شناسایی و مراقبت مناسب از مناطق زیرسطحی یکی از الزامات حیاتی در موفقیت عملیات های نیروهای دریایی می باشد. تجهیز سامانه AUV62-MR به قابلیت جمع آوری اطلاعات با روش های مدرن نظیر موقعیت یابی بسیار دقیق، موجب شده تا این سامانه بتواند مأموریت فوق را به سرعت بعد از بکارگیری انجام دهد. قابلیت بکارگیری خودکار از زیردریایی ها به همراه مداومت طولانی مدت در اجرای مأموریت موجب شده جنبه های پنهانی مأموریت ها به خوبی حفظ شود.
قابلیت چند بنیانی
AUV62-MR می تواند از چندین پلتفورم متفاوت راه اندازی شود که این قابلیت به دلیل انعطاف پذیری و وجود بخش های قابل انطباق ایجاد شده است. بازیابی سامانه نیز از همان روش راه اندازی نشأت می گیرد که معمولاً کشتی، زیردریایی  یا از طریق ساحل می باشد. ساختار طراحی این سامانه به گونه ای است که شباهت بسیاری به اژدرهای با وزن بالا (HWT =Heavyweight Torpedo) دارد، مثلاً در رابط های مکانیکی و الکتریکی و در نتیجه در هنگام بکارگیری توسط زیردریایی نیازی به تغییر یا پیکربندی مجدد وجود نخواهد داشت. از همین منظر، این سامانه قابلیت راه اندازی از طریق لوله HWT را نیز خواهد داشت که عملکرد سریع موثر سامانه را به همراه دارد.
جهت بازیابی از طریق کشتی، قلاب ارتباطی مخصوص، سامانه را از آب گرفته و آن را به محل راه اندازی بر می گرداند. هنگام راه اندازی از طریق زیردریایی نیز یک سامانه هدایت از راه دور زیردریایی، طراحی شده که این وظیفه راه بر عهده دارد.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/forums

AUV62-MR، یاقوت کبود در اعماق


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog