ارتباط طراحی سایت، موش، سنگ بزرگ و استاد شدن

چند روز قبل جلسه ای داشتم در زمینه طراحی سایت، افرادی که تشریف آورده بودند انسانهای شریفی بودند که با انگیزه فراوان می خواستند کسب و کار اینترنتی جدیدی را راه اندازی کنند. به گفته خودشان حدود یکسال بود که برای راه اندازی سایت اقدام کرده بودند و چند ماه دیگر سایتشان آماده میشد! طرحی که داشتند شامل موارد زیادی بود که هر کدام به تنهایی یک پروژه و یک سایت بزرگ محسوب می شد، ایده های جالبی داشتند که هر کدام به تنهایی شامل دنیای از امکانات و موارد مختلف بود.
انگیزه ای که برای شروع کار داشتند و برنامه ریزی هایی که انجام داده بودند بسیار مناسب بود. به گفته خودشان با دقت بسیار زیاد طراح سایت خود را انتخاب کرده بودند، حداقل قیمتی که از شرکتهای داخل تهران برای طراحی سایت خود گرفته بودند 200 میلیون تومان بوده اما توانسته اند فردی را در شهرستان پیدا کنند که با مبلغی کمتر از 10 درصد مبلغ فوق برایشان سایت را طراحی کند!
اولین بار نیست که با چنین افراد با انگیزه ای صحبت میکنم، مشکل اکثر افرادی که میخواهند به دنیای مجازی وارد شوند و برای خود کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند این است که تصور می کنند چنین کاری بسیار ساده است و بدون زحمات زیاد می توانند درآمد بسیار زیادی برای خود ایجاد کنند. از طرف دیگر اطلاعات زیادی در مورد دنیای اینترنت و کسب و کار اینترنتی ندارند و نمی توانند طرح مناسبی برای کسب و کار خود تهیه کنند و تحلیل مناسبی از خروجی فنی کار خود داشته باشند.
در مورد جلسه ای که داشتم، سه نکته به ذهنم رسید که آنها را با شما در میان می گذارم:
نکته 1: خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج

تصویر بالا را نگاه کنید، تصویر یک موش آزمایشگاهی است. این تصویر شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟
افراد زیادی را دیده ام که به خاطر صرفه جویی در هزینه های اولیه، سایتی را راه اندازی کرده اند که کیفیت لازم را ندارد و هر چه پس از آن تلاش کرده اند به نتیجه لازم نرسیده اند. صرفه جویی در هزینه ها زمانی مفید است که از کیفیت کار نکاهد، این موضوع به این معنی نیست که هر چه گران است خوب است! مدیریت هزینه ها در یک استارتاپ اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد، یک مدیر خوب شخصی است که در جایی که لازم است به سرعت بتواند 100 میلیون تومان برای کسب و کار خود هزینه کند و در جایی که لزومی ندارد حتی 1000 تومان هم هزینه نمیکند.
صرفه جویی در طراحی سایت، هاست، برنامه بازاریابی و... باعث شکست کسب و کار شما خواهد شد. اگر میخواهید کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشید سعی کنید قبل از راه اندازی آن تجربه کسب کنید، از کارهای کوچک شروع کنید، با روش های مختلف آشنا شوید، هیچ اشکالی ندارد اگر بارها و بارها شکست بخورید، اما نهایتا تجربه ای کسب خواهید کرد که در راه موفقیت و برداشتن گام های بزرگ تر شما را کمک خواهد کرد.
در بسیاری از مواقع طراحان و برنامه نویسان کم تجربه یا بی تجربه با پیشنهاد قیمت کم طراحی سایت، سئو یا هر خدمات دیگری که ارائه می دهند و با انجام تبلیغات نادرست اقدام به جذب مشتری می کنند. این موضوع باعث می شود که مشتریانی که با چنین افرادی کار می کنند، نتوانند نتیجه لازم را کسب کنند و کسب و کار اینترنتی موفقی را راه اندازی کنند. این موضوع به تلاش و انگیزه این افراد ارتباط ندارد، بلکه به یک انتخاب نادرست مرتبط است. به قول معروف:
خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج
نکته 2: سنگ بزرگ نشانه نزدن است!
اگر میخواهید ایده خود را پیاده سازی کنید، ابتدا یک طرح ساده و اولیه راه اندازی کنید و سپس آن را توسعه و گسترش دهید. حتی اگر هزاران ایده خوب در ذهن خود دارید، آنها را به مرور پیاده کنید، نرم افزار یا وب سایتی که هزار کار مختلف را انجام می دهد، از دید کاربران ارزش زیادی ندارد، اما نرم افزاری که یک کار را به سادگی و خیلی خوب انجام می دهد نرم افزار بسیار ارزشمندی است.
ساده بودن سخت است. انسانهای هوشمند سیستم های ساده را طراحی و تولید می کنند و سیستم هایی ارزشمند خواهند بود که کاربران به سادگی بتوانند با آنها کار کنند و یک کار را به درستی انجام دهند.
نکته 3: شاگردی نکرده اوستا نشوید!
افرادی که میخواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند، باید تجربه اولیه در این زمینه را داشته باشند و مراحل رشد و ترقی و کسب دانش و تجربه را مرحله به مرحله طی کرده باشند. اگر شما تا کنون سایت فروشگاهی راه اندازی نکرده اید و تجربه مدیریت سایت و حتی وبلاگ را نداشته اید، هرگز نمی توانید یک فروشگاه اینترنتی موفق و بزرگ راه اندازی کنید، حتی اگر بهترین طراح سایت را انتخاب کنید و بهترین سیستم موجود در دنیا را داشته باشید.
به قول معروف : برای اینکه اوستای خوبی بشین، اول باید شاگردی کنین. نمیشه یک شبه بدون اینکه شاگردی کرد، اوستا شد.
نتیجه گیری:

من در تمام سالهایی که در مجموعه وب24 مشغول به کار بوده ام، با افرادی مواجه شدم که میخواستند یک شبه موفق شوند و یک سایت اینترنتی راه اندازی کنند و درآمد زیاد از اینترنت داشته باشند، اما حاضر نبودند برای این کار زحمت بکشند! حاضر نبودند وقت خودشان را برای یادگیری موارد جدید بگذارند و حتی تمایل نداشتند برای کسب تجربه در یک سایت اینترنتی موفقی مشغول به کار شوند، برای موفق شدن صبر نداشتند و میخواستند یک شبه موفق شوند!
اینگونه افراد، تصور می کردند که ایده های بسیار نابی دارند و ایده آنها از همه سایت های موفق دنیا و ایران بهتر است. تصورشان بر این بود که اگر ایده های ما اجرایی شود موفق ترین سایت در ایران خواهیم بود، اما هرگز مدیریت یک سایت را تجربه نکرده بودند، هرگز به این نکته فکرنکرده بودند که اگر فلان سایت گرافیک ضعیفی دارد (از دید آنها) پشت این موضوع شاید دلایل بزرگی پنهان باشد که آنها تجربه و دانش درک آن را ندارند و اینگونه نیست که مدیران آن سایت چنین موضوعی به ذهنشان نرسیده است...
متاسفانه امروزه در جامعه ما، بخصوص افرادی که به دنبال راه اندازی استارت آپ و کسب و کار اینترنتی هستند، چنین افرادی کم نیستند. به واسطه تصمیم هایی که میگیرند و غروری که دارند به نتیجه ای نمی رسند.  آمار اعلام شده در زمینه ازدواج و طلاق، حاکی از این است که از هر 3 ازدواج، 2 ازدواج به طلاق منجر می شود. هر روز سایت های جدیدی به دنیا می آید و سایتهای زیادی میمیرند، من تصورم در مورد سایت های مرده عددی بیش از دو سوم است!
بنابراین پیشنهاد میکنم که اگر تجربه و اطلاعاتی در زمینه دنیای مجازی و بازار اینترنت ندارید، صبور باشید و تجربه کسب کنید، سپس وارد دنیای اینترنت شوید و از ابتدا سنگ های بزرگ را برندارید.
This entry passed through the Full-Text RSS service - if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers. Recommended article from FiveFilters.org: Most Labour MPs in the UK Are Revolting .

ارتباط طراحی سایت، موش، سنگ بزرگ و استاد شدن


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog