ردیاب خورشیدی با کارکرد بالا در هرمزگان طراحی و ساخته شد

جنوبی ها
بندرعباس – ایرنا – مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: یک واحد فناور مستقر در این پارک اقدام به طراحی ، ساخت و ثبت ردیاب خورشیدی کرده که موجب کاهش هزینه و افزایش کارکرد انرژی می شود.


به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل روابط عمومی پارک علم و فناوری استان هرمزگان، پویان ادیبی در این خصوص افزود: این طرح توسط واحد فناور سپند آرمان نوین انرژی به مدیرعاملی شهریار بازیاری مطرح شده که ایده مذکور در مرحله رشد مقدماتی مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان پذیرش شده است.
وی ادامه داد: یکی از فناوری های جدید تولید انرژی، فناوری سامانه فتوولتاییک یا برق خورشیدی است، که در کنار سامانه های تولید انرژی دیگر همچون انرژی باد، جزر و مد دریا، بیومس و غیره به سرعت در حال گسترش می ­باشد.
ادیبی اضافه کرد : سامانه های خورشیدی فتوولتاییک به دلیل قابل استفاده بودن در بیشتر نقاط زمین و نیاز نداشتن به مواد خام اولیه برای تولید انرژی و با نیاز به محیط مستقل برای نصب، به یک منبع تولید انرژی قابل اعتماد تبدیل شده است.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار داشت : برای استفاده از آن در مقیاس های وسیع مورد توجه خاصی قرار گرفته اند و تلاش می ­شود با استفاده از فناوری پیشرفته به نسل جدیدی از آنها دست یافت که دارای راندمان بالاتر و حجم کمتری باشند.
وی خاطر نشان کرد: هزینه سرمایه­گذاری و خرید تجهیزات مربوط به یک نیروگاه فتوولتاییک و نصب آن­ها منجر به گران تمام شدن قیمت برق تولیدی این نیروگاه می­شود.
ادیبی ابراز داشت : میزان توان تولید انرژی فتوولتاییک در هر لحظه از زمان وابسته به تابش دریافتی ماژول­ها است و استفاده از سیستم ردیاب به گونه ­ای که ماژول­ ها را در هر لحظه به صورت عمود بر راستای تابش خورشید قرار دهد، می­تواند به افزایش کارایی سیستم فتوولتاییک کمک کند.
به گفته وی ، بر اساس موقعیت خورشید در آسمان در طول روزهای مختلف سال باید سیستم ردیاب بتواند جهت بیشترین تابش خورشید را تشخیص داده و در آن وضعیت قرار گیرد.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناورپارک علم و فناوری هرمزگان ابراز داشت : بنابراین طراحی سیستم ردیاب مستلزم جمع آوری داده های مناسب و کافی از موقعیت خورشید در آسمان و چگونگی حرکت آن در طول روزهای مختلف سال است.
ادیبی اضافه کرد:این ردیاب موقعیت خورشید در طول یک سال را در یک منطقه بر اساس روابط نجومی وابسته به طول و عرض جغرافیایی تعیین می کند و در هر زمان می­ تواند زاویه تابش خورشید بر سطح زمین آن منطقه را محاسبه کرده و با این داده ها به صورت عمود در راستای تابش خورشید قرار دهد.
صاحی ایده و شرکت سپند آرمان نوین انرژی و طراح ردیاب خورشیدی نیز گفت: انرژی خورشیدی اگر چه در تئوری یک ایده و راه حل بسیار ناب برای تولید برق از یک منبع تجدیدپذیر است اما به دلیل هزینه بالا بسیاری از علاقمندان از آن حذر می کنند.
شهریار بازیاریی ادامه داد : ردیاب خورشیدی به آرایه های خورشیدی این امکان را می دهد که حرکت خورشید را دنبال کرده و به واسطه این حرکت زاویه صفحه ها نسبت به خورشید بهینه شده و موجب افزایش تولید شود.
طراح ردیاب خورشیدی اضافه کرد: ردیاب های (ترکرهای) تک محوره اغلب دارای محور شمالی جنوبی بوده و حرکت خورشید را از طلوع تا غروب خورشیدی به صورت روزانه دنبال می کنند.
این مبتکر هرمزگانی افزود: با اجرا و طراحی ردیاب خورشیدی و عملیاتی شدن آن توان تولیدی سیستم خورشیدی بین 20 تا 25 درصد نسبت به سازه های ثابت افزایش می ­یابد.
وی یادآور شد : با توجه به نیاز کشور و روند رو به رشد استفاده از انرژی های تجدید پذیر ، از جمله نیروگاه خورشیدی و نیاز به بالابردن راندمان این نیروگاه ها، طراحی و ساخت ردیاب های خورشیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بازیاری اشاره کرد: استفاده از سازه ­های با قابلیت اجرای ردیابی خورشید قابل اطمینان و اثبات شده، می تواند بازده سرمایه گذاری را با حداقل خطر افزایش داده و موجب کاهش هزینه نیروگاه های خورشیدی شود.
سلول فتوولتائیک نور خورشید را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می کند ، اصل مقدماتی در این تکنولوژی پدیده ” فتوالکتریک “ بوده که اولین بار توسط انیشتین مطرح شد که ‘فتو’ به معنای نور و ‘ولتائیک’ به معنای الکتریسیته است
نوشته ردیاب خورشیدی با کارکرد بالا در هرمزگان طراحی و ساخته شد اولین بار در جنوبی ها دات کام پدیدار شد. و تارنامه جنوبی ها دات کام - مجله موسیقی هرمزگان است

ردیاب خورشیدی با کارکرد بالا در هرمزگان طراحی و ساخته شد


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog